Gå til innhold

Takle best mulig at eks har funnet en ny

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei 

Jeg har veldig stor kjærlighetssorg og jobber med meg selv for å komme meg videre. Har gjort mange aktive grep for dette (trening, rutiner, venner, gå på konserter, bearbeidet følelser, skrevet brev jeg ikke har sendt). Føler det går seint framover men jeg prøver så godt jeg kan. 

Nå har jeg fått vite at eksen har funnet en ny. Han framstår happy og jeg føler meg så uendelig «lett å forlate» og det ble en enda sterkere avvisningsfølelse enn den jeg allerede hadde. Er så lett å tenke/føle seg verdiløs selv om jeg/man ikke er det :( 

Noen råd eller erfaringer? 

Anonymkode: 971b6...639

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Uff da. Det er en vond følelse og det er forskning på at denne følelsen du beskriver er noe kroppen og hjernen skaper som er akkurat det samme som når man blir livredd i en hjelpesløs situasjon. Fordi mennesket da føler seg truet i sin biologiske prosess. Jeg tror det er viktig at du ikke tar noen beslutninger som å skrive vedkommende da du kommer til å angre på å servere dine følelser i fanget til den personen. Det gjør kun deg enda mer sårbar. 

Er det en eks som det ble slutt med nylig? Eller bare en du ikke har kommet over?

Anonymkode: c9416...30b

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Uff da. Det er en vond følelse og det er forskning på at denne følelsen du beskriver er noe kroppen og hjernen skaper som er akkurat det samme som når man blir livredd i en hjelpesløs situasjon. Fordi mennesket da føler seg truet i sin biologiske prosess. Jeg tror det er viktig at du ikke tar noen beslutninger som å skrive vedkommende da du kommer til å angre på å servere dine følelser i fanget til den personen. Det gjør kun deg enda mer sårbar. 

Er det en eks som det ble slutt med nylig? Eller bare en du ikke har kommet over?

Takk for svaret! 

Det gir mening. Det er en veldig intens refleks som vekkes i meg når jeg tenker på at han har gått videre mens jeg strever veldig med å komme meg videre. Jeg kommer aldri til å ta kontakt osv så det er det ingen fare for. Har blitt avvist fra før så vil ikke bli «dobbelavvist» ved å ta kontakt og vise hvor såret jeg er osv. 

Det har vært slutt i 6 mnd. Men det kom helt ut av det blå for meg. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var igjennom det samme etter at min dame hadde slått opp med meg, helt ut av det blå. Vi hadde det så fint sammen. 

Jeg kom over det med å finne meg en ny ei. Hun er nydelig, og jeg lurer faktisk på om dette forholdet er bedre enn det forrige. 

Så kanskje du også må legge dette bak deg, komme deg videre og møte andre menn. Ha åpent sinn, og ikke prøv å let etter en kopi av den forrige, og sammenlign ikke med ham. 

Anonymkode: ffe8b...b7b

• Liker 7
Skrevet

6 måneder er fortsatt kort tid. Høres ut spm du hittil gjør alt rett, og ved å fortsette med det VIL det bli bedre. Følelser forandrer seg, alltid ❤️ Er det noe du kan finne på av en ny ting, hobby, idrett, sosial ting, omgangskrets? Akkurat nå er det korona, men når det evt åpner igjen? Jeg syns en ny ting, om det så bare er en ny venninne eller podkast eller interesse hjalp, for da var det noe nytt i livet som ikke var der før det ble slutt. Noe nytt ved meg som han ikke visste om eller tok del i, hvis det gir mening.

Ellers så er brudd vondt. Spesielt når du ikke har fått mulighet til å være med på rposessen om at forholdet gikk mot slutten. Hvis det kom ut av det blå var jo ikke du mentalt forberedt. Å finne mening med at han ikke var den rette, fordi han ikke ville være med deg, tror jeg hjelper. Du skal være sammen med og tilbringe tid med en som vil være i livet ditt, det ville ikke han. Det er tøft å kjenne på, men slik er det. Og da er han ikke noe å ønske seg tilbake eller la følelser ta overhånd om hva hvis x antall ganger.

Det er greit å være skuffet og såret over at vedkommende du var sammen med viste seg å ikke være den rette, det er kjempe tøft. MEN ikke sørg som om han var den rette, for det var han jo ikke! To veldig forskjellige ting 😊

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Mitt beste tips er å møte han, drikke litt og knulle han. Send deretter nye dama en snap at du er med han. Det har jeg gjort og da ble det fort slutt mellom dem. Akkurat det jeg ønsket. 

Anonymkode: 1737b...635

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvor raskt eller ikke raskt eksen finner seg en ny er ikke noe man har kontroll på eller kan gjøre noe med. Hva vil du at han heller skal gjøre, sitte hjemme gråtende mens han sender deg mld hvor han trygler deg om å få en sjanse til? Nei. Da hadde dette tatt enda lengre tid. Du skal være glad for at han har gått videre og funnet seg en ny, for da kan du også raskere legge dette bak deg og komme deg på bena igjen.

Så er det viktig å tenke på at du hadde et liv før du møtte han. Og du kommer til å ha et liv etter han. Det er ikke sånn at din eks sitter med den eneste nøkkelen til et lykkelig liv for deg, selv om det kanskje føles sånn nå.

Kjørlighetssorg er litt sånn som dagen derpå-fylleangst. Det føles helt JÆVLIG når det står på som verst og du vil bare grave deg ned i et hull og aldri komme opp igjen. Men så fort fyllesyken begynner å slippe taket går det opp for deg at det var ikke såå ille det som skjedde i fylla. Selv om det føltes som jordens undergang. Etter en uke føles det enda lettere, og om et halvt år så bare ler du av det.

Anonymkode: a34b4...d80

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Mitt beste tips er å møte han, drikke litt og knulle han. Send deretter nye dama en snap at du er med han. Det har jeg gjort og da ble det fort slutt mellom dem. Akkurat det jeg ønsket. 

Feil. Hvorfor synke så lavt? Ha sex med en som ikke vil ha deg. Nei verdsett deg selv og gå videre. Ikke følg med på eksens nye liv. Mulig hun nye damen er en rebound, men det må han finne ut av selv. Å ødelegge for dem er bare tåpelig og slemt. Hev hodet og smil. Det vil bli bra igjen. 

Anonymkode: 684bf...152

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Feil. Hvorfor synke så lavt? Ha sex med en som ikke vil ha deg. Nei verdsett deg selv og gå videre. Ikke følg med på eksens nye liv. Mulig hun nye damen er en rebound, men det må han finne ut av selv. Å ødelegge for dem er bare tåpelig og slemt. Hev hodet og smil. Det vil bli bra igjen. 

Anonymkode: 684bf...152

Du tar feil. Hvis hun vil ha han, bør hun gjøre som jeg skrev. 

Den første dama han får er den verste, som TS sannsynligvis vil hate mest. Får TS henne ut av livet hans, blir de neste damene han eventuelt treffer ikke like ille. 

I sånne saker som dette synes jeg det skal være lov å være litt ego.

• Liker 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Den første dama han får er den verste, som TS sannsynligvis vil hate mest. Får TS henne ut av livet hans, blir de neste damene han eventuelt treffer ikke like ille. 

Å bevisst gå inn for å såre ny kjæreste som er helt uskyldig opp i det hele er rett som slett ondskapsfullt!

Endret av Tuba
Skrivefeil
  • Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
Tuba skrev (1 minutt siden):

Å bevisst gå inn for å såre ny kjæreste som er helt uskyldig opp i det hele er rett som slett ondskapsfullt!

Hun er ikke ondskapsfull om dette er et engangstilfelle og hun ellers er snill og god. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Hun er ikke ondskapsfull om dette er et engangstilfelle og hun ellers er snill og god. 

If you say so

Anonymkode: 957a7...b4c

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hei

TS her. Har ingen planer om å utsette verken ny dame, eksen eller MEG SELV for et så crazy opplegg. Som sagt kommer jeg ikke til å ta kontakt med han og jeg «slikker mine sår» alene heller. Men sårene verker og gjør vondt og derfor jeg ønsket råd fra dere ♥️ Setter pris på tips selv om akkurat dette var helt uaktuelt. 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Sånn er livet, ingenting varere evig, en for heller sette pris på det fine man har sammen med noen og ta vare på de gode minner. Så går man videre og leter etter nye minner en kan ha med andre menneske i denne verden. SE på det som et kapittel i boka di, hvor du fikk mulighet til å møte et menneske på din vei. Nå er kapitelet avsluttet uten at du ønsket det, og nytt kapitel starter :)

Anonymkode: 5b93a...bcd

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Om et menneske ikke eier selvrespekt så gjør man vel slikt tull som dette...

Anonymkode: 5b93a...bcd

Skrevet (endret)

Dette er et scenario jeg har tenkt gjennom og om jeg ble forlatt ville jeg trolig blokkert henne i ALLE kanaler; insta, Snap, telefon, fb...  overalt. Om jeg skulle legge ut noe ville jeg være den beste utgaven av meg selv slik at hun skulle få se at klarer meg utmerket uten henne om hun sjekket mine profiler (selv om jeg hadde en stor kjærlighetssorg). "Fake it till you make it" og "Cryin' in the rain". For å få han ut av livet ditt er det lurt å ikke sjekke alt han gjør. Lykke til TS ❤️ . Det vil gå bra etter hvert.

Endret av 911
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
911 skrev (4 minutter siden):

Dette er et scenario jeg har tenkt gjennom og om jeg ble forlatt ville jeg trolig blokkert henne i ALLE kanaler; insta, Snap, telefon, fb...  overalt. Om jeg skulle legge ut noe ville jeg være den beste utgaven av meg selv slik at hun skulle få se at klarer meg utmerket uten henne om hun sjekket mine profiler (selv om jeg hadde en stor kjærlighetssorg). "Fake it till you make it" og "Cryin' in the rain". For å få han ut av livet ditt er det lurt å ikke sjekke alt han gjør. Lykke til TS ❤️ . Det vil gå bra etter hvert.

Takk for innspillet :) TS her

Jeg sjekker ikke «alt han gjør» men har fått vite at han holder på med noen og det var som en kniv i hjertet. Spesielt når jeg var så forpliktet til han. 

Morsomt at du sier det med å legge ut noe. Han følger meg på insta og jeg kan av og til legge ut noen ting som jeg synes er funny (og ikke tenke over han) men så la jeg ut et bilde en gang etter det var slutt (på story) av meg og noen venner der jeg syntes jeg var pen og tenkte sånn «håper han ser det og tenker jeg er søt» og rett etterpå skammet jeg meg og fikk vonde tanker om at han kanskje skulle se det og ikke synes jeg var søt lenger :( Så det er ustabile følelser involvert - men jeg skjønner tankegangen om å ønske å vise at man «lever sitt beste liv» for å bygge opp igjen nedbrutt selvfølelse på en måte.. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Takk for svaret! 

Det gir mening. Det er en veldig intens refleks som vekkes i meg når jeg tenker på at han har gått videre mens jeg strever veldig med å komme meg videre. Jeg kommer aldri til å ta kontakt osv så det er det ingen fare for. Har blitt avvist fra før så vil ikke bli «dobbelavvist» ved å ta kontakt og vise hvor såret jeg er osv. 

Det har vært slutt i 6 mnd. Men det kom helt ut av det blå for meg. 

Det forstår jeg veldig godt. Jeg synes egentlig seks måneder er ganske mye og du burde ikke ha slike følelser fortsatt. Det er ganske rart. Jeg hadde gjort en innsats for å gå videre hvis jeg var deg. Møte andre. Date andre. Så går det av seg selv, hvis du ikke gjør det så forblir du i det stadiet du er altfor lenge. Jeg vil også si at du bør blokkere han overalt. 

AnonymBruker
Skrevet

All medfølelse. 

Om det hjelper så virker det helst som menn flest er sånn som dette. At det er helt irrelevant hvilken person de er med: dame er dame. Kanskje du kan tenkte på at han nok vil dumpe henne han er med nå like kaldt, rundt en annen sving.

Men menn tenderer til å bli penissjalu. Å ligge med noen som er kjekkere enn eksen kan være et greit stikk og det hjelper faktisk ofte på kjærlighetssorg.

Anonymkode: f7d31...ad5

• Liker 2
Skrevet

Det er helt greit å føle seg dritt, da. Det tror jeg de aller fleste ville følt. Jeg har vært der, jeg også. To av eksene fant seg nye relativt fort etterpå - det varte riktignok ikke - men det svei da det hendte og jeg følte på mye av det samme. Men samtidig så gjelder det kanskje også å komme frem til at han ikke var den rette for deg. Skifte fokus fra at om du ikke var bra nok for han til om han var bra nok for deg. Han verdsatte deg jo tydeligvis ikke slik du fortjener, og slik du bør bli verdsatt i et varig forhold. Og det finnes en person der ute som vil gjøre det. Jeg trodde ikke det de gangene det blei slutt, men til sist fant jeg han, og det har blitt et mye bedre forhold enn det var med noen av eksene. 

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...