Gå til innhold

Dere som er alene og har fulltidsjobb, og har hund

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dere som er alene og har hund, og har fulltidsjobb, hvordan gjør dere det rent praktisk? Tenker ikke på valp, men en voksen hund. 

Hvor lang reisevei til og fra jobb har dere? Er hunden alene hjemme i 8+ timer? Eller er det noen som lufter den i løpet av dagen? 

Hvordan ser dagene deres ut? Trenger dere noen gang hjelp av andre ift hunden? 

Og hva slags hund har dere? 

Jeg har lenge hatt lyst på hund, men jeg er så usikker på hvordan det vil gå når jeg er alene med den. Jeg jobber fra 8-16, kan ikke ha med hunden på jobb, og kan ikke dra hjem i løpet av dagen for lufting. Det er jo rimelig lenge for en hund å holde seg i 8,5-9 timer.

Jeg har heller ikke noe nettverk i denne byen. Jeg flyttet pga jobb, og har ikke blitt kjent med noen. Mine foreldre hadde med glede villet stille opp, men de bor mange timer unna. 

Etter jobb, i helger og i ferier har jeg all tid til hunden. Alt jeg gjør ellers kan hunden bli med på. Men akkurat dette med arbeidsdagen bekymrer meg litt, samt når man ellers skulle trengt litt hjelp (sykdom ol) 

Anonymkode: 86c82...23b

Skrevet

Jeg levde sånn før jeg ble syk. Hadde en voksen golden og det funket fint. Hun fikk en liten runde på morgenen, så var hun hjemme 8,5-9 timer mens jeg var på jobb. Etter jobb var det en rask middag og ut med hunden. Brukte mesteparten av ettermiddagen på hunden, evt hadde henne med i stallen. Man blir bundet til å måtte hjem rett etter jobb, men ellers ser jeg ingen problemer med det. Var vel en eller to ganger jeg skulle ha kveldsmøte etter full dag på jobb, men jeg hadde heldigvis mamma rett ved jobben så jeg dumpet hunden hos henne. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er alene med hund. Det fungerer fordi jeg jobber natt, og da leverer jeg henne hos mine foreldre før jeg drar på jobb og henter henne om morgenen. De har også hund, og jeg låner da med meg deres hund hjem så den slipper å være så mye alene. Uten denne ordningen vet jeg nesten ikke om jeg hadde hatt samvittighet til å ha hund.. men hadde aldri klart å omplassere henne heller.

Anonymkode: ff454...d2e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Tror ikke jeg hadde hatt samvittighet til det. Jeg og samboer har to hunder,  og når vi jobber begge to så har vi hundepass.

Anonymkode: 8f835...a3e

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke synd på en hund som er hjemme en arbeidsdag, hvis den er vant til det, voksen og får det den trenger utenom. 

Syns det blir mye for en hund alene 8,5 time man-fre hver eneste uke året gjennom derimot, da hadde jeg nok funnet en løsning, pass innimellom eller hundebarnehage eller en hund nr 2.

Jeg jobber turnus og er alene med min. Går helt fint det. Har pass innimellom, men ikke mye. 

Anonymkode: 9c048...c27

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi jobber begge 100 %. Er vekke fra hunden fra kl 0730-1700. Han går tur før vi reiser og en lengre tur etter middag. 

Anonymkode: f16de...212

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg og samboer hadde begge full jobb og hund. Bygde trygg hundegård med luke inn til bod så jeg stresset aldri om jeg en sjelden gang måtte jobbe en time lenger.

Har du mulighet til å bygge noe liknende? 

Dette var noen år siden men jeg skal snart få ny valp. På sikt skal hun være alene i ca 8 timer, men jeg jobber rett i nærheten så kan lufte i lunsjen ved behov. Planlegger likevel kun å gå hjem i lunsjen når hun ikke er gammel nok til å holde seg en hel dag, eller på sikt lufte i lunsjen når jeg må jobbe overtid eller skal noe rett etter jobb (veldig sjelden).

Et tips; om du sover sammen med hunden (hunden på gulvet på soverommet er nok) så får hunden dekket mer av behovet sitt for tid sammen med deg😊

Anonymkode: 363f6...3c8

AnonymBruker
Skrevet

Er alene med 2 hunder og de er alene hjemme 8,5 - 9 timer. 

Drar rett hjem etter jobb og drar ikke fra dem igjen. Evt. Hvis man skal noe, så er det som regel planlagt og da har jeg trent med dem dagen før, så de har en hviledag eller så legger jeg inn en treningsøkt etter jobb, så de er slitne. Men, det hører til sjeldenhetene. 

Mine tåler en rolig dag eller to, så hvis jeg er syk, så klarer de noen små tisseturer. Dersom man er sykehus syk, så har jeg familie som kan passe dem. 

Anonymkode: a31fe...c09

AnonymBruker
Skrevet

Jeg går en times tur før jobb og to timers tur etter jobb, og de klarer å holde seg helt fint. De får gå fritt ettersom de er trent til å ikke ødelegge møbler eller lignende, og de har selvsagt tilgang til både mat, vann og leketøy. Jeg hadde dog aldri latt hunden være alene flere timer hver ukedag i året, hadde jeg kun hatt én hadde jeg nok fått hundepass eller funnet en hundebarnehage. Jeg har tre stykker, så de holder hverandre med selskap heldigvis. 

Anonymkode: 290f0...1c2

AnonymBruker
Skrevet

Ville hatt 2 hunder jeg da. 

Så får man kjøpt slike gresstisse/avførings matter til hund.

https://www.dyrekassen.no/petsafe-pet-loo-portabelt-toalett?sku=109575&gclsrc=aw.ds&&gclid=Cj0KCQjwppSEBhCGARIsANIs4p4jlDLZRAiMtkNvzmknFPQQXbDZyD9IMnMSnCOVh6T-SPR2mI4Hv6UaAs25EALw_wcB

Du kan også kjøpe en rull med kunstgress(jula, biltema) og ha det i en lang stor lav plastboks, og bytte ved behov, så lærer du hunden at der er det lov å gå. 

Du kan også gjøre det samme med plastboks bare at man sår gresset selv, det er kjempe lett og du får kjøpt store bokser med gressfrø ganske billig. Gress holder ikke så lenge inne men du kan jo ha to bokser som du rullerer på. At du sår en halveis i prossesen. Om det var forståelig. 

Anonymkode: 1cbd0...4e1

Skrevet

Bor alene,har fulltidsjobb,en liten bijobb (måtte riktignok sette den på pause nå under studiene) og deltids studier. Har raser som trives med mye fysisk stimuli. En av de er valp, her var/er jeg helt avhengig av samarbeid med hjemmeværende, hundevant person for at hverdagen skal gå opp. Dette var også en betingelse for at jeg i det hele tatt  skaffet meg valp. Luftetur om morgenen før jeg drar på jobb i 7.30-tiden og kommer hjem igjen ca 16.00. «Hovedturen» blir på ettermiddag/kveldstid på ukedagene,tidligere i helgene. Vi snørekjører mye i vinterhalvåret,tilsvarende med sykkel i den bare årstid bl.a. Samtidig er jeg bevisst på å ikke legge opp til fysisk intense turer på daglig basis - snørekjører du 18 km hver dag,så vil også (i mange tilfeller) hunden ha forventninger om nettopp det. I travle eksamensperioder er jeg så heldig å ha et lite nettverk av hundevante personer som velvillig passer enten hele gjengen eller 1-2 av de og vice versa. Ellers lite behov for hundepass. Hund er en livsstil,ferier o.l planlegges med utgangspunkt i at hundene skal være med. Airbnb og Inatur har masse flotte steder rundt om hvor hund er tillatt 🙂

Ser det er delte meninger om å la hunder være hjemme alene en arbeidsdag. Så lenge en hund er trygg med å bli forlatt og ellers får det den trenger av stimuli,så ser jeg ikke problemet. Det er en gang slik at det er inntektsbringende arbeid som muliggjør det å ha hund,for de aller fleste av oss. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er utfordrende å ha hund alene når man er i 100% jobb, men det ordner seg som regel fint 😊

Jeg har også vært i den situasjonen at jeg ikke hadde noe nettverk, og ikke fikk reist hjem i løpet av arbeidsdagen for å lufte. Kjente konstant på litt dårlig samvittighet, og tenkte ofte på hva jeg skulle gjøre om hunden ble alvorlig syk, eller dårlig i magen og måtte ut i løpet av dagen, eller jeg ble forsinket pga overtid eller punktering og hunden måtte være ekstra lenge alene...

Men det var helt grunnløst, og hunden hadde det bra! Og jeg har gjerne alliert meg med studenter/ungdom/pensjonister e.l. i nærheten, som gjerne lufter hund, særlig om de får en slant for det. Om man har 2-3 stykker å kontakte om det er krise, hjelper det veldig. 

Og så prioriterte jeg hunden all den tiden jeg ikke var på jobb. Jeg var hjemme med den om ettermiddagen, og han sov i senga mi om natta. Handling og aktiviteter uten hunden tok jeg stort sett i helgene.

Anonymkode: fa371...f33

AnonymBruker
Skrevet

Har hund, som ofte er hjemme 8-9 timer på vanlige arbeidsdager. Opplever ikke at det er trangen til å gå på do som er problemet, men dette varierer sikkert og er muligens verre for små hunder? På helg kan hun godt sove fra elleve til kvelden til elleve på dagen, og er ikke særlig nødt på do da heller. Får heller dårlig samvittighet fordi hun sikkert begynner å kjede seg etterhvert. Har hatt hjemmekontor en stund nå, så da har jeg fått vært hjemme med hunden. Hvis jeg går tur med henne før jeg starter å jobbe, ligger hun og sover i kjelleren hele dagen, men i tre-tida begynner hun å mase fordi hun kjeder seg. Så at hun er hjemme mer enn en vanlig arbeidsdag er noe jeg sterkt prøver å unngå. 

Anonymkode: b8a1d...47e

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg jobbet på dagtid så dro jeg på jobb kl 07. Tur før jobb. Hjemme igjen 1530. Fungerte egentlig fint, men det kunne jo fungert dårligere om hunden slet med seprasjonsangst. Det kan man jo ikke alltid vite når man skaffer seg hund. Nå jobber jeg natt og har samboer. Så hunden er jo ikke alene på natten og jeg er hjemme på dagtid. Så tror det ville blitt verre nå om jeg plutselig også begynte å jobbe dag siden hun er vant med at noen er hjemme. Går helt fint når vi er vekke noen timer her og der, men tror det ville blitt stor endring med 5 dager i uken hvor vi hadde vært vekke 8t. 

Uansett om det fungerer så kan det være greit å alliere seg med noen. Plutselig trenger du pass, hunden er kanskje dårlig i magen og trenger at noen tar den med ut oftere osv. Du kan jo sjekke ut facebook-grupper der du bor og høre om noen i nærheten er interessert i å ta tilsyn/tur innimellom. Trenger jo ikke være daglig. 

Jeg opplever ikke at min har problemer med å holde seg, men nå er det jo ikke så ofte hun er alene 8t +. Står alltid vann fremme, men om natten drikker hun egentlig ikke så tror ikke hun er så veldig tissetrengt på dagtid. Uansett er jo vi på tur før jobb. For at ikke hun skal kjede seg så pleier jeg å gjemme litt rundt om kring. F.eks en kong i hundesengen, noen godbiter her og der som hun kan lete etter, et bein på gjesterommet hvor hun ofte legger seg, en ball med hull til å ha noen godbiter i osv. Er ikke alltid hun har spist/funnet alt, og det virker som hun faller til ro og hviler seg når vi er borte. 

Anonymkode: 21f98...133

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...