AnonymBruker Skrevet 25. april 2021 #1 Skrevet 25. april 2021 Jeg har gått 4 år på aap. Den går ut nå i sommer. Jeg har mulighet til å få jobb der jeg har praksis. Dette er jeg glad for. Men er også redd for hva som skjer hvis jeg ikke klarer det. Hørte at jeg må jobbe i 1 år uten å være syk, for å på nytt få rettigheter til å få aap igjen. Stemmer det? Anonymkode: 685b5...276
AnonymBruker Skrevet 25. april 2021 #2 Skrevet 25. april 2021 Du ender i ett år med karens, men du må ikke jobbe for å få rettigheter på aap etter karensen. De fleste går på sosialstønad eller lever på ektefellen. Anonymkode: 8b191...006 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2021 #3 Skrevet 25. april 2021 Nja. for å få nye rettigheter på aap på det være en vesentlig annen diagnose enn du hadde da du fikk aap første gang. men det er også en karensperiode på et år. Anonymkode: 5dd91...dbd
AnonymBruker Skrevet 25. april 2021 #4 Skrevet 25. april 2021 De aller fleste som går maksperioden på AAP er syke. Det er liksom ikke sånn at man plutselig blir frisk nok til å jobbe i karensåret, for så å bli syk igjen når man kan søke på AAP igjen. Dessuten, så kan du vel ikke søke direkte på AAP igjen etter å ha jobbet 1 år. Da er det vel sykemelding 1 år først? Anonymkode: 87419...e10
Gjest Råååsa Skrevet 25. april 2021 #5 Skrevet 25. april 2021 AnonymBruker skrev (3 timer siden): Nja. for å få nye rettigheter på aap på det være en vesentlig annen diagnose enn du hadde da du fikk aap første gang. men det er også en karensperiode på et år. Anonymkode: 5dd91...dbd Å? Jeg hadde MS begge gangene.
AnonymBruker Skrevet 25. april 2021 #6 Skrevet 25. april 2021 Hvis du går til maks på aap får du et karensår. Men hvis du går direkte ut i arbeid vil du ha opparbeidet deg fulle sykepengerettigheter etter 6mnd. Du må bare passe å ikke ha sykefravær utover arbeidsgiverperioden (16 dager) i løpet av denne perioden. Anonymkode: bb2cc...6bd
Gjest Smeltemann Skrevet 25. april 2021 #7 Skrevet 25. april 2021 Blir det ikke uføretrygd innen 4 år? Eller er det at en har en diffus grunn for uføretrygd som gjør at en går over 4 år? Er noen syke så er det vel ingen vits i å gå lengre?
AnonymBruker Skrevet 25. april 2021 #8 Skrevet 25. april 2021 Du må ikke jobbe for å få ny mulighet for AAP. Det er et karensår som telles uansett hvordan en overlever det, de fleste som er syke får sosialstønad. Men for å få ny rett til sykepenger må en jobbe 6 mnd, uten sykemelding. Så blir du for syk og ikke klarer jobben før det er alternativet sosialstønad. Anonymkode: be666...8f5 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2021 #9 Skrevet 25. april 2021 Smeltemann skrev (1 minutt siden): Blir det ikke uføretrygd innen 4 år? Eller er det at en har en diffus grunn for uføretrygd som gjør at en går over 4 år? Er noen syke så er det vel ingen vits i å gå lengre? Problemet er som oftest treghet i systemet, så folk ikke blir ferdig undersøkt/behandlet/arbeidsutprøvd innen 4 år. For min egen del tok det 4-5 år bare i utredninger, der mesteparten av tiden gikk med til å stå på ventelister. Heldigvis var min vei gjennom systemet før disse innstrammingene begynte, ellers aner jeg ikke om jeg hadde overlevd. Anonymkode: be666...8f5 2
Gjest Smeltemann Skrevet 25. april 2021 #10 Skrevet 25. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Problemet er som oftest treghet i systemet, så folk ikke blir ferdig undersøkt/behandlet/arbeidsutprøvd innen 4 år. For min egen del tok det 4-5 år bare i utredninger, der mesteparten av tiden gikk med til å stå på ventelister. Heldigvis var min vei gjennom systemet før disse innstrammingene begynte, ellers aner jeg ikke om jeg hadde overlevd. Anonymkode: be666...8f5 Ok . Takk for bra svar.
AnonymBruker Skrevet 25. april 2021 #11 Skrevet 25. april 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Problemet er som oftest treghet i systemet, så folk ikke blir ferdig undersøkt/behandlet/arbeidsutprøvd innen 4 år. For min egen del tok det 4-5 år bare i utredninger, der mesteparten av tiden gikk med til å stå på ventelister. Heldigvis var min vei gjennom systemet før disse innstrammingene begynte, ellers aner jeg ikke om jeg hadde overlevd. Anonymkode: be666...8f5 Pga korona nå då vår jo alt enda tregere.. Anonymkode: 33ea4...2ef 3
AnonymBruker Skrevet 25. april 2021 #12 Skrevet 25. april 2021 Smeltemann skrev (43 minutter siden): Ok . Takk for bra svar. Bare hyggelig ting en som oftest ikke tenker over før en evt står i det selv. Helt håpløst at det er syke folk som må ta straffen med karensår, når det stort sett er svært lite de kan gjøre for å få systemet til jobbe fortere. Burde vært helsevesenet og nav som fikk konsekvens. Anonymkode: be666...8f5 3
AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #13 Skrevet 26. april 2021 Har du fått avslag på søknad om uføretrygd?! Eller føler du at du er på vei til å bli bedre? Uansett så er jo ikke uføretrygd en varig ytelse, om du får dette innvilget så kan du jobbe litt eller evt pause den noen år mens du prøver å jobbe. Om du får avslag på uføretrygd så kan du vel søke ny aap om avslaget mener du ikke har forsøkt nok behandling eller er ferdig avklart ellers -da kan du søke ny aap for å gjøre det som nav mener ikke er gjort tilstrekkelig. Anonymkode: 87edc...e0d
AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #14 Skrevet 26. april 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Uansett så er jo ikke uføretrygd en varig ytelse Eh, jo, det er akkurat det det er. Anonymkode: 6e0d9...085 3
AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #15 Skrevet 26. april 2021 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Om du får avslag på uføretrygd så kan du vel søke ny aap om avslaget mener du ikke har forsøkt nok behandling eller er ferdig avklart ellers -da kan du søke ny aap for å gjøre det som nav mener ikke er gjort tilstrekkelig. Anonymkode: 87edc...e0d Nei, dette er helt feil. Søker du uføretrygd og får avslag mister du retten til AAP, og må ut i et karensår. Reglene er idag slik at det er den syke som tar straffen når NAV ikke fullfører arbeidsavklaringen på den oppmålte tiden. Anonymkode: 0be3a...bde 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #16 Skrevet 26. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei, dette er helt feil. Søker du uføretrygd og får avslag mister du retten til AAP, og må ut i et karensår. Reglene er idag slik at det er den syke som tar straffen når NAV ikke fullfører arbeidsavklaringen på den oppmålte tiden. Anonymkode: 0be3a...bde Det blir vurdert om man har rettigheter på AAP ved et avslag. Man kan absolutt få AAP tilbake om man fyller vilkårene og det gjør man ofte når man får avslag, om det er pga mer medisinsk behandling eller at man må i (nytt) arbeidsrettet tiltak. Men man må ha mer tid igjen, ellers så må man i et karens år. Og når man søker om uføretrygd så har jo NAV lokal ment at man fyller vilkårene, men det er opp til NAV Arbeid og ytelser som man faktisk fyller vilkårene. Anonymkode: 8b191...006
AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #17 Skrevet 26. april 2021 AnonymBruker skrev (22 timer siden): Nja. for å få nye rettigheter på aap på det være en vesentlig annen diagnose enn du hadde da du fikk aap første gang. men det er også en karensperiode på et år. Anonymkode: 5dd91...dbd TULL !!!!!! Hva trur du skjer i karensåret? De blir ikke friske for ett års tid. Får du noen nye sykdommer i løpet av det året kan du plusse de på toppen av den sykdommen du hadde første gang. Ellers er det stort sett samme sykdom/skade du får AAP for andre gangen også. Slutt å skriv ting du ikke vet noe om. Anonymkode: 4f89e...909 1
AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #18 Skrevet 26. april 2021 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): TULL !!!!!! Hva trur du skjer i karensåret? De blir ikke friske for ett års tid. Får du noen nye sykdommer i løpet av det året kan du plusse de på toppen av den sykdommen du hadde første gang. Ellers er det stort sett samme sykdom/skade du får AAP for andre gangen også. Slutt å skriv ting du ikke vet noe om. Anonymkode: 4f89e...909 ja dette stemmer! jeg er på andre runde her☺️usikker på hva jeg skal gjøre videre; blir snart søkt uføre. AEV rapport konkluderer med ingen restarbeidsevne. Om jeg får et karensår vil det gjøre meg sykere i stedet for friskere. da må jeg selge og leie en hybel🙃er delvis sengeliggende og jobb er utelukket slik det er nå. Ting kan endre seg(det håper jeg virkelig!). Men et karensår blir jævligt. At en syk person mistet hjemmet sitt...kommer meg aldri inn igjen på boligmarkedet ihvertfall. Anonymkode: b191d...dcb
Gjest Fnuggolina Skrevet 26. april 2021 #19 Skrevet 26. april 2021 Smeltemann skrev (19 timer siden): Blir det ikke uføretrygd innen 4 år? Eller er det at en har en diffus grunn for uføretrygd som gjør at en går over 4 år? Er noen syke så er det vel ingen vits i å gå lengre? Nei, endel er hverken avklart eller har endret helsesituasjon. Reglene nå tilsier at nåløyet for å søke forlengelse inntil 2 år er lang strengere enn før. NAV har ikke statistikk på hvor mange som er i karens (altså går fra AAP - sosialhjelp/annet - AAP). Dette har de ikke system for, endringen var jo politisk. Det tar vel i snitt omlag 7 år å bli avklart (?), «løsningen» for folk blir jo da å gå over på sosialhjelp og miste hjem/forverring av helsetilstand. Det er forsket på effekten av de endrede tiltakene, det har ikke effekt i form av å få flere ut i arbeid. Derimot får det flere ut i fattigdom.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå