AnonymBruker Skrevet 24. april 2021 #1 Skrevet 24. april 2021 Når du snakker om 'nordmenn', hva er definisjon om nordmenn? A. Norsk pass B. Alle som er norskfødte og etnisk norske født i utlandet. C. Synonymt med ordet 'etnisk norsk' D. Annet, beskriv din definisjon nedenfor. Jeg har faktisk fått ulike forklaring på hva folk legger i definisjon av nordmann. Jeg er ikke ute etter formell definisjon, men heller du legger i dette ordet. Anonymkode: 993df...a85
AnonymBruker Skrevet 24. april 2021 #2 Skrevet 24. april 2021 For meg personlig, er det alle som er født og oppvokst i Norge. Anonymkode: 993df...a85 6
AnonymBruker Skrevet 24. april 2021 #3 Skrevet 24. april 2021 Jeg tenker at alle som ønsker å definere seg selv som nordmenn skal få lov til å gjøre det. Anonymkode: 10f9d...9fc 6
AnonymBruker Skrevet 24. april 2021 #4 Skrevet 24. april 2021 Ideelt: * Norsk pass: har statsborgerskap, * Norskfødt * Morsmål er norsk Jeg strekker meg litt lenger. Du er en nordmann om du gjør et godt forsøk på å integrere deg: lære norsk, jobbe, og ellers oppføre deg som en "nordmann". Hvis du flytter hit som utlending, burde du om begynne å føle deg norsk om 10-20 år. Det er som regel vanskelig å "kvitte seg" med din egen kultur og integrere seg veldig. Folk har en tendens til å lage siloer der de beholder eget språk og kultur selv i Norge, og da er det vanskelig å identifisere seg som en "nordmann". Jeg vet selv, vor jeg har dratt til utlandet og blitt med i en "norsk silo".... Bl.a. med å henge med folk på konsulatet. Anonymkode: 94b03...553 3
AnonymBruker Skrevet 24. april 2021 #6 Skrevet 24. april 2021 Catalina Culès skrev (1 minutt siden): En som er født i Norge. Jeg er enig med deg. En nordmann er en person som er født i Norge. Vil du si at etnisk norsk person født i f.eks. USA er ikke nordmann? Anonymkode: 993df...a85 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2021 #7 Skrevet 24. april 2021 Som de fleste andre. Opptatt av at andre skal tilpasse seg dem. Anonymkode: f8c81...fe1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2021 #8 Skrevet 24. april 2021 Hvit hud og blå øyne. Anonymkode: 5f65c...34d 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2021 #9 Skrevet 24. april 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg er enig med deg. En nordmann er en person som er født i Norge. Vil du si at etnisk norsk person født i f.eks. USA er ikke nordmann? Anonymkode: 993df...a85 Genetisk og kulturelt. Jeg vil tro at om dem beholder kulturen så kan en identifisere seg som "nordmann" Men, om man blir amerikansk, så blir man fort en amerikansk patriot... Anonymkode: 94b03...553
AnonymBruker Skrevet 24. april 2021 #10 Skrevet 24. april 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Når du snakker om 'nordmenn', hva er definisjon om nordmenn? A. Norsk pass B. Alle som er norskfødte og etnisk norske født i utlandet. C. Synonymt med ordet 'etnisk norsk' D. Annet, beskriv din definisjon nedenfor. Jeg har faktisk fått ulike forklaring på hva folk legger i definisjon av nordmann. Jeg er ikke ute etter formell definisjon, men heller du legger i dette ordet. Anonymkode: 993df...a85 Vel i praksis, her og nå, blir det det samme som etnisk norsk med noen få unntak. Men i teorien, etter en del generasjoner så vil en stor andel av nye landsmenn bli norske da de vil ha opphav og oppdragelse som er mer typisk norsk. Du er ikke nordmann om du snakker gebrokken norsk f.eks uansett A B C. Anonymkode: d9fb1...3a6
AnonymBruker Skrevet 24. april 2021 #11 Skrevet 24. april 2021 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Hvit hud og blå øyne. Anonymkode: 5f65c...34d Blå øyne? Seriøst? Anonymkode: 352ae...6db 2
Gjest NoDiablo Skrevet 24. april 2021 #12 Skrevet 24. april 2021 At man har norsk pass, har tillært seg norske verdier og norsk kultur. Gjerne vokst opp her også. Hilsen ikke-født-i-Norge-nordmann.
Gjest NoDiablo Skrevet 24. april 2021 #13 Skrevet 24. april 2021 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Hvit hud og blå øyne. Anonymkode: 5f65c...34d Og blondt hår, vet du. Den ariske rase, liksom. Det er fullt av etnisk norske som ikke har blå øyne og hvit hud, just saying.
AnonymBruker Skrevet 24. april 2021 #14 Skrevet 24. april 2021 I Norge har man nordmenn, samer, kvener, rom, og alle de andre etnisitetene som har kommet til Norge. Man har også slavere (russere, ukrainere, hviterussere, polakker, tsjekkere, slovaker, slovenere, kroater, serbere, bosniere) +++ Man kan ikke skifte etnisitet ved å komme til et annet land, og man kan ikke skifte etnisitet ved fødsel. Nordmann blir man kun ved å bli født av to nordmenn, eller én nordmann og en annen etnisitet. Norsk kan man derimot bli ved fødsel. Anonymkode: dadaf...58c 2
Gjest Linny111 Skrevet 24. april 2021 #15 Skrevet 24. april 2021 Generelt, alle som definerer seg selv som norske. Men altså, jeg sto i en heis i Florida en gang, og en erkeamerikaner spurte: "Where are you from?" "I'm Norwegian" "Me too" Vi snakket noen ord til. Det var ikke mye norsk. Så jeg føler vel et slags kriterium om å ha vært i Norge, kanskje snakke et par ord norsk, ha direkte tilhørighet gjennom foreldre eller språk… Vanskelig å si egentlig.
AnonymBruker Skrevet 24. april 2021 #17 Skrevet 24. april 2021 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Hvit hud og blå øyne. Anonymkode: 5f65c...34d Betyr det at sålenge man er hvit i huden og blå øyne er man nordmann i følge deg? Om mor er 1/4 afrikansk og etnisk norsk. Far er helt etnisk norsk. Så blir barnet hvit hud og blåøyne, er det innenfor da? Anonymkode: 993df...a85
AnonymBruker Skrevet 24. april 2021 #18 Skrevet 24. april 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): I Norge har man nordmenn, samer, kvener, rom, og alle de andre etnisitetene som har kommet til Norge. Man har også slavere (russere, ukrainere, hviterussere, polakker, tsjekkere, slovaker, slovenere, kroater, serbere, bosniere) +++ Man kan ikke skifte etnisitet ved å komme til et annet land, og man kan ikke skifte etnisitet ved fødsel. Nordmann blir man kun ved å bli født av to nordmenn, eller én nordmann og en annen etnisitet. Norsk kan man derimot bli ved fødsel. Anonymkode: dadaf...58c Jeg forstår definisjonen din. Anonymkode: 993df...a85 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2021 #19 Skrevet 24. april 2021 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Norsk pass. Anonymkode: a60b1...1c4 Hva er forskjellen mellom nordmann og norsk statsborger for deg? Anonymkode: 993df...a85
AnonymBruker Skrevet 24. april 2021 #20 Skrevet 24. april 2021 NoDiablo skrev (10 minutter siden): At man har norsk pass, har tillært seg norske verdier og norsk kultur. Gjerne vokst opp her også. Hilsen ikke-født-i-Norge-nordmann. Hei hei nordmann, jeg er en født-av-utenlandske-foreldre-nordmann Eller som SSB kaller det nå "Innvandrere og norskfødte med innvandrerforeldre" NoDiablo skrev (10 minutter siden): Og blondt hår, vet du. Den ariske rase, liksom. Det er fullt av etnisk norske som ikke har blå øyne og hvit hud, just saying. Kjenner slaviske folk som har både blå øyne og hvit hud, så dette er lovende! Bare å bleke håret så er det full pott! Anonymkode: 94b03...553 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå