Gå til innhold

Utleier sa at det er bindingstid, stemmer ikke med kontrakten

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Skal inngå en leiekontrakt nå, og spurte utleier i forkant om det er binding. Det sa han at det var, på ett år. Jeg sa hverken ja eller nei til det, men ba om å få tilsendt kontrakten. Har nilest den flere ganger nå, og finner ingenting om at det er bindingstid. Har en venninne som leier fra samme utleieselskap, og hun har en setning i sin om at leietaker først kan si opp etter ett år. Den setningen står ikke i min. 

Hvordan blir dette dersom jeg ønsker å si opp om 5 måneder? Kan utleier med loven i hånd si at det er bindingstid på 1 år, selv om det ikke står i kontrakten? Alt som står i min er en leietid på 3 år, og at leietaker kan si opp med 3 måneders skriftlig varsel.

Anonymkode: bc823...0ad

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Det er jo slik at man kan ha en leieavtale som innebærer at man ikke skal kunne si opp i løpet av leietiden. Dette må i så fall stå uttrykkelig i kontrakten. Du skriver ikke om det følger av leieavtalen at dere ikke har adgang til å si opp leieforholdet det første året. Om dette ikke står har dere likevel oppsigelsesadgang.

Om det følger at dere ikke har oppsigelsesadgang er det dessverre slik at dere er bundet av kontrakten, dette til tross for den endrede situasjonen i livet deres. Muligheten dere i så fall har er å fremleie ut leiligheten i resterende del av leieperioden. Dette innebærer at dere finner en person som kan flytte inn, og dere fungerer som utleier for denne personen. Dere er selv ansvarlige ovenfor deres utleier og det som følger av kontrakten deres. Slik fremleie forutsetter et samtykke fra utleier, men utleier kan ikke nekte så fremt han ikke har en saklig grunn for å nekte den spesifikke personen dere har funnet å bo der. Slik saklig grunn kan være at man har god grunn til å tro at personen vil være til sjenanse for øvrige beboere. Om han nekter fremleie uten å ha slik saklig grunn vil dere likevel få oppsigelsesadgang.

Anonymkode: aed8e...5b9

AnonymBruker
Skrevet
37 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er jo slik at man kan ha en leieavtale som innebærer at man ikke skal kunne si opp i løpet av leietiden. Dette må i så fall stå uttrykkelig i kontrakten. Du skriver ikke om det følger av leieavtalen at dere ikke har adgang til å si opp leieforholdet det første året. Om dette ikke står har dere likevel oppsigelsesadgang.

Anonymkode: aed8e...5b9

Takker for svar. Som jeg har skrevet så står det ikke noe om at det er noen form for bindingstid. Det står at selve leieperioden er 3 år, og at leietaker har en ensidig rett til å si opp med skriftlig varsel på 3 måneder. Det står ikke noe om at jeg som leietaker først kan si opp etter ett år. Akkurat det står i kontrakten til venninnen min, men ikke i min. For å understreke det så er det min situasjon jeg spør om og lurer på, og ikke hennes. Siden utleier har sagt til meg at det er bindingstid, men det står altså ikke i kontrakten min. 

AnonymBruker
Skrevet

Står det ikke i kontrakten kan de ikke si det senere. Med mindre utleier kommer med ny kontrakt dere skriver under på. Noe du kan nekte, selvfølgelig. Så hvis du skriver under på denne kontrakten uten at utleier dobbeltsjekker kan du fint si opp om 6 mnd med 3 mnd oppsigelsestid, som det står i kontrakten

Anonymkode: e1f19...d12

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det skal stå i kontrakten, så da har du kun tre måneders oppsigelsestid å forholde deg til. Så da er det bare å si opp etter to måneder, før den 1. i måneden. 

Anonymkode: 3aaa6...cec

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

. Det står at selve leieperioden er 3 år, og at leietaker har en ensidig rett til å si opp med skriftlig varsel på 3 måneder. 

Dette er bindingstiden. Avtalen gjelder i 3 år og du kan ikke si opp før det har gått 2 år og 9 mnd. 

• Liker 1
Skrevet
38 minutter siden, smilo said:

Dette er bindingstiden. Avtalen gjelder i 3 år og du kan ikke si opp før det har gått 2 år og 9 mnd. 

Nei, hvis ingen foretar seg noe varer denne kontrakten i 3 år, så må det skrives ny. Hvis ordlyden i kontrakten er gjengitt korrekt av TS har utleier bommet grovt, og kontrakten kan sies opp når som helst (med tre måneders utflyttingsfrist).

Skrevet
Ilmodric skrev (30 minutter siden):

Nei, hvis ingen foretar seg noe varer denne kontrakten i 3 år, så må det skrives ny. Hvis ordlyden i kontrakten er gjengitt korrekt av TS har utleier bommet grovt, og kontrakten kan sies opp når som helst (med tre måneders utflyttingsfrist).

Jeg gir meg. Jeg leste at utleier hadde en ensidig rett til å si opp. Men det står jo leietaker, selvfølgelig. 

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...