Gå til innhold

Mennesker som voldtar og mishandler, der offeret tar selvmord, bør straffeforfølges som medvirker til drap

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Et overgrepsoffer jeg kjenner har nylig tatt selvmord. Fy faen, den overgriperen skulle vært dømt for medvirkning til drap. Det er jo hans skyld at personen er død fordi traumene ble for store å håndtere. Voldtekt i barneårene. Er dere ikke enig i at overgripere bør dømmes for drap om offeret tar selvmord?

Anonymkode: 6a510...b56

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 25.4.2021 den 17.06):

Et overgrepsoffer jeg kjenner har nylig tatt selvmord. Fy faen, den overgriperen skulle vært dømt for medvirkning til drap. Det er jo hans skyld at personen er død fordi traumene ble for store å håndtere. Voldtekt i barneårene. Er dere ikke enig i at overgripere bør dømmes for drap om offeret tar selvmord?

Jo, jeg er enig.

Anonymkode: f4e03...faf

AnonymBruker
Skrevet

Det blir aldri å virke juridisk! Bare legg den tanken ifra deg med en gang

Anonymkode: d4f38...87d

• Liker 4
Skrevet

Er i utgangspunktet helt enig.

Men folk tar livet sitt på grunn av mobbing også. Enkelte tar livet sitt etter partneren har forlatt dem. Hvor skal grensa gå?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det blir aldri å virke juridisk! Bare legg den tanken ifra deg med en gang

Anonymkode: d4f38...87d

Om dette aldri blir mulig, bør i alle fall straffene for overgrep heves. Også mange av de ofrene som ikke tar selvmord lever med svært store plager resten av sitt liv pga overgrepene.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Tamsi skrev (2 minutter siden):

Men folk tar livet sitt på grunn av mobbing også. Enkelte tar livet sitt etter partneren har forlatt dem. Hvor skal grensa gå?

Det må i alle fall være noe straffbart som en eller flere personer har gjort mot offeret. Mobbing er straffbart. Å forlate partneren er ikke straffbart.

AnonymBruker
Skrevet

Nei, fordi alle har et ansvar for eget liv. 

Anonymkode: 3e6e6...d7a

AnonymBruker
Skrevet

Overgriperen burde blitt abortert. Han har ikke livets rett.

Anonymkode: f4568...a4e

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Mener du det også i de tilfeller der mishandleren torturerer offeret med fysisk og/eller psykisk vold så mye at offeret begår selvmord for å slippe den uutholdelige pinen som torturen medfører?

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er sannelig lettere sagt enn gjort for mange.

Anonymkode: 6337b...e8e

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Det er jo overgriperen som har ansvaret for de overgrepene hen har begått og for de skadene og plagene som hen har påført sitt/sine ofre!

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Om dette aldri blir mulig, bør i alle fall straffene for overgrep heves. Også mange av de ofrene som ikke tar selvmord lever med svært store plager resten av sitt liv pga overgrepene.

Hvorfor blir ikke mennesker beskyttet mot disse overgriperne? Hvorfor blir ikke overgriperne satt i forvaring? Mange av de forgriper seg på nytt og på nytt etter endt soning.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Tamsi skrev (21 minutter siden):

Selvmord er dessuten sammensatt. Det er meget sjelden bare en årsak. Mobbe-og overgrepsofre som tar livet sitt gjør det sjelden bare på grunnlag av en belastning. Det er flere faktorer i spill. 
For eksempel: jeg ble ganske stygt mobba på slutten av barneskolen, og også på ungdomsskolen. Det har på noen måter preget meg, men jeg har greid meg bra. Mye takket være egne indre ressurser og et trygt hjemmemiljø som barn. 
Hadde en klassekompis som sleit veldig som voksen, og endte opp med å ta sitt eget liv. Han var en snill gutt, mobba aldri. Blei ikke mobba heller, det jeg vet om. Gikk litt under radaren. Men det var et tøft miljø i klassen, typisk drabantby. 
Etter at han døde fikk jeg vite at det ikke bare var et utrygt miljø. Faren drakk for mye, og det var utrygt hjemme også.

Anonymkode: b9531...64e

Gjest Smeltemann
Skrevet

Vanskelig å vite grunnen til selvmordet, behøver ikke å være kun en ting som er grunnen til det.

AnonymBruker
Skrevet

Når noen velger å ta selvmord så er det er valg de tar og man kan ikke straffeforfølge andre for at de har tatt det valget, uavhengig av hvorfor de kom til det valget. Det går bare ikke for hvor skal grensen gå? Noen blir deprimert fordi de ikke får kjøpt den villaen de ville ha og tar selvmord, skal man da straffeforfølge megleren eller den som kjøpte villaen? Dårlig sammenligning? Kanskje, men det blir jo uansett slik.

Det man må gjøre er å straffeforfølge de syke jævlene på en adekvat måte. For min del kunne de kappet av de utstyret, hender og føtter og plassert de i gapestokk på torget. Har ingen sympati med slikt, den dagen forgriper seg på et barn så har de mistet retten til verdig behandling.

Anonymkode: 6ae38...fa1

AnonymBruker
Skrevet

Man burde begynne å vurdere om dødsstraff er en mer riktig reaksjon for flere typer kriminelle forhold. Helsepersonell burde også være sitt ansvar bevisst og rapportere til politi dersom menn forteller at de har begått overgrep.

Overgripere har ikke livets rett og selv om de har opplevd overgrep selv er det ingen unnskylding og de fortjener ingen nåde.

Anonymkode: 62224...b2b

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje hvis det kan godt dokumenteres at selvmordet skjedde på bakgrunn av hendelsen(e), og kun i ekstreme tilfeller som f.eks voldtekt.

Anonymkode: 8e92b...fa7

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Helt enig. De bør dømmes til livstid i fengsel.

Anonymkode: 5a3ae...b29

Skrevet

For noen år siden i Usa, ble jo tre jenter dømt til fengsel for å ha drevet en jevnaldrende jente til selvmord. Disse jentene hadde systematisk mobbet og plaget henne over lang tid. Bl.a skrevet stygge meldinger på SoMe hvor de oppfordret henne til å ta sitt eget liv. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...