Gå til innhold

Nordmenn med dårlig råd og lav utdannelse

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Dette er IKKE ment som provosering, mobbing eller at jeg prøver å tråkke på noen. Setter pris på at folk holder seg TIL spørsmålet og ikke begynner å krangle seg imellom. Jeg spør egentlig på vegne av meg selv, jeg har ingenting med hvorfor alle andre er i den situasjonen de er. 
Men hvorfor er det slik at noen av oss bare ikke klarer det som for veldig mange er enkelt? Hvorfor er skole og studier så forbanna vanskelig for meg? Jeg har generell studiekompetanse, det var steinhardt, men jeg fullførte. Hadde jo så flaks å komme opp i matte, en 2'er mer på vitnemålet. Men jeg strøk på eksamen, så måtte bruke ekstra tid på lesing, moroa var ikke slutt altså. Jeg hadde jobb, jobbet 10 timer pr dag og resten av kvelden gikk til lesing. Jeg bestod, ussel 2er. 
Det er noe annet på videregåendenivå jeg kan tenke meg, men lesinga. Jeg forstår meg ikke på så veldig mye. 
Jeg føler at jeg bare ikke har den hjernen som skal til for å tjene penger. Som han i Exit sa på intervjuet, der han sa at det handler ikke om flaks, men om hvem du kjenner og kunnskap. Jeg har ikke særlig kunnskap. Ting går ikke inn. Om ting går inn så går andre ting ut. 
Er dette lært fra foreldre? Mamma er samme greia. Har ikke peiling på noe annet enn jobben sin. Er liksom aldri vært noe som heter å sikte høyt der heller. Jeg liker ambisiøse folk som tenker litt smånarsissistisk, ikke slike "vi må ta det vi får" folk. Sistnevnte er litt stusselig. Såklart tar man det man får om man skal inn på et marked, ingen får det beste i starten. Hvordan forandrer man det i hjernen? Kan man forandre interessene sine? Hvordan vekke det i hjernen som er sløvt/sover? 

Anonymkode: f010a...b03

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er utdannet lærer og vil si at skolen slik den er i dag, ikke er lagt opp til at alle skal komme gjennom. Vi kunne gjort læring mye er praktisk, men dessverre er det ikke slik. Jeg synes også norsk vgs. har alt for mange karakterer på vitnemålet. Hvis man kunne valgt fag ut ifra interesse og så spesialisert seg i de, så hadde det vært mye bedre enn å fortsette med den brede læringen etter ungdomsskolen.

Mennesker lærer forskjellig, noen lærer bedre når det er visuell læring som video for eksempel. Andre foretrekker å sitte alene med en bok. Det er individuelt og burde vært tilrettelagt for. 

Har du pratet med veileder på skolen om dette?

Anonymkode: edab4...be5

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg er utdannet lærer og vil si at skolen slik den er i dag, ikke er lagt opp til at alle skal komme gjennom. Vi kunne gjort læring mye er praktisk, men dessverre er det ikke slik. Jeg synes også norsk vgs. har alt for mange karakterer på vitnemålet. Hvis man kunne valgt fag ut ifra interesse og så spesialisert seg i de, så hadde det vært mye bedre enn å fortsette med den brede læringen etter ungdomsskolen.

Mennesker lærer forskjellig, noen lærer bedre når det er visuell læring som video for eksempel. Andre foretrekker å sitte alene med en bok. Det er individuelt og burde vært tilrettelagt for. 

Har du pratet med veileder på skolen om dette?

Anonymkode: edab4...be5

ja men veilederne er like firkantet som resten av systemet. Det blir liksom ikke gjort noen ting. 
Jeg irriterer meg bare så grønn. For hadde jeg hatt hodet, så hadde jeg funnet en måte å tjene på. Det MÅ ikke være utdannelse, bare jeg hadde funnet noe jeg var flink i. Kjenner jeg systemet riktig, ville noen prøvd å sette en stopper for dette om de fant det ut, for alle skal gå samme vei, men ikke alle skal komme gjennom. Jeg er irritert på måten hjernen min er skapt, for at jeg er veldig ukorrekt. Jeg ble såklart en av disse som måtte ha litt ekstra undervisning og fikk skoleskrekk. Jo mer lesing, jo mer presitge er alt. Jeg lærer veldig bra når jeg GJØR ting, men av en merkelig grunn så er det motsatt samfunnet vil ha det. Som barn ble vi tvunget i aktivitet da tv og tv-spill kom, men når vi går mot voksenlivet gjaldt det altså å sitte ned så mye som mulig og lese. 

AnonymBruker
Skrevet

Det er for min del hovedsaklig at skole er så ubeskrivelig grusomt kjedelig at det går ikke an å sette ord på det en gang.

Anonymkode: 02659...8a9

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Det er for min del hovedsaklig at skole er så ubeskrivelig grusomt kjedelig at det går ikke an å sette ord på det en gang.

Anonymkode: 02659...8a9

det er nok det her og, men jeg gjennomførte. Det var tortur. Men jeg så ikke noe alternativ. Alle andre på min alder gjorde det, jeg ville ikke sitte igjen som hun uten noe fullført. Mange sier at alt dreier seg om selvdisiplin, men dette kan også jeg si til de som ikke vil være aktive. Noen er anlagt mer for å lese. Men for min del så føles det for mainstream eller hva jeg skal kalle det. Hvem bestmte at det skulle ta 5 ekstra år og vi ikke kunne klare oss med 3 feks? Det virker som det er om å gjøre å holde oss på skolebenken veldig lenge. Jeg vet ting ville ikke fungert om alle gjorde akkurat hva de ville heller. Jeg bare lurer på hva det er inni hodet mitt som ikke helt klarer greiene.... 

AnonymBruker
Skrevet

Ja, som du er inne på, det handler om nettverk, det handler om sosioøkonomisk status, det handler om hvilke forventninger andre har til deg, det handler om hvorvidt andre er interessert i å investere i deg og og støtte deg i å utvikle kunnskap, det handler om gener og hva du er født med, det handler om hvorvidt du har traumer og risiko i livet ditt.  Det handler om du tror på at skole er veien til et godt liv. Det handler om hvorvidt dine foreldre har tillit til systemet og evner å samarbeide med skolen og følge opp. 

Det handler om det pedagogiske miljøet, det handler om hvorvidt du får passe utfordringer og passe støtte til å lære nytt.  Det handler om mye mer og. Mange individuelle faktorer 😊

Anonymkode: 7f451...e12

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...