Gå til innhold

Jeg skal amme og pumpe ut så mannen kan avlaste med flaske. Hva trenger vi?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det er nå 2 uker til termin. Jeg har kjøpt pumpe, ammeskjold, ammebh og to flasker. begynte plutselig og tenke at dette er jo alt for lite utstyr. To flaske er vel for lite? Og hvis vi skal fryse ned melk som er pumpet ut hva skal vi oppbevare den i? 

Noen som vil hjelpe meg litt med nyttige tips og triks?

Anonymkode: 9b7d1...27b

AnonymBruker
Skrevet

Steriliseringsutstyr til flasker, ganske mange flere flasker, oppbevaringsposer til brystmelk, flaskebørste, flaskevarmer...

Anonymkode: cae5d...fa9

AnonymBruker
Skrevet

Kanskje lage vafler?

Anonymkode: 28f28...60d

AnonymBruker
Skrevet

Tenker at hvis du skal amme, så trenger du ikke alt man trenger når man har flaskebarn. Butikkene er åpne etter at du har født også 😊 er synd å bruke mye penger på flasker og alt som hører til, om man får til amming. 
jeg ammet min til han var rundt 4 mnd, og trengte ikke flaske eller noe annet før det. 

Anonymkode: a0782...e7a

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Lurt å planlegge litt avlastning, så du får sovet litt ekstra innimellom. Det er bra for blant annet melkeproduksjonen. Til å begynne med, fra ca dag 3 flommer du over av melk. Da pleide jeg å pumpe det ene brystet mens mini lå ved det andre. Brukte Avent håndpumpe (ikke elektrisk) den var best syntes jeg. Så - hvis jeg skulle gå å legge meg pumpet jeg det jeg fikk ut - og ble det lite, supplerte jeg fra frysen til pappa’n som fiksa resten. Oppbevarte i poser fra Avent, som passer på pumpa og kunne pumpes direkte i. Jeg fullammet i 6-6 og 8 mnd. Hun som fullammet til 8 mnd, ble grimt kresen - jeg er sikker på at det hadde en sammenheng! Ved å pumpe ekstra, slapp vi økedøgn i like stor grad som mange andre. Når de begynte med grøt, ble overskuddslageret brukt. Det ble også rørt inn i yoghurt, og blandet med kumelk i den overgangen. Ingen av mine 3 har allergier eller intoleranser. Lykke til! 

Anonymkode: ed5e6...b6f

• Liker 1
Skrevet

Et par ekstra flasker kanskje, slik at du kan ha noe pumpemelk i kjøleskapet og noe i bruk, så ufattelig kjedelig å sterilisere ofte! Skal du fryse ned melk kjøper du melkeposer.

AnonymBruker
Skrevet

PS - ammeskjold er unødvendig. Sår de første dagene blir du likevel. Bit det i deg. Jeg ble mer sår av skjoldene. Noen mener også at de kan ha negativ effekt på melkeproduksjonen, fordi barnets spytt er av betydning. 

Anonymkode: ed5e6...b6f

AnonymBruker
Skrevet

Det dere har kjøpt holder til å begynne med hvis du skal hovedsakelig amme. Mitt første barn tok flaske fra første forsøk, så far kunne gi en flaske morsmelk av og til. Siden ble det veldig vanskelig å få ut noe med pumping, kun amming. Da fikk han en flaske mme om jeg skulle bort en tur. Mitt yngste barn nektet fullstendig å godta flaske, så der var det ikke nødvendig med mye utstyr akkurat. Vi forsøkte med flaske fra hun var ca 4 uker til hun var 8 mnd, men nei. Hverken morsmelk eller mme ble godtatt 😅 se an behovet og så er jo butikker og apotek åpent om dere vil kjøpe inn mer. Det dere har nå holder uansett fint i starten. 

Anonymkode: 762f1...20d

AnonymBruker
Skrevet

Jeg bruker bare en vakuumpumpe fra naturebond, den er så super! du bare setter den på det andre brystet mens du ammer med det ene, og så renner melken automatisk uten at du må pumpe ut:) Etterpå heller jeg melken på en melkepose og fryser ned eller setter i kjøleskapet, så kan far bruke denne melken i flaske hvis jeg trenger avlastning:) Tror den kostet 200 kroner og er det mest brukte "utstyret" til amming her hvertfall! Synes pumping er så kjedelig >.>

Anonymkode: 8e96b...82f

AnonymBruker
Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Det er nå 2 uker til termin. Jeg har kjøpt pumpe, ammeskjold, ammebh og to flasker. begynte plutselig og tenke at dette er jo alt for lite utstyr. To flaske er vel for lite? Og hvis vi skal fryse ned melk som er pumpet ut hva skal vi oppbevare den i? 

Noen som vil hjelpe meg litt med nyttige tips og triks?

Anonymkode: 9b7d1...27b

Jeg ammet og pumpet ved siden av så mannen også kunne gi mat :) Vi hadde kjøpt absolutt ingenting på forhånd, men det var ikke noe problem da vi har apotek i nærheten så kjøpte bare etterhvert som behovet meldte seg. Apoteket bestiller veldig kjapt inn om det er noe de ikke har inne :)

Det anbefales jo at amming er etablert før man begynner med flaske, vi ventet ca 2-3 uker. Frem til det håndmelket og koppmatet vi, men da fikk vi små beger på sykehuset som vi kunne bruke. 

Det vi har endt opp med av utstyr til slutt er en elektrisk pumpe (medela swing), en manuell pumpe (også  brukte det helt i starten bare), til sammen 6 flasker (egentlig for mye for oss, men greit å ha noe rent alltid) og 3 calma medela flaskesmokker. I tillegg hadde jeg melkeoppsamler som var fint å ha. Jeg hadde problemer med soppinfeksjon, så brukte ammeskjold i den perioden, det er det jo ikke alltid behov før og litt ulike størrelser man må prøve ut hvis det er aktuelt. 

Ammebher kjøpte jeg billig fra Lindex ol, greit å ha en del å bytte på der! Blir mye søl i starten. De første ukene var store varme ammeinnlegg i ull veldig nyttig, ellers brukte jeg engangsammeinnlegg  

Til koking av flasker brukte vi en stor gryte, og så kokte vi heksebrygg med alt som ble brukt hver kveld 😂 

Til oppvarming brukte vi vannbad i en mindre gryte, eller i en skål med vann fra vannkoker. 

Vi fryste veldig lite melk og brukte aldri det vi frøs ned, bare kastet det lille vi hadde til slutt. Vi brukte slike poser man fikk kjøpt. Jeg pumpet jevnlig og pappaen ga jevnlig, så alt ble brukt enten innenfor tiden det kan stå i romtemperatur eller kjøleskap. 

Ellers anbefaler jeg virkelig denne siden, det var bibelen vår!  https://ammehjelpen.no/kategori/pumping-og-oppbevaring-av-melk/

Anonymkode: 1e21b...c5e

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...