AnonymBruker Skrevet 25. april 2021 #41 Skrevet 25. april 2021 Kulturelt. Hudfarge eller etnisk bakgrunn har ingenting å si, men jeg synes ikke at man kan kalle seg for en nordmann dersom man f.eks er muslim. Anonymkode: f2c3d...80c 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2021 #42 Skrevet 25. april 2021 Nordmenn er de som har etniske norske forfedre i flere generasjoner, helst forfedre som bodde i landet i 1814 og minimum 1905. Anonymkode: e2754...20b 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2021 #43 Skrevet 25. april 2021 Ser på ola nordmann som en person som.. - Er født og oppvokst i norge. - Gjerne er litt passiv til religion, enten agnostiker, ateist eller ikke helt bryr seg så mye om religion. - Feirer jul og andre høytider. Igjen ikke grunnet religion, men fordi hen syns det er koselig med alt det styret rund det (mat, familie, gaver, avslapping). - Kler seg slik som majoriteten i norge kler seg - Oppfører seg slik som majoriteten av folk i Norge oppfører seg. - Har verdier og holdninger som er vanlig å ha når man er oppvokst i norge i en norsk familie. Kunne sikkert ramse opp mer, men det noe i denne duren jeg tenker at Ola og Kari Nordmann er. Anonymkode: 5a952...8aa
AnonymBruker Skrevet 25. april 2021 #44 Skrevet 25. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Ser på ola nordmann som en person som.. - Er født og oppvokst i norge. - Gjerne er litt passiv til religion, enten agnostiker, ateist eller ikke helt bryr seg så mye om religion. - Feirer jul og andre høytider. Igjen ikke grunnet religion, men fordi hen syns det er koselig med alt det styret rund det (mat, familie, gaver, avslapping). - Kler seg slik som majoriteten i norge kler seg - Oppfører seg slik som majoriteten av folk i Norge oppfører seg. - Har verdier og holdninger som er vanlig å ha når man er oppvokst i norge i en norsk familie. Kunne sikkert ramse opp mer, men det noe i denne duren jeg tenker at Ola og Kari Nordmann er. Anonymkode: 5a952...8aa De som er kristen er i følge deg ikke etnisk norsk??? Anonymkode: 993df...a85 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2021 #45 Skrevet 25. april 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): De som er kristen er i følge deg ikke etnisk norsk??? Anonymkode: 993df...a85 Jo de er det, men føler at folk flest er ganske passiv til religion. Derfor er mitt syn på den gjenomsnittlige nordmann slik. Alt trenger ikke å være svart eller hvitt 😂 Anonymkode: 5a952...8aa
AnonymBruker Skrevet 25. april 2021 #46 Skrevet 25. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jo de er det, men føler at folk flest er ganske passiv til religion. Derfor er mitt syn på den gjenomsnittlige nordmann slik. Alt trenger ikke å være svart eller hvitt 😂 Anonymkode: 5a952...8aa Hva med de som har konvertert til en annen religion da??? Slik som buddhisme og hinduisme?? Anonymkode: 993df...a85
AnonymBruker Skrevet 25. april 2021 #47 Skrevet 25. april 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hva med de som har konvertert til en annen religion da??? Slik som buddhisme og hinduisme?? Anonymkode: 993df...a85 De er jo fremdeles norsk, men det er ikke noe som den gjenomsnittlige nordmann gjør, noe som gjør at de stikker litt ut. Har et par venninder som konverterte til islam. De gjør det ene og alene pga at for å i fremtiden kunne gifte seg/få barn med den de liker/elsker så må de det for at ikke familieforholdet mellom den utkårede, familien og henne skal bli.. ubehagelig. Begge har aldri brydd seg en pøkk om religion tidligere, og det gjør de fremdeles ikke. Men gjør dette for å kunne være sammen med den utkårede. Dette gjør de ikke mindre norsk i mitt hode, men ekstremt blåst i hode 😅. Men men kjærlighet trumfer alt i guess. Men viss du vil kverulere kan man jo spørre seg selv om man er født på denne planeten viss man er litt anderledes enn gjenomsnittet. Gjennomsnittet kom ikke med spørsmål rundt svaret mitt, er du da en alien? 🤨 Ikke tenk så svart hvitt på ting, les litt mellom linjene 🤣. Anonymkode: 5a952...8aa
AnonymBruker Skrevet 25. april 2021 #48 Skrevet 25. april 2021 Alle som har norsk pass, er etter min mening, norske, og det støttes også av det demokratiske Stortinget. Er det noen White Power Adolf-folk som ikke liker det, så får de prøve seg på å stemme White Power partier, som ikke engang har 1% oppslutning. Vi så hvordan det gikk sist med Adolf, han ble most totalt og det samme gjelder hans sine bikkjer som Quisling, og den rotta som har sittet i buret i nesten 10 år nå - i tillegg til den nyeste Adolf-rotta (Rotte-Haus som jeg kaller han) som også ble puttet i buret høsten 2019. Derfor blir jeg alltid irritert over folk som skal pirke og mene at det er "ikke det samme å være norsk og nordmann". Jo, det er faktisk det, ifølge juridiske lover og regler, igjen, sammenfattet av det demokratiske Stortinget, som svært mange nordmenn ellers stemmer på hvert fjerde år - mellom 75 - 80% av befolkningen som velger å avgi stemme. Videre, så er det slik at alle som har kommet med minoritets- eller innvandrerbakgrunn er selv 100% "etnisk - fyll - inn - det - som - passer". Det er veldig mange grupper som blander seg sammen. Ser at Tsjekkia, Slovalia, Russland, Hviterussland, Ukraina, Bosnia, Kroatia, Serbia og Slovenia ble nevnt her. Ja, disse landene hetter ikke dette for bare 30 år siden. Da var alle disse landene kun tre land - Unionen av Sosialistiske Sovjet Republikker (U.S.S.R.), og Tsjekkia og Slovakia hette Tsjekkoslovakia og alle med bakgrunn fra Bosnia, Kroatia, Serbia og Slovenia hetter Sosialistiske Føderative Republikken Jugoslavia eller offisiell forkortelse S.F.R.J. Og det tok ikke lang tid før nesten alle så at det var en tabbe å oppløse Sovjet, Tsjekkoslovakia og Jugoslavia, så de søker seg nesten alle til en annen union, nemlig Den Europeiske Unionen, i tillegg til NATO. Man byttet fra Warszawa-pakten til NATO. Mange av disse blandet seg imellom, så det er ikke slik at de var av samme gruppe omtrent, som Nord-Korea og Sør-Korea for å ta et eksempel. Det er nettopp slike ting, når noen begynner å pirke på hvem som er "ekte hvem", som fører til krig. Folk må få lov til å definere seg slik dem ønsker, og et samfunn må inkludere alle, for at man skal ha fred - og ikke utfrysning. Dermed så er det riktige å følge de juridiske reglene fra det demokratiske Stortinget, og man er norsk (og skal ha like rettigheter) når man har norsk pass. Selvsagt er det ekstra bonus hvis de aller fleste følger norsk kultur og retningslinjer, men det er ikke dette som er avgjørende om man får norsk statsborgerskap eller ikke. Altså det å spise brun ost, vafler eller det å gå på ski. Anonymkode: c41bd...904 4
AnonymBruker Skrevet 25. april 2021 #49 Skrevet 25. april 2021 AnonymBruker skrev (20 timer siden): Blå øyne? Seriøst? Anonymkode: 352ae...6db Ja Anonymkode: a87e1...9c6
AnonymBruker Skrevet 25. april 2021 #50 Skrevet 25. april 2021 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Med andre ord ingen? Anonymkode: 993df...a85 Joda, en drøss. Min egen familie går 14+ gen bakover Anonymkode: 3ae10...46b
AnonymBruker Skrevet 25. april 2021 #51 Skrevet 25. april 2021 En som er norsk genetisk er typisk nordmann for meg, vil jeg si. Anonymkode: af8de...4b5
AnonymBruker Skrevet 26. april 2021 #52 Skrevet 26. april 2021 Jeg kom til Norge som voksen og selv om jeg har norsk pass er jeg ikke Nordmann. Det gjøres ikke lengre men det ikke lenge siden det ble presisert i nyhetene at forbrytelser ble begått av "norsk statsborger av utenlandsk opprinnelse". Etnisitet er ikke nødvendigvis avgjørende men det er ikke nok å være født i Norge. Man må ha norsk som morsmål, være sosialisert norsk (les: foreldre som er assimilert, ikke bare integrert, dersom de er fra utlandet) og generelt tenke og oppføre seg som Nordmenn flest. Muslimer som praktiserer religionen sin, somaliere som snakker somalisk hjemme istedet for norsk, amerikanere som heller feirer 4.juli enn 17.mai, alle disse kan være norske statsborgere men de er ikke Nordmenn. At det ikke er juridisk skille får så være. Anonymkode: 3cd4b...1f0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå