Gå til innhold

Kan jeg kalle meg for nordmann?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er 50% genetisk norsk og 50% genetisk fra et øst-europeisk land. Min mor som er 100% genetisk øst-europeer er født i Norge. Mitt morsmål er norsk, og jeg snakker ikke «det andre» språket. Ellers feirer jeg jul og andre høytider på samme måte som de gjør i Norge. Ellers er jeg agnostiker og veldig liberal i alle verdispørsmål. Eneste jeg har med meg fra den andre kulturen er enkelte matretter. Er jeg nordmann eller «bare» norsk? Vil mine barn bli nordmenn?

Anonymkode: ca0f0...ef2

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Glemte å nevne at jeg har ikke nordiske trekk, har nesten sort hår og grå/grønne øyne. Ansiktstrekkene har jeg ofte hørt at ser jødiske ut.

Skrevet

Er du norsk statsborger så er du en nordmann, ja. 

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Jeg vil si du er nordmann ja

Anonymkode: 0cd6b...6d3

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Det viktigste er jo hva du selv føler at du er. Det trenger heller ikke å være enten-eller. Du kan kalle deg for begge deler om det er det du føler for.

Anonymkode: 7cfe4...2b1

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Nei, du er IKKE det.

Anonymkode: 0f203...145

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det viktigste er jo hva du selv føler at du er. Det trenger heller ikke å være enten-eller. Du kan kalle deg for begge deler om det er det du føler for.

Anonymkode: 7cfe4...2b1

Jeg liker Norge og den norske kulturen, jeg er stolt av sosialdemokratiet og de fine verdiene samfunnet bygger på. Blir trist over utviklingen i øst, og hvordan kristenkonservative krefter tar over.

• Liker 3
Skrevet

Interessant innlegg. Hva er forskjellen på å være norsk og nordmann? Jeg har ikke noe særlig klart svar på dette. Hva er eventuelt definisjonene på norsk versus nordmann? Betyr "nordmann" at man har etnisk norske foreldre (eller hva det kalles) i mange generasjoner bakover? 

AnonymBruker
Skrevet

Ja det er du 😃 Og barna dine blir nordmenn ja. Jeg og foreldrene mine er født i norge, har bare levd med norsk kultur og jeg har aldri tenkt at jeg ikke er en nordmann.

Anonymkode: 58687...589

• Liker 2
Skrevet

Selvsagt er du norsk. Og nordmann. Det er da ingen forskjell på det? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er bare kvart norsk, med utenlandsk statsborgerskap. Men er blond og blåøyd, med norsk navn og bodd her hele livet. Har aldri møtt noen som ikke er helt ok med at jeg er norsk. Mens søsteren min som har mørke trekk, men norsk statsborgerskap, hun har blitt fortalt at hun ikke får kalle seg norsk. 

Så det kommer visst helt an på hudfarge.

Anonymkode: caea5...6d7

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er bare kvart norsk, med utenlandsk statsborgerskap. Men er blond og blåøyd, med norsk navn og bodd her hele livet. Har aldri møtt noen som ikke er helt ok med at jeg er norsk. Mens søsteren min som har mørke trekk, men norsk statsborgerskap, hun har blitt fortalt at hun ikke får kalle seg norsk. 

Huff, det er jo trist. Selv er jeg helt hvit i huden, helst litt hvitere enn den typiske nordmann. Hudtonen min er gjerne litt «gulere» enn «rød»

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Da må dere ha møtt på tullinger. Har man norsk statsborgerskap, er man norsk. 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Ja nettopp! Jeg har mørke trekk og broren min blond og har grønne øyne, jeg har opplevd at folk sier mye rart 🙄 

Anonymkode: 58687...589

• Liker 1
Skrevet

Selvfølgelig er du norsk og selvfølgelig kan du omtale deg som nordmann!

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Begrepet nordmann er blitt så utvannet at du kan kalle deg det som passer deg. 

Minstekrav er at du har norsk statsborgerskap. 

Anonymkode: b5d73...e16

• Liker 1
Skrevet
Muskath skrev (1 minutt siden):

Da må dere ha møtt på tullinger. Har man norsk statsborgerskap, er man norsk. 

Nja. Det kommer an på, tenker jeg. Er man født og oppvokst i Norge, evt kom hit som barn, så er man norsk, men flytter man hit som voksen så blir man ikke norsk selv om man har norsk statsborgerskap. 

• Liker 2
Gjest Mumlehumle
Skrevet

Selvfølgelig er du norsk. De som sier noe annet er tullinger. 

AnonymBruker
Skrevet

Innimellom på nyheter sies det, f eks norsk med pakistansk, syrisk mm bakgrunn. Da "leser" jeg at dette er barn født av foreldre fra et annet land, men barnet er født og oppvokst i Norge. Er folk født og oppvokst i Norge så er de norske, men ikke etnisk norske. Etnisk norsk er en når begge foreldrene og generasjonene bakover kun er norske, ikke noe blanding fra andre land.

Anonymkode: 50b24...9c7

Skrevet
Gjenferdet skrev (31 minutter siden):

Nja. Det kommer an på, tenker jeg. Er man født og oppvokst i Norge, evt kom hit som barn, så er man norsk, men flytter man hit som voksen så blir man ikke norsk selv om man har norsk statsborgerskap. 

Sant det. Man er ikke etnisk norsk, men man er nordmann så lenge man har norsk statsborgerskap. :) 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...