Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg trur jeg aldri gjennomførte vidergående 100%.

Men jeg er nå nesten 30 år og uføretrygdet, og jeg har bil og sertifikat.. Jeg har alltid vært en bil Entusiastisk .

Så jeg trur mekaniker yrket hadde kunnet gjort mye for meg, og jeg trur jeg faktisk hadde elsket å holde på med det, eller ikke trur jeg vet. Har alltid elsket å sett folk som fikser dem og får det til, så jeg ser liksom drømmen min komme her.

Men hvordan går jeg videre med dette?

Jeg ser jo for meg at videregående ikke blir et alternativt?

Jeg er ganske "Dum" og ting tar tid før jeg forstår. 

SÅ om noen kunne laget en liste over ting som jeg må gjøre så hadde jeg blitt evig takknmelig, i detaljer.

Mvh
Mann 29 år.. (fra Nordland)

Anonymkode: 8cf51...831

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg kan ikke forstå hvordan en som har rotet bort livet i mange år, skal klare dette nå. Du sier selv at du er ganske dum, da ligger det i sakens natur at du ikke klarer dette.

Bare glem å studere i igjen. Det er det beste tipset jeg kan gi deg.

Anonymkode: a5a5b...616

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Siden du ikke fullførte vgs tror jeg det er en mulighet for at du kan bli lærling som voksen, men jeg husker ikke helt hvordan det gjøres. Sjekk om det er et opplæringskontor i nærheten som kan hjelpe deg videre med det. 

Og så tror jeg kanskje at mekaniker på bil sånn som det var tidligere, er på vei "ut". Nå er jo de fleste biler "datamaskiner" og dermed blir yrket litt annerledes. Jeg vet ikke hva dette vil si for det, om du fremdeles er interessert. Jeg vet lite om dette, så dette er først og fremst tanker om ting du bør sjekke ut. For hva vil en mer "it-rettet" utdannelse si for deg, og hvilke krav stilles det for å komme inn på en slik utdannelse? 

Et annet tips er å ta kontakt med karrieresenteret i ditt fylke. De skal kunne hjelpe deg med disse spørsmålene, og også kunne gi deg andre tips på hva som kan være noe for deg med den bakgrunnen og interessene du har. 

Ønsker deg lykke til! 

Anonymkode: ba85c...4af

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hårreisende det første innlegget her. Ikke hør på sånne tullinger. Jeg er sikker på at dette er mulig for deg! Flott at du ønsker å ta ekstra utdanning 😊 Har dessverre ingen konkrete råd. Syntes bare det først innlegget måtte ha motvekt 😊

Anonymkode: e1ad4...98c

• Liker 16
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hårreisende det første innlegget her. Ikke hør på sånne tullinger. Jeg er sikker på at dette er mulig for deg! Flott at du ønsker å ta ekstra utdanning 😊 Har dessverre ingen konkrete råd. Syntes bare det først innlegget måtte ha motvekt 😊

Anonymkode: e1ad4...98c

Hei, nei folk som kommer med sånne kommentarer til meg og ikke greier å holde seg til tema, har tydligvis det mye værre en meg i livet. Sånne folk gidder jeg ikke å bruke energi på engang å bli irritert, så han får bare trolle så mye han vil men jeg overser hans kommentar 😃

Takk for svar,

TS ❤️

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Siden du ikke fullførte vgs tror jeg det er en mulighet for at du kan bli lærling som voksen, men jeg husker ikke helt hvordan det gjøres. Sjekk om det er et opplæringskontor i nærheten som kan hjelpe deg videre med det. 

Og så tror jeg kanskje at mekaniker på bil sånn som det var tidligere, er på vei "ut". Nå er jo de fleste biler "datamaskiner" og dermed blir yrket litt annerledes. Jeg vet ikke hva dette vil si for det, om du fremdeles er interessert. Jeg vet lite om dette, så dette er først og fremst tanker om ting du bør sjekke ut. For hva vil en mer "it-rettet" utdannelse si for deg, og hvilke krav stilles det for å komme inn på en slik utdannelse? 

Et annet tips er å ta kontakt med karrieresenteret i ditt fylke. De skal kunne hjelpe deg med disse spørsmålene, og også kunne gi deg andre tips på hva som kan være noe for deg med den bakgrunnen og interessene du har. 

Ønsker deg lykke til! 

Skal ta å ta kontakt med karrieresenteret, takk for et fint svar, ts ❤️

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Ønsker deg masse lykke til, jeg er helt sikker på at får dette til om du virkelig vil! 

Jeg ville forhørt meg med NAV iom du har uføretrygd. NAV kan hjelpe med lover og regler ifb dette, og henvise deg til rett instans. Er det mekaniker du vil bli så kan du ev bli voksenlærling og ta kontakt med fylkeskommunen. 

Anonymkode: 46a12...f87

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg kan ikke forstå hvordan en som har rotet bort livet i mange år, skal klare dette nå. Du sier selv at du er ganske dum, da ligger det i sakens natur at du ikke klarer dette.

Dette innlegget er det jo bare å le godt av 😂😂 Utdanning kan man ta til man er 40+. Man klarer det man VIL klare. Se muligheter og ikke begrensninger. 

Anonymkode: 1a6df...375

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Dette er det dummeste innlegget jeg noen gang har lest. 

Anonymkode: c07cb...11e

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Dette innlegget er skrevet av en dum person. 

Anonymkode: fb25d...a37

• Liker 2
Skrevet

Det er flere muligheter for å bli mekaniker.

Du kan gå på videregående og så ta læretiden.
Du kan gå på voksenopplæring og så ta læretiden.
Du kan være praksiskandidat og deretter ta fagbrevet.
Normalt sett tar det 3-5 år fra man starter opplæringen til man har fagbrevet, dersom man klarer jobbe 100% i perioden.

Du får nok de beste svarene ved å kontakte opplæringskontoret eller nav for å høre hvilke muligheter du har :)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Gå for drømmen din. Så fint at uføretrygden din ikke stopper deg. Heier på deg! 

Anonymkode: 619aa...d8a

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Så jeg trur mekaniker yrket hadde kunnet gjort mye for meg, og jeg trur jeg faktisk hadde elsket å holde på med det, eller ikke trur jeg vet. Har alltid elsket å sett folk som fikser dem og får det til, så jeg ser liksom drømmen min komme her.

Husk at fossilbiler er på vei ut og elbiler på vei inn. Så ikke mal deg inn i et hjørne.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (20 timer siden):

Latterlig innlegg 😂 hva i alle dager! Anbefale folk å IKKE studere faktisk! Ser du ikke hvor teit det er? 

Anonymkode: 6b0fc...cc6

• Liker 1
Skrevet
On 4/25/2021 at 10:42 AM, AnonymBruker said:

Ønsker deg lykke til! 

Nja... Det skjer nok ikke de neste 10-20 årene. Det er fullt av bevegelige deler i biler som ikke har direkte med motoren å gjøre, så selv om alle i Norge går over til elbil (som de ikke kommer til å gjøre) er det likevel behov for mekanikere. Her jeg bor skrikes det etter bilmekanikere, og verkstedene sliter med å få nok folk.

Synes det er en kjempegod idé å utdanne seg til bilmekaniker, TS. Ta voksenopplæring, så slipper du å dele klasse med en haug med hormonelle tenåringer😉

AnonymBruker
Skrevet

Om dette er noe du har lyst til, er det en super idé å prøve seg!

Og husk, resultatet trenger ikke bli perfekt, det viktigste her er at du starter og tar de første stegene. Om du ikke kommer helt i mål, har du uansett lært mye på veien 😊

Anonymkode: 41dca...b9b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...