Gå til innhold

straff for å kjøre uten gyldig førerkort

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

min x mann mistet førerkortet i 2 år pga høy prommille, fengsel 20 dager og en bot på 40-50 000. han ga blaffen og kjørte alikevel. bor på øde sted, så sjansen for å bli tatt var vel liten. man måtte ta ny oppkjøring, men dette tviler jeg sterkt på at han har gjort. Han er veldig slarkete av seg , så han fortsetter bare og håper på det beste. 

kan jeg tipse politiet anonymt ?

hva er straff for dette ? tenker den nye dama angrer på at hun flyttet inn.....

Anonymkode: 4fd2f...2fc

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Kjøring uten lappen

Har du førerkort, men har glemt det hjemme, gir det naturligvis ikke strengere straff enn et mindre forelegg på noen hundre kroner. Men kjører du uten tillatelse vil en fjerdegangsovertredelse medføre en betinget fengselsreaksjon, pluss en bot på minst 15.000 kroner.

https://dinside.dagbladet.no/motor/her-er-overtredelsene-du-kan-havne-i-fengsel-for/69324463

Anonymkode: 3df19...bfb

Skrevet

Han har nok kjøpt seg en gps-radar som varsler om politikontroller og derfor unngår disse.

du kan tipse politiet om han, det er da enkelt for de å finne ut om han har sertifikat eller ikke, har han det ikke vil de nok spionere på han så de får tatt han når han en dag kjører 

Skrevet

Straffen for å kjøre uten førerkort er bøter på noen tusen. Problemet oppstår dersom han er involvert i en ulykke. Da gjelder ikke forsikringen på bilen (for førerens del), og føreren blir ansvarlig for forsikringsselskapets utlegg.

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

min x mann mistet førerkortet i 2 år pga høy prommille, fengsel 20 dager og en bot på 40-50 000. han ga blaffen og kjørte alikevel. bor på øde sted, så sjansen for å bli tatt var vel liten. man måtte ta ny oppkjøring, men dette tviler jeg sterkt på at han har gjort. Han er veldig slarkete av seg , så han fortsetter bare og håper på det beste. 

kan jeg tipse politiet anonymt ?

hva er straff for dette ? tenker den nye dama angrer på at hun flyttet inn.....

Anonymkode: 4fd2f...2fc

jeg tenker at dette er virkelig ikke ditt problem.

Og dette er ikke til anbefalling.

For politiet kommer nok til å spørre deg om hvordan du viste alt dette og aldri har nevnt dette før.

Slutt å blande deg i andre og heller gå videre med livet.

AnonymBruker
Skrevet
ryzorwarlock skrev (1 minutt siden):

jeg tenker at dette er virkelig ikke ditt problem.

Og dette er ikke til anbefalling.

For politiet kommer nok til å spørre deg om hvordan du viste alt dette og aldri har nevnt dette før.

Slutt å blande deg i andre og heller gå videre med livet.

Hadde du sagt det samme etter han kjører på deg så du får livet ditt ødelagt, eller dreper noen du er glad i? Da tenker du bare "pytt pytt, det viktigste er at ingen blandet seg for å beskytte andre mennesker."

Anonymkode: 78045...2bb

AnonymBruker
Skrevet

Ring politiet. 

Anonymkode: ee372...514

Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Hadde du sagt det samme etter han kjører på deg så du får livet ditt ødelagt, eller dreper noen du er glad i? Da tenker du bare "pytt pytt, det viktigste er at ingen blandet seg for å beskytte andre mennesker."

Kan ikke se noen plasser at TS skrev dette.

Så den informasjonen du kommer med der er totalt urrelevant for meg.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Om han kjører på deg mens han har førerkort blir du like skadet, oh livet like ødelagt. Så akkurat det med førerkort har jo ikke noe å si. 

Man blir heller ikke en dårlig sjafør over natten om man mister lappen. 

Anonymkode: 3fdc2...ac4

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

En fyr som aldri har hatt lappen kunne drept deg, så det har ingenting å si.,

Anonymkode: d8071...f20

AnonymBruker
Skrevet

Han har vist at han ikke er skikket til å kjøre bil, så jeg hadde hatt null problem med å tipse. Ved en ulykke vil alt av krav falle på ham, uavhengig av skyld. 

Det du kan gjøre er å sende en mail til politiet der du bor hvor du skriver navnet hans, registreringsnummer på bil og hvilke ruter han ofte kjører og ca når. Har han lappen vil tipset bli slettet. 

Men gangen i sakene er at 2-3 tilfeller av kjøring uten førerkort gir bruksforbud på bil samt sperrefrist for å kjøre opp. Blir en tatt igjen etter det blir bilen beslaglagt, eventuelt inndratt. 

Anonymkode: 94a0f...939

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...