AnonymBruker Skrevet 25. april 2021 #1 Skrevet 25. april 2021 Ser at kontaktlærerfunksjonen har en del timer i arbeidstidsavtalen og trodde det var derfor man får litt ekstra betalt for å være kontaktlærer. Så sa sjefen at hvis jeg ikke skal være kontaktlærer må jeg jobbe ekstra med annet for de timene kontaktlærere bruker på kontaktlærerfunksjon. Stemmer dette? Jeg får jo ikke betalt for kontaktlærerfunksjonen. Har andre erfaringer med dette? Anonymkode: cb0b8...713
Hengebuksvinet Skrevet 25. april 2021 #2 Skrevet 25. april 2021 På min skole måtte du da ha jobbet 0,75 timer ekstra med undervisning i uka. Med tanke på faste møter med ulike instanser, hadde jeg nok gått i pluss tidsmessig på å ikke være kontaktlærer, selv uten å regne inn foreldresamtaler/elevsamtaler. Jeg liker å ha denne funksjonen, men innser at den tar mer og mer tid. 1
Faulkner Skrevet 25. april 2021 #3 Skrevet 25. april 2021 (endret) Dette stemmer. En kontaktlærer får ca 1 time a. 45 min. mindre undervisning hver uke for kontantlærerarbeidet. Det er egentlig lite i forhold til det reelle ekstraarbeidet. Endret 25. april 2021 av Faulkner 4
AnonymBruker Skrevet 25. april 2021 #4 Skrevet 25. april 2021 Kontaktlæreransvaret er noe dritt. Det kan sammenlignes med å være foreldre til alle elevene i den aktuelle klassen. Det er bare styrr! Hold dere unna det! Anonymkode: efd04...3e9 3
Hengebuksvinet Skrevet 25. april 2021 #5 Skrevet 25. april 2021 SS skrev (8 minutter siden): På min skole måtte du da ha jobbet 0,75 timer ekstra med undervisning i uka. Med tanke på faste møter med ulike instanser, hadde jeg nok gått i pluss tidsmessig på å ikke være kontaktlærer, selv uten å regne inn foreldresamtaler/elevsamtaler. Jeg liker å ha denne funksjonen, men innser at den tar mer og mer tid. Og så får man et funksjonstillegg. På toppen av grunnlønn. (Noen hundrelapper i måneden).
AnonymBruker Skrevet 25. april 2021 #6 Skrevet 25. april 2021 Godtgjørelsen er en hån mot alle kontaktlærere. Her snakker vi kanskje 20-30 kroner i timelønn for en ordinær kontaktlærer. Du vil vel få om lag det dobbelte av å delta i ett styremøte. Anonymkode: ee896...e64 2
AnonymBruker Skrevet 25. april 2021 #7 Skrevet 25. april 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Godtgjørelsen er en hån mot alle kontaktlærere. Her snakker vi kanskje 20-30 kroner i timelønn for en ordinær kontaktlærer. Du vil vel få om lag det dobbelte av å delta i ett styremøte. Anonymkode: ee896...e64 Det er sant. Anonymkode: efd04...3e9 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2021 #8 Skrevet 25. april 2021 SS skrev (28 minutter siden): På min skole måtte du da ha jobbet 0,75 timer ekstra med undervisning i uka. Med tanke på faste møter med ulike instanser, hadde jeg nok gått i pluss tidsmessig på å ikke være kontaktlærer, selv uten å regne inn foreldresamtaler/elevsamtaler. Jeg liker å ha denne funksjonen, men innser at den tar mer og mer tid. Vet at kontaktlærere får noe prosenttrekk i undervisningstimene i tillegg til kontaktlærertillegget som utbetales. Men må lærere hos dere som ikke er kontaktlærere undervise mer enn den ordinære stillingsprosenten sin eller mener du at kontaktlærerne trekkes ca 0,75 time (1 undervisningstime) i uka (noe de som ikke er kontaktlærere selvsagt må jobbe som normalt)? Anonymkode: cb0b8...713
AnonymBruker Skrevet 25. april 2021 #9 Skrevet 25. april 2021 Faulkner skrev (24 minutter siden): Dette stemmer. En kontaktlærer får ca 1 time a. 45 min. mindre undervisning hver uke for kontantlærerarbeidet. Det er egentlig lite i forhold til det reelle ekstraarbeidet. Ja, det er mye ekstraarbeid i kontaktlærerfunksjonen. Har jobbet mange år som kontaktlærer, men når jeg nå vurderte et år uten fikk jeg altså beskjed om at jeg likevel må jobbe mer, men da med annet arbeid og uten ekstra betaling i form av kontaktlærertillegget. Forstår ikke dette bare. Anonymkode: cb0b8...713
AnonymBruker Skrevet 25. april 2021 #10 Skrevet 25. april 2021 AnonymBruker skrev (24 minutter siden): Godtgjørelsen er en hån mot alle kontaktlærere. Her snakker vi kanskje 20-30 kroner i timelønn for en ordinær kontaktlærer. Du vil vel få om lag det dobbelte av å delta i ett styremøte. Anonymkode: ee896...e64 Tror faktisk ikke det er så mye som 20 kr engang på skolen der jeg jobber. Vi har svært mange elevsaker som krever enormt ekstra ressurser uten noe som helst ekstra tilrettelegging. Håpløst! Anonymkode: cb0b8...713
Hengebuksvinet Skrevet 25. april 2021 #11 Skrevet 25. april 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Vet at kontaktlærere får noe prosenttrekk i undervisningstimene i tillegg til kontaktlærertillegget som utbetales. Men må lærere hos dere som ikke er kontaktlærere undervise mer enn den ordinære stillingsprosenten sin eller mener du at kontaktlærerne trekkes ca 0,75 time (1 undervisningstime) i uka (noe de som ikke er kontaktlærere selvsagt må jobbe som normalt)? Anonymkode: cb0b8...713 Ja. Underviser nøyaktig 0,75 undervisningstime mindre i uka, enn faglærere på skolen. Så renger med du må undervise nesten en time mer i uka. (Har stor klasse).
AnonymBruker Skrevet 25. april 2021 #12 Skrevet 25. april 2021 SS skrev (38 minutter siden): Ja. Underviser nøyaktig 0,75 undervisningstime mindre i uka, enn faglærere på skolen. Så renger med du må undervise nesten en time mer i uka. (Har stor klasse). Jo, men jeg må jo ikke undervise mer enn hva jeg ordinært skal undervise vel? Si du underviser en undervisningstime mindre som kontaktlærer. Da må du selvsagt undervise den undervisningstimen hvis du ikke er kontaktlærer. Det tilsier kun at du ikke får fratrukket undervisningstid når du ikke er kontaktlærer. Men må dere virkelig jobbe ekstra i tillegg til det dere skulle gjort opprinnelig uten fratrekk for kontaktlærerfunksjon? Jeg fikk beskjed om at møtetid som gjelder kontaktlærerfunksjonen må jeg jobbe inn med annet arbeid, f.eks flere vikartimer uten ekstra betalt. Forstår ikke at jeg må jobbe mer gratis fordi om jeg takker nei til å være kontaktlærer (og da selvsagt ikke får nedrykk i undervisningsprosent og heller ikke kontaktlærertillegget). Synes det er rart om dette stemmer. Anonymkode: cb0b8...713
AnonymBruker Skrevet 25. april 2021 #13 Skrevet 25. april 2021 Som kontaktlærer fåt du en kontaktlærertime og ekstra betalt. Er du faglærer får du ikke de to godene. Jeg har jobbet som begge deler. Anonymkode: 9c738...6e1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2021 #14 Skrevet 25. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Som kontaktlærer fåt du en kontaktlærertime og ekstra betalt. Er du faglærer får du ikke de to godene. Jeg har jobbet som begge deler. Anonymkode: 9c738...6e1 Ja, jeg forstår dette med nedrykk i undervisningstid og også kontaktlærertillegg i lønn. Det jeg lurer på er om andre som ikke er kontaktlærere må jobbe inn ekstra UTENOM den ekstra undervisningstimen som kontaktlærer får trukket fra UTEN at de får noe som helst igjen for det? La meg ta et eksempel: Eks. 1: Kari er kontaktlærer og har normalt 22 undervisningstimer, men som kontaktlærer har hun kun 21 undervisningstimer i uken. Hun får utbetalt kontaktlærertillegg for kontaktlærerfunksjon. Hun deltar i all fellestid, også kontaktlærertid som er satt opp fra skolens side til å være ca 20 t i året. Som kontaktlærer må hun også delta på foreldremøter med klassen som utgjør 2 t i året. Kari sine ekstra timer som kontaktlærer (noe av dette, men dessverre kun en brøkdel som vi allerede vet) er satt opp som del av 1150-timers avtalen som rektor har styringsrett over. Eks. 2: Per er ikke kontaktlærer og har da 22 undervisningstimer per uke. Han har da ikke nedrykk i undervisningstiden og får heller ikke utbetalt kontaktlærertillegg slik som Kari og andre kontaktlærere får. MEN Per må jobbe inn kontaktlærertiden som skolen har satt til å være ca 20 t i året i tillegg til foreldremøter og evt annet som gjelder kun for kontaktlærere som han ikke deltar på siden han kun er faglærer. Per får da ingen kompensasjon for timene han må jobbe inn da skolen mener dette er regnet inn i 1150-timers avtalen som rektor har styringsrett over. Håper spørsmålet mitt ble litt klarere nå. Jeg vet at det å være kontaktlærer ikke er gunstig lønnet, men trodde at man ihvertfall fikk dette nedrykket i undervisning og at lønnstillegget var kompensasjon for ytterligere ekstraarbeid satt inn i arbeidstidsavtalen. Andre lærere på skolen min må ikke jobbe inn kontaktlærertid og annet kontaktlærerarbeid dersom de ikke er kontaktlærere. Jeg ble derfor svært overrasket over at jeg eventuelt må jobbe ganske mange timer ekstra uten noe som helst kompensasjon sammenliknet med andre ansatte. Er dette normalt eller er det noe som kun praktiseres på min skole av denne ene avd.sjefen? Anonymkode: cb0b8...713
Sunshineyellow Skrevet 25. april 2021 #15 Skrevet 25. april 2021 Det høres absolutt ikke riktig ut. Du burde snakke ned tillitsvalgt eller fagforbundet. De ønsker jo å utnytte deg!
AnonymBruker Skrevet 25. april 2021 #16 Skrevet 25. april 2021 Sunshineyellow skrev (1 minutt siden): Det høres absolutt ikke riktig ut. Du burde snakke ned tillitsvalgt eller fagforbundet. De ønsker jo å utnytte deg! Ja, men samtidig stemmer det jo at disse timene er lagt inn i 1150-t avtalen ift rektors styringsrett. Ser bare at ingen andre må jobbe inn disse timene, men for meg blir det altså en realitet om jeg ikke ønsker å være kontaktlærer. Da må jeg jobbe (nesten) like mye uansett, men får ikke utbetalt kontaktlærertillegget. Synes ikke det virker riktig selv heller, men hadde vært greit å vite om andre må jobbe inn disse timene. Vil jo ikke klage dersom dette er normalt, men forstår bare ikke helt at det stemmer. Anonymkode: cb0b8...713
AnonymBruker Skrevet 25. april 2021 #17 Skrevet 25. april 2021 Her har vi restpott, som brukes til arrangementer på kveldstid og utviklingsarbeid. Tror en kontaktlærer har ca 20 timer, og faglærer noe lavere. Men dette har med pliktig tilstedeværelse å gjøre, og ikke antall undervisningstimer. Anonymkode: fad68...e24
AnonymBruker Skrevet 25. april 2021 #18 Skrevet 25. april 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Her har vi restpott, som brukes til arrangementer på kveldstid og utviklingsarbeid. Tror en kontaktlærer har ca 20 timer, og faglærer noe lavere. Men dette har med pliktig tilstedeværelse å gjøre, og ikke antall undervisningstimer. Anonymkode: fad68...e24 Nei, det var derfor jeg forsøkte å klargjøre at det ikke er undervisningstiden det går på, men generell arbeidstid utenom. Hvorfor har kontaktlærere mer enn faglærere i restpotten hos dere? Burde det ikke være motsatt hvis kontaktlærere har flere timer i.f.m. kontaktlærerfunksjonen som faglærerne ikke har? Anonymkode: cb0b8...713
Hengebuksvinet Skrevet 25. april 2021 #19 Skrevet 25. april 2021 Kontaktlærere har 0,75 undervisningstime redusert i uka, på min skole. Bruker sikkert det 4 dobbelte bare på oppfølging av elever som sliter med angst, har alvorlig fravær eller har utagerende oppførsel. Klasser på ca 30 elever. Tidsressurspotten går på ting som skjer utenfor bunden tid. Altså tilstedeværelse på kvelder, utenfor arbeidstid. Elevkvelder, turer, fester, møter og arrangementer. En kontaktlærer kan derfor på papiret gå hjem 1 min før på en vanlig dag eller 5 min før en dag i uka. (Faglærere har også restpott, men blir sjeldnere pålagt å jobbe utenfor normaltid). Jeg har aldri prøvd å være faglærer, men har kollegaer som påstår det er et helt annet liv. At de nesten har dårlig samvittighet for å jobbe så lite, når de får et års pause fra kontaktlærerjobben.
AnonymBruker Skrevet 25. april 2021 #20 Skrevet 25. april 2021 Det er snakk om time og ikke timer. En stor vits i forhold til betalinga og den egentlige tidsbruken. Bortsett fra ett år har jeg vært kontaktlærer siden jeg var ferdig utdannet. Det året tenker jeg nesten på som et "friår". Etter flere år med en svært krevende elevgruppe har jeg vært delvis sykmeldt siden jul. Har ønsket å slippe kontaktlærerfunksjon neste skoleår, og heldigvis får jeg det! Det skal bli en lettelse! Har ikke helt full stilling, og jobber gladelig litt vikar for å tjene inn det vesle jeg går ned i lønn! Anonymkode: 2ce05...fb9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå