Gå til innhold

Nasjonalt ID kort?

stan

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Kanskje fordi det ikke har vært reklamert nok og folk ikke har fått det med seg?

Gi det tid :) Dessuten er det ikke obligatorisk å ha og gjelder kun i EU som erstatter for pass.

Men hvis man vedtar å fase ut bankkortene som i dag funker som legitimasjon, blir det fart i sakene og lange køer for ID-kort. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

stan skrev (6 timer siden):

Politiet er skuffet over at så få har ordnet seg det nye ID kortet. 

Jeg har knapt fått med meg at det er kommet. Kanskje de må informere litt bedre? 

https://www.abcnyheter.no/nyheter/norge/2021/04/25/195754347/63-000-nordmenn-har-skaffet-seg-det-nasjonale-id-kortet-politiet-er-skuffet

Hva skal man med ID-kort hvis man har pass og førerkort egentlig?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ser ikke helt hva jeg skal med det, jeg som har både førerkort og pass. Det koster jo også litt, og kan ikke erstatte passet fullt ut. Det er vel heller ikke informert så godt om, nei, og så er vi midt i en pandemi med lite reising.

Anonymkode: 650e4...418

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

jabx skrev (2 minutter siden):

Hva skal man med ID-kort hvis man har pass og førerkort egentlig?

Nettopp. Jeg har begge, pluss et bankkort med bilde. 

Men jeg tipper jeg ordner ID-kort samtidig som jeg fornyer passet neste gang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har fått det med meg  og jeg skal skaffe meg det.

Men her har passkontoret vært stengt i mange uker, og da det først åpnet ble det fort flere ukers ventetid.

Anonymkode: 2bf29...cab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Alle må skaffe seg Nasjonalt ID-kort. 

Anonymkode: 9cd68...f00

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Hvorfor? Jeg gidder ikke, da jeg har førerkort og pass. Passet ligger stort sett hjemme, men tar det med på reiser til utlandet (også innenfor schengen). Førerkortet er mer enn nok her i Norge. Skulle det ikke være så får jeg dra hjem og hente passet da, den ene gangen i tiåret at jeg egentlig trenger legitimasjon (bortsett fra på reiser). 

Bankkort med bilde har jeg ikke hatt på mange år, har ikke blitt spurt om jeg ønsker det heller. 

Endret av solmåneogstjerner
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

DU SKALE FAEN MEG IKKE FORTELLE MEG HVA JEG SKAL GJØRE!!!

JEG HAR ALLEREDE PASS, BANKKORT OG FØRERKORT!!!

Anonymkode: 0cfa9...b60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
7 minutter siden, AnonymBruker said:

FEIL.

Anonymkode: 59bd9...1ab

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har ikke førerkort og bankkort fungerer ikke særlig bra utenfor Norges grenser, hadde lett skaffet meg et nasjonalt ID-kort hvis de ikke brukte så innmari lang tid. Nå bor jeg i utlandet og får ikke skaffet det, etter å ha ventet i årevis.

Anonymkode: 078cc...644

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

DU SKALE FAEN MEG IKKE FORTELLE MEG HVA JEG SKAL GJØRE!!!

JEG HAR ALLEREDE PASS, BANKKORT OG FØRERKORT!!!

Kast alt i søppela og skaff deg med Nasjonalt ID-kort, så har du "passet" i lommeboka og kan reise spontant på utenlandsk tur. Nasjonalt ID-kort fungerer som pass!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har ikke førerkort og bankkort fungerer ikke særlig bra utenfor Norges grenser, hadde lett skaffet meg et nasjonalt ID-kort hvis de ikke brukte så innmari lang tid. Nå bor jeg i utlandet og får ikke skaffet det, etter å ha ventet i årevis.

Anonymkode: 078cc...644

Riktig de brukte 15 år, typisk norsk byråkrati.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
solmåneogstjerner skrev (6 minutter siden):

Hvorfor? Jeg gidder ikke, da jeg har førerkort og pass. Passet ligger stort sett hjemme, men tar det med på reiser til utlandet (også innenfor schengen). Førerkortet er mer enn nok her i Norge. Skulle det ikke være så får jeg dra hjem og hente passet da, den ene gangen i tiåret at jeg egentlig trenger legitimasjon (bortsett fra på reiser). 

Bankkort med bilde har jeg ikke hatt på mange år, har ikke blitt spurt om jeg ønsker det heller. 

Du har vel fått med deg at førekortet vil ikke gis ut som plastkort lenger, på sikt skal bli erstattet med nasjonalt ID-kort?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Måtte få nytt pass så jeg valgte å få ID kort i samme slengen

Kjekt å ha tenker jeg.

Anonymkode: 544d6...988

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke fått med meg at det har kommet - det har vært snakket om i så mange år at jeg har sluttet å følge med... For meg som ikke har lappen er det etterlengtet, selv om jeg heldigvis har en bank som fortsatt har bilde på kortet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Kast alt i søppela og skaff deg med Nasjonalt ID-kort, så har du "passet" i lommeboka og kan reise spontant på utenlandsk tur. Nasjonalt ID-kort fungerer som pass!

Kaste førerkortet?😅

3547hw.png

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du har vel fått med deg at førekortet vil ikke gis ut som plastkort lenger, på sikt skal bli erstattet med nasjonalt ID-kort?

Det har jeg ikke fått med meg, men da kan jeg bruke førerkortappen da. Og passet de få gangene jeg trenger legitimasjon utenom. Men hvis det blir slik så henter jeg kanskje idkortet. Det haster uansett ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...