Gå til innhold

Overgangstønad, kan noen hjelpe meg?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min samboer og jeg har gått ifra hverandre etter 11år. Vi har en sønn på 6år sammen som jeg skal ha hovedomsorgen for. Dette med overgangsstønad er helt nytt for meg.  Hvordan begynner jeg å søke og hvor mye får du som også er i samme situasjon? Jobber 60% fast. 

Anonymkode: 37f83...124

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Gjest GulSol
Skrevet

Hvor mye du får er avhengig av lønnen din nå - det forsvinner en krone for hvert øre over en halv G eller noe sånt, faktorene kan du kan finne på nav sine sider. 

All annen informasjon du trenger, finner du også på NAV sine sider.

Søk om bostøtte med kommunen og utvidet barnetrygd med nav i tillegg. :) 

AnonymBruker
Skrevet
GulSol skrev (19 minutter siden):

Hvor mye du får er avhengig av lønnen din nå - det forsvinner en krone for hvert øre over en halv G eller noe sånt, faktorene kan du kan finne på nav sine sider. 

All annen informasjon du trenger, finner du også på NAV sine sider.

Søk om bostøtte med kommunen og utvidet barnetrygd med nav i tillegg. :) 

Takk for tips😁😁 går det veldig lang tid? Hørt om lang ventetid osv. Trenger litt støtte merker jeg. Litt dårligere økonomi nå enn før kan du si. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Takk for tips😁😁 går det veldig lang tid? Hørt om lang ventetid osv. Trenger litt støtte merker jeg. Litt dårligere økonomi nå enn før kan du si. 

Selvfølgelig har du dårlig økonomi når du ikke jobber mer enn 60%! Hva med å ta ansvar for eget liv og øke stillingsprosenten?

Anonymkode: 36da1...a11

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (44 minutter siden):

Selvfølgelig har du dårlig økonomi når du ikke jobber mer enn 60%! Hva med å ta ansvar for eget liv og øke stillingsprosenten?

Da får hun garantert kjeft her fordi barnet er for lenge i barnehagen. «Hvorfor få barn når du ikke vil være sammen med det?». «Stakkars, stakkars barn», og så videre.  Damned if you do and damned if you don’t.

TS, be om en avtale hos nav og snakk med dem.

Anonymkode: 7f22e...89c

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Så du mener det bare er å skaffe seg en 100% jobb? Syntes du bør trekke drn tilbake. Jeg er en de heldige som kan jobbe mye overtid, i helse er det et hav med bonus, røde dager som dukker opp pluss overtid. 

Gjest GulSol
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ventetiden kan variere mellom uker og måneder. Husk også å søke om redusert foreldrebetaling i barnehagen via kommunen og stønad til barnetilsyn fra nav! 

AnonymBruker
Skrevet

Gjennomsnittlig saksbehandlingstid er forskjellig fra fylke til fylke, men jo raskere du søker, dess bedre er det.

Du vil få redusert overgangsstønad, og det er inntekt og ikke stillingsbrøk som bestemmer dette.

Søk også utvidet barnetrygd.

Du må ha erklæring om samlivsbrudd og meklingsattest i orden for ytelsene. Sørg for at du og den andre forelderen er folkeregistrert på forskjellige adresser og at barnet bor med deg. 

Hvor mye har far barnet? Har dere 50/50-fordeling? Har dere avtale om delt bosted? Dette vil påvirke retten til ytelser.

Anonymkode: c22e6...a59

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...