Gå til innhold

Avvenning hårvask coronaåret. Min konklusjon: ikke alle kan bli kvitt fett hår.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Som mange andre har det vært mye hjemmetrasking det siste året, og jeg tenkte benytte muligheten min til å bli kvitt fett hår. 

Har prøvd å venne av tidligere, og allerede dagen etter ser håret mitt møkkete og seigt ut.

Så jeg bestemte meg i fjor for at nå skulle jeg bli kvitt dette problemet en gang for alle. Brukte ikke tørrsjampo en eneste gang. Tok først en uke mellom hver hårvask. Det var helt jævlig,  og var totalavhengig av luer og capser. På forhånd hadde jeg vært på apoteket og rådført meg, kjøpte flere sjampoer som skal motvirke fett hår og gjøre hodebunnen "stabil". Ingen av disse fungerte spesielt bedre enn de sjampoene jeg brukte før. Prøvde også noen litt dyrere jeg kjøpte på nett. Kerastase, Redken osv. Jeg ble kanskje bittelitt mindre fet i hodebunnen dagen etter hårvask, men ikke nok.

I sommer var jeg mye på hytta, og lot det da gå opptil to uker uten hårvask. Da brukte jeg kun vann og skylte gjennom håret de gangene jeg følte for en liten vask. Når håret tørket var det like fett og møkkete. Lå som en hjelm oppå hodet mitt.  En annen ting jeg begynte å slite med etterhvert som ukene gikk uten hårvask var flass. Så da var det tilbake igjen til apoteket og etterhvert frisør for å finne en sjampo mot flass som samtidig passet for min fete hodebunn (meget dyr handel).

Nå som jeg er ferdig med prosjektet mitt så ser jeg at dette overhodet ikke har fungert på meg. Jeg har kun følt meg møkkete og skitten i håret, og den hodebunnslukten som siger frem etter x antall dager uten vask savner jeg virkelig ikke.

Jeg vet at det finnes mange som får flott og vakkert hår av å vaske det sjeldnere, men jeg tilhører virkelig ikke den gruppen. Håret mitt blir bare som høy, det står til alle kanter og det er vanskelig å jobbe med. Det blir i tillegg elektrisk, så jeg er i så fall avhengig av å bløte det litt med vann på spruteflaske for å roe ned elektrisiteten og for å få babyhår og småhår til å roe seg og ligge riktig, og da kunne jeg likegjerne bare vasket det når det likevel blir bløtt av sprayflasken.

Man hører støtt og stadig om at håret blir slitt og skadet av daglig hårvask, men det gjelder ikke for alle. Mitt hår trives bedre og fungerer mye bedre med den daglige hårvasken, det er mykt, sunt og enkelt å jobbe med så lenge jeg får vasket det daglig og lar det lufttørke.

Så jeg er nå glad for at jeg er tilbake til å vaske det daglig igjen. "Alle" sier at det er tidkrevende og stress å vaske håret hver dag, men for meg er det motsatt. Mitt hår ble aldri flott, og jeg følte meg gjennom hele perioden ufresh og jævlig. Mens jeg holdt på med prosjektet var håret mitt som sagt som høy og vanskelig å jobbe med, nå er det tilbake til mykt og smidig, det lukter friskt til enhver tid, og null flass.

For meg er det virkelig ikke verdt å "kaste bort" flere dager hvor man føler seg som en dass på håret, fordi det liksom ikke er bra å vaske for ofte. For meg blir det da 1 dag hvor jeg føler meg flott (på hårvaskdagen) mens de andre dagene føler jeg meg som en slask. Tørrsjampo funker dessuten ikke like godt på alle, hos meg går effekten ut etter kort tid og man SER at håret er fettete uansett om det er oppsatt eller henger løst.

Anonymkode: a6b7a...19c

• Liker 17
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Fett hår har så naturlig mye smøring at det tåler å vaskes hverdag, det sier seg selv. Tørt hår derimot må behandles annerledes. 

Anonymkode: d8950...e4b

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Fett hår har så naturlig mye smøring at det tåler å vaskes hverdag, det sier seg selv. Tørt hår derimot må behandles annerledes. 

Anonymkode: d8950...e4b

Nå var jo litt av greia at jeg prøvde ut dette her for å prøve å BLI KVITT fett hår da. 

• Liker 8
Skrevet

Jeg har ikke testet helt fri fra hårvask, men har vent meg til sjeldnere hårvask.
Det finnes en mellomting mellom daglig hårvask og aldri hårvask.

Jeg vasker håret nå ca en gang pr uke, de første 6-9 månedene var håret fett og tungt, men nå har det stabilisert seg.
For å kvitte meg med elektrisk hår, så bruker jeg hårolje, og tørrsjampoo bruker jeg aldri.
Jeg bruker heller omtrent aldri noen andre produkter i håret, som spray/skum eller farging.
Lue og caps forhindrer luft til hodebunnen, og medfører hodebunnsplager, så det bruker jeg kun når det er absolutt nødvendig.

• Liker 2
Skrevet (endret)

Jeg har også prøvd denne metoden både fordi jeg har lest så mange sånne råd da, om at du kan bli kvitt fett hår dersom du avvender håret å vaske det "for ofte" , slutter å bruke sjampo og heller kun bruker vann eller bakepulver eller hva pokker det er. Si meg, hva er alt det der? Føler at det er så mange som bare finner på mye slik tull for å se om folk tester det ut, sånne konspirasjonsteorier?? Der folk skal gjøre det motsatte av hva de fleste gjør? "Jeg skal være den ene som beviser at sjampo er avhengighetsskapende og skal bare tjenes penger på, men dere lurer ikke meg"

Jeg har prøvd metoden selv, flere ganger. 1 periode var jeg så deprimert at jeg ikke så vitsen i å dusje, jeg isolerte meg og møtte ikke folk og vitsen ble enda mer borte da. Tenkte jeg sparte miljøet, skulle like gjerne bruke anledningen til å se om dette funket. Synes jeg så så stygg ut, følte at hodet veide tungt. Etter hvert begynte jeg å smøre fettet utover håret og så det som pleie. Gikk jo på butikken av og til, men tenkte at folk ikke tenker over det de få sekundene de ser meg der og noen ganger brukte jeg lue. Men jeg tenker at lukten setter seg etter hvert i luene også, så om du har rent hår da så er det ikke så lekkert å putte nyvasket hår inn der. 
Jeg gikk vel nesten 14 dager uten å i det hele tatt vaske håret en periode. Det ble aldri finere! 

Så jeg vasker enkelt og greit håret hver  3.dag om jeg skal ut blandt folk, går kanskje litt lenger om jeg ikke skal noe eller det er tid for å skifte på sengen snart. Bare sånn for å spare det jeg kan. Kommer også veldig an på der man er. Er jeg i hjembyen min så blir ikke håret fett før det har gått 3 dager, er jeg i Oslo så blir det gjerne fett allerede 2.dagen. 
Ellers elsker jeg tørrshampo til Batiste. Den farger jo også så en ser jo ikke hodebunnen, en ser ikke at håret er fett :) elsker den. 

Tror nok også det er gener og alder som spiller inn på hvor fett håret er. Kjenner noen som dusjer det bare 1 gang i uka, mens jeg selv må dusje det 3-4 ganger.

Endret av Uakseptabel
AnonymBruker
Skrevet

Når du bruker billigmerkene er det mye "build up" i håret, som ikke går bort ved en vask. Altså må man vaske oftere. 

Hadde du kjørt skikkelig renseshampoo fra et skikkelig merke ville resultatet vært et annet. 

Anonymkode: baf14...3d0

• Liker 4
Gjest Albbas
Skrevet

Samme erfaring her, prøvde for en del år siden. Ble mye gladere i håret da jeg innså at det er greit å vaske det hver dag, det blir ikke nødvendigvis slitt og enda mer fett. Nå kan jeg ha fint hår hver dag. Etter ett døgn er det fett og trenger en ny vask. Kjedelig, men sånn er det bare. :)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk fett hår i 13-årsalderen og har hatt det mer eller mindre i perioder hele livet .

Da jeg ble gravid som 31-åring ble håret oftere fett, og etter fødsel måtte jeg vaske håret opp til to ganger per dag hvis jeg skulle noe om kvelden .

Da kunne jeg faktisk vaske håret klokken 18:00 og allerede rundt midnatt begynte det å bli fett i panneområdet, så hos meg er det hormonelt

Anonymkode: 3ee8b...6ee

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde veldig fett hår før, det ble fett bare to timer etter hårvask og jeg vasket det hver dag. Begynte å lukte gjorde det også bare etter et par timer. Det var helt grusomt å ha det sånn og den lukten... helt jævlig! 

Også tvang jeg meg til slitt gjennom å vaske det hver tredje dag.. det var fordi jeg brukte 4000 kroner på å få platina grått hår og den fargen gikk fort ut. Derfor sa frisøren at jeg måtte vaske det hver 3 dag. Etter noen uker så gikk det veldig fint, men kunne ikke akkurat være blant folk de dagene jeg ikke vaska håret. Dette er nå 4 år siden og jeg vasker der nå hver 3 til 4 dag. Begynner så vidt å bli fett den 3 dagen, men da funker det med tørshampo til den fjerde dagen, da begynner det å lukte litt, men ikke like sterkt som det gjorde etter 2 timer før. 

Håret har blitt tykkere og sunnere også. 

Anonymkode: 4dc90...5a0

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har samme erfaring. Jeg fikk veldig fort fett hår som barn, og håret har alltid vært sånn. Benyttet også dette året til å prøve å kutte ut vasken, og gikk flere uker mellom hver vask. Håret så helt jævlig ut. Et halvt år senere hadde det null effekt. Jeg tror rett og slett noen bare får mye fortere fett hår enn andre, uten at det nødvendigvis er fordi håret er avhengig av vask. Jeg har ekstremt fet hud også, tenker det kan ha en sammenheng,

Anonymkode: 8b236...42e

• Liker 6
Gjest Albbas
Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har ekstremt fet hud også, tenker det kan ha en sammenheng,

Anonymkode: 8b236...42e

Ja ikke sant? Ingen som anbefaler folk med fet hud om å vaske ansiktet hver tredje dag eller sjeldnere. 🤭 

AnonymBruker
Skrevet

Hvor fort håret blir fett henger mye sammen med hormoner, og hormoner endrer man ikke ved vaskefrekvens.

I begge mine svangerskap har jeg kunnet gå halvannen uke uten å vaske håret. Men når hormonene var tilbake til vanlig, ble håret fett på tre dager igjen.

Anonymkode: b1216...1cf

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
Albbas skrev (4 timer siden):

Ja ikke sant? Ingen som anbefaler folk med fet hud om å vaske ansiktet hver tredje dag eller sjeldnere. 🤭 

Jeg har fet hud, ny kvise i dag, og alltid blotting-paper i veska. 39 år gammel... Trener også daglig.

Håret blir aldri fett. Vasker kun på grunn av lukt, og produktrester, 1-2 ganger i uka. 

AnonymBruker
Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har fet hud, ny kvise i dag, og alltid blotting-paper i veska. 39 år gammel... Trener også daglig.

Håret blir aldri fett. Vasker kun på grunn av lukt, og produktrester, 1-2 ganger i uka. 

Jepp, altså veldig forskjellig fra person til person. Jeg er veldig lik hun oppi her som skrev at hun sliter med fet hud i ansiktet også. 

For noen trives hår og hodebunn best av å bli vasket sjelden, mens andre igjen føler for en vask daglig. Og begge kan ha like sunt hår. Det er ikke sånn at daglig hårvask automsisk er døden for håret. For meg er det altså omvendt. 

Ts. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har og samme erfaring. Og kløen som oppsto holdt på å drive meg til vanvidd. Men etter å ha prøvd setter jeg pris på å ha tilgang til vann og gode frisørshampoer da😅

Anonymkode: 532d4...d1b

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått mindre fett hår ved å vaske sjeldnere en hver dag, men jeg har ikke sluttet å vaske det. Jeg vasker håret ca 2 ganger i uken og er veldig glad jeg slipper maset med å vaske daglig lenger. Om jeg aldri vasket/kun bruker vann blir det bare skittent, fett og ekkelt på sikt. 

Anonymkode: 2e7dc...1f1

Skrevet

Jeg brukte også coronaåret på dette! Dusjet hver dag før, håret var fett om morgenen om jeg dusjet kvelden før. Så jeg kuttet nesten helt ut. Brukte shampo hver tiende dag ca, for jeg bare klarte ikke gå sånn for lenge av gangen. Det var helt forferdelig!! Håret ble aldri tørt etter en dusj. Det var vått i dagevis, grusomt ekkelt, og stygt som fy. Orket bare en måned med dette, før jeg måtte trappe opp litt.

Men det stabiliserte seg gradvis. Jeg bruker shampo nå, men maks to dager i uka nå, og håret holder seg fint imellom. Så det kan jeg leve med.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg løper 7-10 km hver dag og svetter mye i den forbindelse. Må derfor vaske håret hver dag. Har veldig flott, tykt hår likevel. Hater lukten av uvasket hodebunn, har noen på jobb som vasker håret sjelden og de stinker🤭

Anonymkode: b70e1...c3a

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg løper 7-10 km hver dag og svetter mye i den forbindelse. Må derfor vaske håret hver dag. Har veldig flott, tykt hår likevel. Hater lukten av uvasket hodebunn, har noen på jobb som vasker håret sjelden og de stinker🤭

Anonymkode: b70e1...c3a

Ja jeg er enig i dette og skjønner ikke hvordan de som vasker håret sjeldent løser dette? Trener de aldri så hardt at de svetter eller? Jeg takler ikke å ha gjennomsvette hår. Jeg må dusje rett etter treninga ( som jeg har 4 -5 dager i uka ) for hvis ikke så blir det kløe og det ser ikke bra ut 😂

Anonymkode: af603...0a6

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg gjennomførte tilsvarende eksperiment da jeg ble perimittert i mars i fjor. Utgjorde ingen forskjell her heller, og jeg har bare erkjent at det er slik min hodebunn er,

Anonymkode: 11923...436

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...