Gå til innhold

Dattera og samboeren må ta over bedriften vår!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har sagt at dattera for ikke gifte seg med hvem som helst. Dette er fordi jeg ønsker hun og ektemannen/samboeren hennes skal ta over familiebedriften vår. Hun påstår dette er ulovlig.

Jeg vil gjerne at det eneste barnet jeg har tar over bedriften vår, som har jeg har brukt mye tid på. Kona mener at jeg begrenser friheten hennes, men jeg gjør ikke det. Jeg bevisstgjør bare hva vi forventer av henne og hvilke forpliktelser hun har ovenfor oss.

Hva mener dere?

Anonymkode: fce0d...0c5

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er vel opp til datter selv å bestemme hvem hun vil gifte seg med, og kanskje hverken hun eller samboer/ektefelle er interessert i bedriften. 

Anonymkode: a7851...4cd

• Liker 26
Skrevet

Du kan vel si hva du vil.

Opp til henne om hun bryr seg. 

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det er vel opp til datter selv å bestemme hvem hun vil gifte seg med, og kanskje hverken hun eller samboer/ektefelle er interessert i bedriften. 

Anonymkode: a7851...4cd

Derfor har jeg sagt at hun må finne seg en i vår samfunnsklasse. Da er det lettere å gi bedriften over neste generasjon. 

Skrevet

Det er ulovlig å inngå en avtale med dattera at bedriften blir hennes dersom hun gifter seg med menn etter visse kriterier. Det er imidlertid ikke ulovlig å selge bedriften dersom man er mot datters valg av ektefelle.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Stoler du ikke på datteren sin din dømmekraft iform av ektemann burde du vel ikke stole på henne til å ta over bedriften?

Du har selv oppdratt henne og du som er faren så da har du vel ikke gjort en bra nok jobb som pappa om hun roter seg bort i feil menn å gifte seg med 😜

Anonymkode: d3178...6e5

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Stoler du ikke på datteren sin din dømmekraft iform av ektemann burde du vel ikke stole på henne til å ta over bedriften?

Du har selv oppdratt henne og du som er faren så da har du vel ikke gjort en bra nok jobb som pappa om hun roter seg bort i feil menn å gifte seg med 😜

Anonymkode: d3178...6e5

Grunnen til at jeg skriver det på forumet her, er at fordi kona mener jeg begrenser friheten hennes til valg av partner. Jeg mener at bare bevisstgjør hvilket ansvar hun har når gjelder valg av partner.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Jeg vil gjerne at det eneste barnet jeg har tar over bedriften vår, 

som har jeg har brukt mye tid på.

Du burde kanskje brukt litt mindre tid på bedriften og litt mer tid sammen med datteren din? Eller kanskje brukt mer tid sammen med kona, sånn at dere hadde fått flere barn?

Anonymkode: 21361...efb

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Kanskje hun er lesbisk 😉. Hvis du er glad i datteren din, så lar du henne velge den partneren hun elsker. 

Anonymkode: f5f81...6e9

• Liker 3
Skrevet

Etter det jeg forstår så må dette være kulturelt betinget siden det bærer preg av et gammeldags syn fra en annen kultur.

Vi har ikke klasseskille her i landet , og det er likestilling som tillater at alle som vokser opp her er fri til å ta den utdanning en vil, skaffe seg det yrket en vil og leve sammen med den en vil . 
Å tvinge sine barn til noe de ikke ønsker er sterkt skadelig for ditt forhold til dine barn i fremtiden 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Kona di har rett. Det du prøver på er negativ sosial kontroll av dattera di. Hadde du stilt de samme kravene til en sønn?

Anonymkode: 3c51f...186

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
Festlig skrev (1 minutt siden):

Etter det jeg forstår så må dette være kulturelt betinget siden det bærer preg av et gammeldags syn fra en annen kultur.

Vi har ikke klasseskille her i landet , og det er likestilling som tillater at alle som vokser opp her er fri til å ta den utdanning en vil, skaffe seg det yrket en vil og leve sammen med den en vil . 
Å tvinge sine barn til noe de ikke ønsker er sterkt skadelig for ditt forhold til dine barn i fremtiden 

Jeg er etnisk norsk om lurte på det.

AnonymBruker
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Grunnen til at jeg skriver det på forumet her, er at fordi kona mener jeg begrenser friheten hennes til valg av partner. Jeg mener at bare bevisstgjør hvilket ansvar hun har når gjelder valg av partner.

Din kone har helt rett, og du er en kontrollerende drittsekk ovenfor din datter!

Anonymkode: f9e34...c60

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Kona di har rett. Det du prøver på er negativ sosial kontroll av dattera di. Hadde du stilt de samme kravene til en sønn?

Ja, om vi hadde bare en sønn så hadde vært en selvfølge at han tar over bedriften vår.

Skrevet

Din datter MÅ ingenting. At du har jobbet opp din bedrift er ene og alene ditt valg og har ingenting med henne å gjøre. Hun er på ingen måte forpliktet til å overta.

At du i det hele tatt vurderer å legge deg opp i hennes valg av mann (eller kone!) er helt bak mål.

Hvis du ikke vil støte henne fra deg permanent, dropper du disse tankene og selger bedriften når den tid kommer.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Hvordan er dette negativ sosial kontroll?

Jeg sier bare ifra at jeg forventer at hun finner seg en som kan ta over bedriften vår. Jeg legger meg ikke opp i hvem dette er, sålenge vedkommende er i stand til å være bedriften så er det innenfor.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Ja, om vi hadde bare en sønn så hadde vært en selvfølge at han tar over bedriften vår.

Hadde du stilt krav til kona hans??? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er dette negativ sosial kontroll?

Jeg sier bare ifra at jeg forventer at hun finner seg en som kan ta over bedriften vår. Jeg legger meg ikke opp i hvem dette er, sålenge vedkommende er i stand til å være bedriften så er det innenfor.

https://letmegooglethat.com/?q=negativ+sosial+kontroll

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hadde du stilt krav til kona hans??? 

Nei, det hadde jeg ikke gjort.

AnonymBruker
Skrevet

Troll

Anonymkode: d95e0...777

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...