Gå til innhold

Barn som ikke vil dele leker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Datteren min (la oss si Nora)  har ikke kommet på kohort med noen av de hun vanligvis leker med. Hun er nettopp blitt 4 år, og kjeder seg litt hjemme. Jeg tenkte at nå prøver jeg meg bare. Sendte en melding til en annen fremmed mor i kohorten og spurte om vi skulle møtes på en lekeplass. Hun inviterte oss i steden for hjem til seg. Det ble raskt ganske ubehagelig.

Datteren hennes ( Sara) var veldig eiesyk med mange leker. Og sa stadig at mitt barn ikke fikk leke med det og det. Det tenker jeg er ganske normalt for alderen, min datter kan også finne på det. Derimot ventet jeg at morn skulle gripe inn, men nei. «Det er litt vanskelig for Sara å dele leker». Så da skule bare barnet mitt få tildelt noen få leker i mens Sara voktet de andre med livet sitt?  Det toppet seg litt for meg når jeg stor lengre unna og mindatter prøvde seg på en av favorittleke og moren da sier til mitt barn, «nei Nora, du må spørre først, du kan ikke bare ta leker».

Hadde det vært min datter som oppførte seg sånn ville jeg enten insistert på at vi må dele med gjestene, og sagt at de kunne ga den litt hver, eller  tatt bort de problematiske lekene. 

Er jeg gal som syntes dette var veldig merkelig oppførsel? Det var rett og slett litt ubehagelig opplevelse.

Anonymkode: f61ca...c6a

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Datteren min (la oss si Nora)  har ikke kommet på kohort med noen av de hun vanligvis leker med. Hun er nettopp blitt 4 år, og kjeder seg litt hjemme. Jeg tenkte at nå prøver jeg meg bare. Sendte en melding til en annen fremmed mor i kohorten og spurte om vi skulle møtes på en lekeplass. Hun inviterte oss i steden for hjem til seg. Det ble raskt ganske ubehagelig.

Datteren hennes ( Sara) var veldig eiesyk med mange leker. Og sa stadig at mitt barn ikke fikk leke med det og det. Det tenker jeg er ganske normalt for alderen, min datter kan også finne på det. Derimot ventet jeg at morn skulle gripe inn, men nei. «Det er litt vanskelig for Sara å dele leker». Så da skule bare barnet mitt få tildelt noen få leker i mens Sara voktet de andre med livet sitt?  Det toppet seg litt for meg når jeg stor lengre unna og mindatter prøvde seg på en av favorittleke og moren da sier til mitt barn, «nei Nora, du må spørre først, du kan ikke bare ta leker».

Hadde det vært min datter som oppførte seg sånn ville jeg enten insistert på at vi må dele med gjestene, og sagt at de kunne ga den litt hver, eller  tatt bort de problematiske lekene. 

Er jeg gal som syntes dette var veldig merkelig oppførsel? Det var rett og slett litt ubehagelig opplevelse.

Jeg er todelt. Egentlig så skal man faktisk ikke tvinge barn til å dele leker. Google det litt, så får du mer informasjon. Man kan ende opp som veldig eiesyk om man blir tvunget til å dele favorittleken etc. 

på den andre siden, så tror jeg det er viktig for barn å lære og dele. Men at de også får lov til å ha noen ting i fred. 

Anonymkode: 38a21...b1f

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er todelt. Egentlig så skal man faktisk ikke tvinge barn til å dele leker. Google det litt, så får du mer informasjon. Man kan ende opp som veldig eiesyk om man blir tvunget til å dele favorittleken etc. 

på den andre siden, så tror jeg det er viktig for barn å lære og dele. Men at de også får lov til å ha noen ting i fred. 

Tenker at da bør man rydde bort de lekene.

Å sitte å friste andre barn med kule leker foran dem, når de er på besøk hos deg, er ganske kjipt gjort. 

ts

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Enig med deg. Det var rart. Moren burde oppfordre til å dele. Noen ting kan man kunne ha for seg selv, men her hadde hun jo invitert til besøk. 

Her er vi eksperter på å dele iom tvillinger 😅😂 

Anonymkode: bdd42...64a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg er todelt. Egentlig så skal man faktisk ikke tvinge barn til å dele leker. Google det litt, så får du mer informasjon. Man kan ende opp som veldig eiesyk om man blir tvunget til å dele favorittleken etc

Heller motsatt vel 😎

Anonymkode: bdd42...64a

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Helt enig TS. Vi lærer barn å dele leker i barnehager, det er feks en av grunnene til at det er "ta-med"-dager fordi å dele en privat leke utfordrer litt mere enn barnehagens leker. Å snakke til ett barn om at man må kunne dele leker hvis man vil leke er ikke tvang, det er sånn det skal være.

Anonymkode: b8cfa...976

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Se for deg at de kom hjem til dere, første gangen, så går mamman inn på deres kjøkken, eller blir vel mest ditt kjøkken, hun går i skapene, finner seg en kopp, lager seg kaffe, åpner kjøleskapet ditt, finner seg noe å spise. Og du kan jo ikke si noe for du må jo dele, ikke sant. 

Det kan også være innvanderende å få besøk, også for de små. 

Anonymkode: 1a286...c02

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Se for deg at de kom hjem til dere, første gangen, så går mamman inn på deres kjøkken, eller blir vel mest ditt kjøkken, hun går i skapene, finner seg en kopp, lager seg kaffe, åpner kjøleskapet ditt, finner seg noe å spise. Og du kan jo ikke si noe for du må jo dele, ikke sant. 

Det kan også være innvanderende å få besøk, også for de små. 

Anonymkode: 1a286...c02

Eh, det er ikke det samme i det hele tatt. Om de hadde vært hos oss ville jeg insistert på at mitt barn delte lekene sine (evt. pakket bort om det var noe spesielt). Jeg ville sagt, først har ... den litt og så bytter vi etterpå. Ville sett på det som en ypperlig anledning for mitt barn å lære seg at det er hyggelig og høflig å dele med gjestene sine.

voksne gjester gjør vi oss også flid med at de skal føle seg velkomne. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner deg godt Ts. Jeg synes sånn oppførsel er uakseptabel, og det er rart at foreldrene ikke korrigerer. Da får man små bortskjemte prinsesser som ingen vil leke med i det lange løp. Foreldrene gjør barna en bjørnetjeneste. 

Jeg har alltid vært streng med mine pp dette punktet, og barna mine har heldigvis blitt flinke til å dele med andre

Anonymkode: 70b22...c0b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er forresten helt enig i at moren skulle ha ryddet bort leker som ikke skal deles. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Herrelighet... Vi skal ikke lære barna å dele fordi de kan ble krenka??? Djiiiz.

Anonymkode: d998d...37a

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Kjipe foreldre får kjipe barn.. 

Anonymkode: bbccb...41e

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Hadde ikke besøkt de igjen. Her er 2-åringen igang med å lære seg å dele når vi har besøk. Noe annet er uaktuelt. 

Anonymkode: 51136...1a1

• Liker 2
Skrevet (endret)

Skjønner godt at du reagerer, TS! 

Selv om barn i den alderen gjerne er glad i tingene sine, mener jeg det er veldig viktig å veilede barna på dette området. Det handler om gjestfrihet og sosial kompentanse.

Når vi skal få besøk av andre barn, pleier jeg å forberede min 3-åring på forhånd. "Snart kommer Per, og da er det viktig at han føler seg velkommen, og at han får bruke lekene dine mens han er på besøk. Det er fortsatt dine leker, men han får lov til å låne dem når dere leker sammen idag." Dersom barnet har noen spesielle favorittleker det er ekstra redd for, legger vi dem vekk før besøket kommer.

Når Per kommer, gjelder førstemann-prinsippet. Hvis en leke er ledig, kan den brukes av hvem som helst. Hvis den er opptatt, må man vente på tur (bytting skjer fortløpende). Dersom det blir konflikt over en leke, og det ikke løser seg, fjernes leken inntil videre.

Til TS: Saras mor har en helt annen tilnærming enn deg, og siden du ikke kjenner henne så godt, er det kanskje ikke så mye du kan gjøre med det. Jeg ville satset på playdates hjemme hos dere, eller på "nøytral grunn". Der har du mer du skulle sagt, i tillegg til at Sara ikke lenger er på hjemmebane. Det er ikke sikkert hun er like "eiesyk" der. Hvis det er noen trøst, er jeg sikker på at deling blir terpet på i bhg, så datteren din opplever nok ikke det samme der.

Lykke til!

Endret av Årolilja
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Nå snakker denne artikkelen om 2 åringer. Her er det snakk om 4 år gamle jenter. De vet godt at det er riktig å dele. 

ts

Om man er 4 er 40 så er det ikke alltid alt man ønsker å dele med andre. 

Lar du venninner låne telefon din noen timer eller smykker du har på deg feks? Nei, enkelte ting trenger ikke å deles. Dette må barna til dels få styre. 

Jeg støtter at favorittlekene skulle vært plassert bort. 

Anonymkode: fc27d...523

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Om man er 4 er 40 så er det ikke alltid alt man ønsker å dele med andre. 

Lar du venninner låne telefon din noen timer eller smykker du har på deg feks? Nei, enkelte ting trenger ikke å deles. Dette må barna til dels få styre. 

Jeg støtter at favorittlekene skulle vært plassert bort. 

Anonymkode: fc27d...523

Det er forskjell leker og telefoner og smykker. Du er helt på bærtur.

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Det er forskjell leker og telefoner og smykker. Du er helt på bærtur.

ts

For barn er det jo ingen forskjell? Lekene er jo det mest verdifulle barnet har. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...