Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Vet ikke om dette er riktig "gruppe" å poste dette på, siden mini kanskje ikke går under kategorien "baby" lenger (😪), men jeg prøver.

Saken er at mini alltid har hatt relativt løs mage. Det har kun vært korte perioder, type opptil en uke, hvor avføringen har vært fast, ellers har avføringen hans alltid hatt "grøtkonsistens". Han har jo nå blitt større, og spiser følgelig mer nå enn han gjorde før han begynte å gå og ble mer aktiv. Han har som regel minst en bæsjebleie per dag, men disse er såpass store at det alltid er full eksplosjon og det kommer utenfor bleie, og derfor må han ofte dusjes og gis fult klesskift ved bæsjebleier. Vi har fått "klager" fra barnehage som mener at dette ikke er normalt. Siden dette er vårt første barn, og vi ikke aner hvordan bæsjen skal se ut, har vi tidligere ikke trodd at dette var et problem, men etter kommentar fra barnehagen har vi forstått at det ikke skal være slik.

Vi har nå testet ut melkefritt kosthold i to uker, i samråd med lege, uten at dette har gitt noe utslag. Føler ikke legen tar dette seriøst, og sa bare at, "ja, dere kan jo prøve det", når vi spurte om det kunne være derfor. Ellers ingen videre plan eller oppfølging. Han er i ellers godt humør, følger sin vektkurve og ser ikke ut til å mistrives på noe vis. Han sover derimot dårlig, noe som han har gjort helt siden han ble født. Han er også relativt spinkel, noe som han også alltid har vært, da han ble født to uker prematurt. 

Så mitt spørsmål er vel egentlig, hvilket avføringsmønster er normalt hos barn i denne aldersgruppen? Er "grøtkonsistens", med nesten daglig eksplosjonsbleie veldig utenfor normalen? Og er det evt noen som har opplevd det samme, som fant ut hva det kom av..? Skal bestille time på helsestasjon, men tenker det er greit med litt erfaringer selvom. 

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Som førstegangs trodde jeg også dette var vanlig, men min hadde cøliaki. Begynte akkurat som din, eksplosive bleier, spinkel og sov dårlig. Så oppblåst mage og nedsatt matlyst. Deretter daglig oppkast.

Be om utredning for cøliaki. Ikke prøv det ut på egenhånd, det gir bare barnet flere plager.

Anonymkode: 3348f...1ba

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Som førstegangs trodde jeg også dette var vanlig, men min hadde cøliaki. Begynte akkurat som din, eksplosive bleier, spinkel og sov dårlig. Så oppblåst mage og nedsatt matlyst. Deretter daglig oppkast.

Be om utredning for cøliaki. Ikke prøv det ut på egenhånd, det gir bare barnet flere plager.

Var det kun disse symptomene din hadde? Eksplosive bleier, dårlig søvn, oppblåst og nedsatt matlyst? 

Bah, håper virkelig ikke det er cøliaki! 👀 hvordan er utredningen for dette?

AnonymBruker
Skrevet

Du må prøve melkefritt i minst 6 uker for å være sikker på resultat. I tillegg bør dere være soyafri siden melkeprotein og soyaprotein er så like at kroppen kan oppfatte det likt. 

min lille har vekslet mellom grøtkonsistens og full forstoppelse hele livet (3 år nå) og vi har prøvd melk/soyafritt i 3 mnd nå og funnet ut at det er det som er grunnen hos barnet vårt. Nå er magen jevnt over ikke vondt og bæsjen er normal. I tillegg har kløe på hele kroppen stoppet. 

Anonymkode: a65dc...e81

AnonymBruker
Skrevet
Anonymus94 skrev (Akkurat nå):

Var det kun disse symptomene din hadde? Eksplosive bleier, dårlig søvn, oppblåst og nedsatt matlyst? 

Bah, håper virkelig ikke det er cøliaki! 👀 hvordan er utredningen for dette?

Ja og som jeg skrev, etterhvert oppkast.

Utredningen er først blodprøve. Har den kraftig nok utslag er det nok på så små. Hvus ikke må de ta gastroskopi, men på barn er det under narkose og helt smertefritt for dem. Feil oppfølgning av cøliaki kan gi veldig alvorlige følger, så viktig å gjøre det slikkelig.

Cøliaki er ikke verdens undergang, har blitt mye lettere å leve de 15 årene vi har hatt det i hus.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...