GrønnNellik68 Skrevet 25. april 2021 #1 Skrevet 25. april 2021 Jeg skal inn til en menisk operasjon i juni. Jeg lest på nett ett sted at man må gå med krykker i 6 uker eller noe sånt og sikkert til fysioterapaut. Kunne dere kjøre bil så dere kom dere på butikken? Jeg har ikke noe nettverk eller venner her. Forresten aldri i mitt liv gått med krykker heller for den saks skyld. regner med deter noe træl.
AnonymBruker Skrevet 25. april 2021 #2 Skrevet 25. april 2021 Jeg har operert leddbånd. Jeg fikk ikke lov å legge vekt på beinet i mange uker, og de ukene kunne jeg absolutt ikke kjøre nei. Når jeg gikk over til å "kun" gå på krykker kunne jeg kjøre, men kun fordi jeg hadde automatbil og det var venstre kne som var skadet. Kneoperasjoner og rekonvalens kan gjøre ganske vondt. Det er umulig å si om du kommer til å være sykemeldt lengre, men de ukene bør du regne med ja. Kan også ta en uke og to å lære å gå normalt igjen, og smerter kan henge lengre i. Det er ikke slik at du magisk våkner uke 7 med helt friskt bein igjen. Krykker er litt stress, spesielt trapper og svinger, men det ordner seg. Det mest upraktiske er at det er tilnærmet umulig å dra på butikken og handle, hvordan skal du bære noe? Anbefaler å handle inn det aller aller meste før, så du kun kan ta med noe smått når du må. Anonymkode: 4fa1f...d1d
AnonymBruker Skrevet 25. april 2021 #3 Skrevet 25. april 2021 Jeg har operert menisk for noen år siden. Siden jeg ikke er i jobb hadde jeg ikke sykemelding. Jeg handlet inn varer i forkant da jeg ikke visste hva jeg gikk til. Kan forklare mitt forløp. Dette skulle være dagkirurgiske men pga jeg er alene ble jeg lagt inn til neste dag for observasjon. Fikk smertelindring det døgnet. Gikk ikke på krykker. Foten skulle holdes høyt de to første dagene. Skulle gå som normalt som mulig. Ikke lange turer osv. Begynte med opptrening hos fysio noen dager etterpå. Hadde mye smerter, lenge, som er normalt. Men etterhvert som opptrening skred fram gikk det mye bedre. Hos meg var operasjonen vellykket og har lite smerter i dag. De fant slitasje i kneet som det ikke kan gjøres noe med, det kan og medføre kroniske smerter. Dette så de ikke på MR som var tatt i forkant. Når det gjelder jobb så spørs det hva du jobber med. Du skal jo ha samtale med kirurg før og etter operasjonen. Da kan du stille spørsmål. Så spørs det jo hva de finner inne i kneet. Du må nesten ta det som det kommer men gi beskjed på jobb at du ikke vet ang sykmelding før etterpå. Anonymkode: 28662...120
GrønnNellik68 Skrevet 26. april 2021 Forfatter #4 Skrevet 26. april 2021 Tusen takk for svar. Har bare sånn liten fryseboks i gammelt kjøleskap så minimalt hva en kan fylle det med. Spiser mye brød men får spise mer havregryn og sånn lettvindt mat da😂 Kanskje jeg burde skaffe meg en liten fryseboks ?
AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #5 Skrevet 26. april 2021 Hei. Kneoperasjoner kan være veldig forskjellige ut fra hvor alvorlig skade det er, fra enkle ting til full gips fra lår til ankel. Du må regne med å bruke krykker så anbefaler deg å få tak i det og øve litt på forhånd. Det er lettere å øve med to friske bein. Trapper er utfordrende da balansen kan være dårlig fordi man ikke er vant til å balansere på et bein. Jeg har selv gått med krykker og man blir bedre etter hvert. Lurt å handle inn mest mulig mat og rikelig med drikke, og noen smertestillende. Ha en god stol klar med krakk og pute til foten, og legg en ekstra stor pute i senga for å holde foten høyt. Lykke til. Anonymkode: 1cb36...b53
AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #6 Skrevet 26. april 2021 Til det du spør om: sykemeldt automatisk i 2 uker. Anonymkode: 22556...351
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå