Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vil det si at uføretrygden kan avvikles? Hva er forskjellen mellom disse? Er borgerlønn mindre her måned? Er ikke dette mye dyrere?

Anonymkode: 43478...995

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet
Just now, Zooey said:

Borgerlønn er et grunnbeløp som alle vi få. Lønn og eventuelle andre utbetalinger vil da skje på toppen av dette beløpet. Jeg er også for borgerlønn, men kommer aldri til å stemme Venstre 😄

https://no.wikipedia.org/wiki/Garantert_grunninntekt

blir det nok å leve av da? kan ikke tenke meg du får 20 000 i borgerlønn? hva er fordelene egentlig? 

jeg stemmer nok ikke Venstre jeg heller 😄

• Liker 1
Skrevet

Med borgerlønn vil man kunne kutte et stort antall stillinger innen saksbehandling. Her er det nok store penger å spare. Hvilket beløp det ville bli for borgerlønn kan en vel ikke vite. Forskjellen er jo at NAV da ikke må skille mellom mange ulike ytelser men at alle som ikke får lønn fra arbeid får borgerlønn. 

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet
2 minutter siden, kvinneguide said:

Med borgerlønn vil man kunne kutte et stort antall stillinger innen saksbehandling. Her er det nok store penger å spare. Hvilket beløp det ville bli for borgerlønn kan en vel ikke vite. Forskjellen er jo at NAV da ikke må skille mellom mange ulike ytelser men at alle som ikke får lønn fra arbeid får borgerlønn. 

Personlig så syntes jeg ikke dette høres fornuftig ut. Det høres også mye dyrere ut? Borgerlønn bør jo absolutt være nok til å leve av og det er hvertfall ikke mindre enn 18 000. Med det leie/boligmarkedet vi har i dag. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Borgerlønn er bra. Men det fungerer bare i små land med ekstremt restriktiv innvandringspolitikk. Venstre vil ha flere titalls millioner innvandrere til Norge, så da fungerer ikke borgerlønn i deres verden. 

Anonymkode: a53ee...f95

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Ingen bryr seg om hva det borgerlige, jalla-partiet "Venstre" (Høyre kopien) måtte mene. Det er det samme partiet som aksepterer systematiske kutt i velferden, senest kutt i AAP for yngre mennesker. For ikke å snakke om alle andre kutt før det, som Venstre har støttet siden høsten 2013. 

Jeg kan ikke se for meg EN eneste ting som "Venstre" (Høyre kopien) har fått til av velferd på den positive skalaen. Absolutt ingenting. Bare kutt og atter kutt, mens de rike bader i penger.

Nei, man trenger ingen borgerlønn. Det man trenger er at satsene som er blitt kuttet, reverseres, og øker enda mer. 

Sosialen er den siste "borgerlønn" linja - selve bunnen, og det er tragisk å motta bare 6.200 kr å leve av, etter at en rønne av en hybelleilighet er blitt dekket. Satsen bør heves til minst 10.500 kr per måned, som er det minimale budsjettet til SIFO for en mann. 

I tillegg så bør man innføre gratis tannhelse - gjerne med noe egenandel, men det bør være i stor grad gratis, selv om man betaler en egen andel på, la oss si 3.000 eller 5.000 kr. Men taket bør være der et sted. 

Borgerlønn for "alle" er fullstendig latterlig, all den tid alle de rike kaksene som har galloperende formuer, hadde blitt "kvalifisert" til borgerlønn de også. 

Anonymkode: 6dd13...bf5

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Vil det si at uføretrygden kan avvikles? Hva er forskjellen mellom disse? Er borgerlønn mindre her måned? Er ikke dette mye dyrere?

Jeg håper uføretrygden blir avviklet og borgerlønn innføres!

Anonymkode: 69d5b...e87

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (46 minutter siden):

Jeg håper uføretrygden blir avviklet og borgerlønn innføres!

Anonymkode: 69d5b...e87

Pga?

Anonymkode: 4c239...3eb

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor skal folk gidde å jobbe hvis de får penger uansett.

Anonymkode: 5b431...5bb

• Liker 4
Skrevet
23 hours ago, kvinneguide said:

Med borgerlønn vil man kunne kutte et stort antall stillinger innen saksbehandling. Her er det nok store penger å spare. Hvilket beløp det ville bli for borgerlønn kan en vel ikke vite. Forskjellen er jo at NAV da ikke må skille mellom mange ulike ytelser men at alle som ikke får lønn fra arbeid får borgerlønn

Så argumentet for borgerlønn er å kutte et stort antall stillinger i NAV. Hvor mye skal borgerlønn være på? Den må være høy nok til å erstatte alle former for økonomiske ytelser, men fortsatt lav nok til at Norge ikke går konkurs. 

Hva med de som får tilskudd for bolig? Eller tilskudd for dyre medisiner? Barnetillegg? 

Og hvordan skal det som er uthevet ivaretas? Om man setter 20'000/mnd som borgerlønn-nivå, hva da med de som jobber deltid? Skal de få litt borgerlønn og litt arbeidslønn? Eller studenter som jobber i helger? 

Om 3 millioner nordmenn skal få 20'000 hver i borgerlønn vil det koste staten over 700 milliarder kroner. Godt over det dobbelte av dagens kostnadsnivå. Ingen lever supert på 240'000 som årslønn, og det vil si at det er en solid nedgang fra de som engang var yrkesaktive. Hva da med de som hadde en godt betalt  jobb? Skal de ned på borgerlønn, eller skal de ha egne ordninger fra noe annet enn NAV? 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Ja, kjør på. Det fungerte jo så bra når Finland satt i gang et prøveprosjekt med borgerlønn. Fungerte jo så bra at de skrotet forøket før tiden, så her må nok Norge kjøre på.

Lett å forstå at det snart er valg og de lyver mer enn vanlig.

Anonymkode: 27cb2...04b

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Tenker at borgerlønn er enkelt og rettferdig med lik utbetaling til alle. Så kan de som vil jobbe i tillegg!

Anonymkode: d21a2...1c6

• Liker 8
Skrevet

Det blir kostbart...Nivået på ytelsen må være så høyt at folk kan leve av borgerlønna. 

• Liker 2
Skrevet
8 hours ago, AnonymBruker said:

Tenker at borgerlønn er enkelt og rettferdig med lik utbetaling til alle. Så kan de som vil jobbe i tillegg!

Anonymkode: d21a2...1c6

Hvor skal man ta pengene fra? Tømme oljefondet?

• Liker 5
Skrevet

Borgerlønn = heve borgerlønn som igjen gir en brukbar pensjon og så bruker vi dagene til å jobbe svart for hverandre. Ingen gidder vel finansiere andres latskap.

En fantastisk ide som vil velte hele staten innen fem år. Gode Venstre. Partiet ingen trenger, men likevel sitter alle partimedlemmene i regjering.

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (10 minutter siden):

Hvor skal man ta pengene fra? Tømme oljefondet?

Man fjerner uføretrygd, AAP, dagpenger, sosialstønad, sykepenger, diverse andre stønader, samt hundrevis av statsansatte fra lønningslisten, og fordeler disse pengene på hvert individ over 18 år.

Anonymkode: b6bf1...725

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan ikke skjønne at dette er et tema engang. Er det liksom mening at alle skal ha en inntekt uten å løfte på en lillefinger? Hvor skal motivasjonen for å skape verdi for landet komme fra? Norge har gode velferdsordninger i forhold til mange andre land. Men, det er utrolig mange som misbruker velferdssystemet på grunn av latskap. Som jobber de mnd det kreves for å kunne gå på dagpenger igjen, som er sykemeldte selv om de kunne gjort noe arbeid osv. 

Vi mennesker trenger utfordringer og mental og fysisk aktivitet for å utvikle oss. Den som får borgerlønn og er fornøyd med summen kommer aldri til å gjøre noe for å bli aktiv i samfunnet igjen. Verden står ovenfor mange utfordringer, og det trengs folk med kunnskap og arbeidsvilje for å bli mer bærekraftig. Hvilke signaler sender en borgerlønn en som går på videregående? At de ikke trenger å studere og jobbe for de får jo penger uansett.

Hvem skal jobbe med de gamle når eldrebølgen kommer over oss om ikke så altfor mange år? 

Nei, uff jeg skjønner at vi er forskjellige,  og at i min verden høres dette helt vilt ut. Men jeg håper inderlig at det aldri blir en realitet.

Anonymkode: 1282a...155

• Liker 1
Skrevet (endret)
2 hours ago, AnonymBruker said:

Man fjerner uføretrygd, AAP, dagpenger, sosialstønad, sykepenger, diverse andre stønader, samt hundrevis av statsansatte fra lønningslisten, og fordeler disse pengene på hvert individ over 18 år.

Anonymkode: b6bf1...725

Så for å sikre folk på sykepenger må den borgerlønn-utbetalingen være rimelig høy. Man får idag full betaling opptil 6G, noe som er litt over 600k. Er det et rasjonelt nivå? Eller skal man legge summen på 300k? Det vil ihvertfall velte økonomien til de stakkars familiene som uheldigvis blir kreftsyke. 

Hva med de som får barn? Man får 100% lønn, altså opptil 6G i privat sektor og full lønn uansett lønn i offentlig sektor. Skal disse ha egne ordninger, eller skal de også få borgerlønn? 

Med slike summer vil staten brenne av ihvertfall 1200 milliarder årlig, noe som tilsier at Oljefondet er tomt på under 10 år. Er det dette vi skal overlate til neste generasjon? 

Kan noen forklare hvordan borgerlønn skal fungere, hvordan det skal finansieres og hvilke støtteordninger det skal erstatte? 

Og til sparking av hundrevis av statsansatte: Hvis vi runder opp til 1000 som sparkes, og hver av dem har 600'000 i årslønn vil det si at hver eneste nordmann over 18 år får ca. 150kr hver dersom lønna dems deles likt mellom de 4'200'000 personene over 18. 

Endret av newman01
  • Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
newman01 skrev (36 minutter siden):

Kan noen forklare hvordan borgerlønn skal fungere, hvordan det skal finansieres og hvilke støtteordninger det skal erstatte? 

Det er ingen som klarer å forklare dette. De som er for borgerlønn kan enten ikke regne eller de forstår ikke hvordan vårt velferdsamfunn fungerer utover sin egen livssituasjon. 

Borgerlønn vil rasere velferdssamfunnet slik vi kjenner det i dag.

Anonymkode: 59d46...310

• Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...