Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Har en sønn på 3 år, veldig aktiv og bestemt gutt. Han har vært mye hjemme fra barnehagen på grunn av korona, og nå har vi flyttet fra Oslo, står på venteliste til høsten.

Har også stedatter på 8 år som bor hos oss 100%. Søsknene har begynt å krangle så mye nå, dytter hverandre, krangler om tv, iPad, leker, osv. De driver med å dytte hverandre, når de er sure. 

Sønnen min er så viljebestemt, og tester oss alle. Han har begynt å si «ikke slåå meg» når søsteren dytter han, eller sier «slutt» også løper han mot meg og sier «hun slår meg» 

I dag ser jeg at han driver med å søle saft, så sier jeg «nå søler du saften» og tar den fra han, så sier han til meg «du slåår meg du slår meg, jeg vil ha flasken !»

og der tenkte jeg dette her har gått for langt!!! 
Hva skal jeg gjøre med han gutten? Hva hvis dette blir misforstått på barnehagen, eller av andre? Er det sånn «periode»? 
Vi er ganske rolig familie, og har ikke hatt slik problem med stedatteren.

Hvordan skal jeg forklare han, eller vise at han blir ikke slått, men han kan ikke få  alt som han vil?

Anonymkode: 5b32b...9cf

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ta heller en prat om å bruke riktige ord og lyving

Anonymkode: cf12b...70b

AnonymBruker
Skrevet

Det ene barnet mitt var fæl til å bruke ordet "slå" i mange settinger. Det jeg gjorde, var å sette ord på ulike (volds)handlinger. Slå, sparke, dytte, dulte borti osv. Og sa han at noen slo på ren løgn (hvor ingenting ble gjort mot ham), så forklarte jeg ham bare hva som faktisk ble gjort/skjedde. "Dette kalles å ta bort flaska. Å slå er noe helt annet".

Barnet ditt er i rette alder for å si sånt ubegrunna. Jobba i barnehage før, og det var ikke ukjent fenomen.

Anonymkode: 55618...a8d

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Ene ungen vår brukte «slå» om alt hun ikke likte/synes var ubehagelig i en periode: tannpuss, strenge stemmer, få et nei, holdt igjen fra å løpe steder osv. Gjorde litt som bruker over sier, sette ord på hva man gjør, og forklare at «slå» er alvorlig og ikke lov, og vi aldri ville slått henne.

Anonymkode: e184f...780

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dette er ganske normalt, det du gjør er å korrigere på hva som skjedde.

»Nei, Trine slo ikke - hun dyttet fordi dere kranglet om legoen». 

Så kan du si det er viktig å snakke sant, og gjenta det når du beskriver hva som skjedde. 

Anonymkode: 5980c...5b0

Gjest Lama_Drama
Skrevet

Nei, hun slår ikke, hun dytter.

Nei, jeg slår ikke, jeg tar flasken.

Nei, jeg slår ikke, jeg sier klart i fra.

Etc, vi satte ord på alt som vi gjorde som gikk under barnets kategori "slå". Det løsnet etterhvert.

Skrevet

Du beskriver hva som skjer, som andre skriver her. Må gjentas ørten millioner ganger, men det er løsningen!

Det er det samme man gjør med barnets følelser, for eksempel. "Nå ser jeg at du ble sint fordi", "nå tror jeg du ble lei deg fordi". Hjelpe barnet med å finne riktig begrep til riktig følelse og handling.

Hvis det fortsatt er sånn når han skal i barnehagen igjen, tar du det opp med dem. Si at han bruker "slå" om alle ting som går ham imot, og at det er noe dere jobber med sånn og sånn. I samme setning som at han best liker gulost på brødskiva og har dilla på dinosaurer - altså, som en generell info. Har jobbet i barnehage i mange år, og det er på ingen måte uvanlig. Barna har også anklaget MEG for å slå når jeg har tatt fra dem en spade de har brukt til å slå andre barn med (for eksempel). På ingen måte uvanlig, men man må hjelpe dem med å sette riktig ord på det.

AnonymBruker
Skrevet

Mange barn bruker et ord slik fordi de ikke har nok språk til å bruke riktig ord. Dattera mi holdt på slik da hun var omtrent på samme alder. Da gjelder det å koble på, og spørre "vet du hva å slå er?", ja eller nei sier de da. "slo jeg deg nå?" ja eller nei sier de. 

"nei/riktig, for jeg tok den ifra deg, og du ble lei deg". 

Anonymkode: 6df78...a30

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...