Gå til innhold

Hvor mye vet barna deres om pandemien?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er litt nysgjerrig på hvordan deres barn håndterer pandemien. Har dere streng regime hjemme og ute? 

Er det full krise om deres barn er i nærheten av andre barn utenfor kohortgruppen? Dette gjelder barn mellom 2-4år.

Jeg er nysgjerrig fordi barnet mitt lekte i samme sandkassen som et annet barn utenfor kohorten og det andre barnet var helt hysterisk, det samme var moren. Hvor vi begge fikk kjeft for å være uforsiktige.

Jeg klarte ikke å la være å legge merke til frykten i barnets ansikt fordi mitt barn kom i nærheten. Vi er veldig forsiktig ellers og tar våre forholdsregler (risikogruppe), men samtidig er jeg bekymret for hvordan tiltakene og «hysteriet» vil påvirke barnets psyke i fremtiden?  Hva tenker dere andre foreldre?

Det var flere andre barn rundt oss, flere brøt 1-2meters avstanden og nærmet seg moren og barnet. Reaksjonen var like hysterisk. 

Jeg setter stor pris at dere deler deres tanker og håper vi klarer å holde tråden fri for ufine kommentarer❤️

Anonymkode: 0b4a7...dcb

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har forklart mitt barn hva er korona er (og så noen youtubevideor om viruset). har fortalt at vi gå med munnbind, holder avstand etc for å beskytte oss selv og andre. Vi bor i et land hvor munnbind er påbudt overalt, men ellers har ikke tiltakene rammet oss hardt. Virker som han takler det helt fint. Vi har ikke dramatisert eller gjort en stor greie ut av det, men vil jo samtidig at han skjønner hvorfor vi holder avstand og hvorfor vi går med munnbind. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

3 åringen forstår ikke mye av det, men vet at ting er stengt forid det er corona. Spør når det er slutt og om vi kan gjøre sånn og sånn når corona er slutt. Men han er ikke redd. Vi bor på et sted med ganske lite smitte og er forsiktige 

Anonymkode: bd628...d24

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
Tanuki skrev (43 minutter siden):

Har forklart mitt barn hva er korona er (og så noen youtubevideor om viruset). har fortalt at vi gå med munnbind, holder avstand etc for å beskytte oss selv og andre. Vi bor i et land hvor munnbind er påbudt overalt, men ellers har ikke tiltakene rammet oss hardt. Virker som han takler det helt fint. Vi har ikke dramatisert eller gjort en stor greie ut av det, men vil jo samtidig at han skjønner hvorfor vi holder avstand og hvorfor vi går med munnbind. 

Ts her

Takk, vi har kjørt samme linje her og, selv om vi bor i Oslo. 

Vi har hele tiden informert barnet om korona og hvorfor alt er stengt, og hvorfor man ikke leke med andre barn utenfor gruppen. Vi prøver å ikke dramatisere dette som du skriver, men idag erfarte vi det motsatte fra en annen mor. 

Hun hadde nok sine grunner, men syns hun overførte frykten sin over til barnet. Det syns jeg var et trist syn. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

3 åringen forstår ikke mye av det, men vet at ting er stengt forid det er corona. Spør når det er slutt og om vi kan gjøre sånn og sånn når corona er slutt. Men han er ikke redd. Vi bor på et sted med ganske lite smitte og er forsiktige 

Anonymkode: bd628...d24

Så bra. Det er godt å høre. Heldig dere som har lite smittetrykk🥰

-Ts

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Uff så uheldig å møte på sånne. Jeg er veldig opptatt av å informere barnet mitt ærlig, men tilpasset alderen. Det gjelder ikke bare korona, men generelt. Hysteriske foreldre har jeg sett nok av og barna blir helt klart påvirket av dette og ikke i positiv forstand. Høres ut som om dere har håndtert det fint TS.

Anonymkode: 64e45...220

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Han minste (3 år) har jeg ikke forklart så mye til. Han spurte om hvorfor jeg måtte ha på munnbind, og da sa jeg at det er ett virus som heter korona som vi ikke vil at vi eller andre skal få. Han spriter hendene når han ser dispensere, men ellers turer han på som vanlig 😅 (jeg er veldig forsiktig å har han ikke med der jeg tenker det er mange andre) Han husker nok ikke ett liv før pandemien, så for han er dette normalen. 

6 åringen vet litt mer. Vi har sett video at virus og hvordan de smitter, han er nøye med håndvask og avstand til voksne. Glemmer seg fort når det er barn, men jeg påpeker det ikke. Prøver å ha en så normal hverdag som mulig. Han spør gjerne om når ting åpner, og når korona er ferdig. Han sier han savner svømmehall, lekeland og kino. Han vil overnatte hos besteforeldre, og i dag traff han oldeforeldrene for første gang på over ett år. (Endelig vaksinerte begge to). Det merker han jo godt. 

Anonymkode: fc87d...269

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi bor i et område med lite smitte, men er forsiktige, har lite besøk og er sammen med de i samme kohort. Men ungene trener på tvers av kohortene, og om de har besøk hjemme er jo vi andre ikke i samme kohort som den besøkende. De får leke med hvem de vil om de er ute. 

Gutten min på 6 fortalte denne uken at nabojenta begynte å grine fordi et barn i klassen hostet. 

Anonymkode: e58b6...a57

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Gutten min på 3 år forstår ikke stort av dette. Kun at det er viktig å vaske hendene slik at vi ikke blir syke. Så forklart han at vi ikke kan besøke besteforeldre så ofte som før. Han spriter hendene sine på butikken og holder seg unna fremmede. 

Tenker at barn skal få slippe å bekymre seg så mye for koronaen. Snakker ikke om at folk dør av det, det blir for mye for et barn å takle. 

Anonymkode: cd757...668

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Vi forklarer det enkelt, men har aldri opplevd at andre foreldre ig barn har vært redde for avstanden utendørs. Var senest i dag i en barnehage i Oslo og lekte med sikkert 10 andre barn. Vi foreldrene holdt avstand, men 2 åringer greier ikke det. 

Anonymkode: 0ff46...b73

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Forklart regler for avstand på butikken og buss. Ellers leker barna med barn utenfor sin kohort. Nettopp fordi de har venner i alle aldre i den gata vi bor i og som leker sammen hver dag. Noe de gjorde før koronaen også. Ikke et snev av smitte her vi bor.

Anonymkode: 722eb...5fb

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hun vet ganske mye. Vi har koronakveld hvor vi snakker om viruset og hvilke tiltak som gjelder, øvelser med å ta av og på munnbind, vaske hender, gjerne hinderløype og skuespill. Favoritten er "hvordan irettesette ukjente som bryter smittevernsreglene". Hun er super på å lage et lettkrenka/redd ansikt. 

Anonymkode: 322c8...22c

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Vi bor i et område med lite smitte, men er forsiktige, har lite besøk og er sammen med de i samme kohort. Men ungene trener på tvers av kohortene, og om de har besøk hjemme er jo vi andre ikke i samme kohort som den besøkende. De får leke med hvem de vil om de er ute. 

Gutten min på 6 fortalte denne uken at nabojenta begynte å grine fordi et barn i klassen hostet. 

Anonymkode: e58b6...a57

Det er akkurat det. Vi skal jo leve som normalt når pandemien er over, men skrekken vil nok sitte for alltid på de små. Dette syns jeg er så trist. 

-TS

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Hun vet ganske mye. Vi har koronakveld hvor vi snakker om viruset og hvilke tiltak som gjelder, øvelser med å ta av og på munnbind, vaske hender, gjerne hinderløype og skuespill. Favoritten er "hvordan irettesette ukjente som bryter smittevernsreglene". Hun er super på å lage et lettkrenka/redd ansikt. 

Anonymkode: 322c8...22c

😂

Anonymkode: eaf3f...207

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...