AnonymBruker Skrevet 24. april 2021 #1 Skrevet 24. april 2021 Forstegangsmor så er litt usikker på mengder osv som er vanlig at en baby spiser. Hun får grøt x2 daglig + litt middag og frukt utenom. Hun spiser alt mellom 0,5 porsjon til 1,5 porsjon grøt, så ikke det dette går på. Lar henne selvsagt spise alt hun vil av melk, grøt og middag. Hun er "litt for stor" i følge hs, men det driter jeg i.🙈 Det er det mellom måltidene jeg er litt usikker på mengde. Hun ELSKER frukt og grønnsaker osv i matsmokk, kunne nok spist ubegrenset av dette. I dag spiste hun ca 2/3 av en stor banan og var sur når hun ikke fikk mer. Kan også spise en hel pære, eple osv (uten skrell). Vet bare ikke om det er fornuftig å gi disse mengdene, for da spiser hun mindre av andre ting. Hva er en normal mengde av frukt osv til baby 6-8 mnd? Anonymkode: 75311...e37
AnonymBruker Skrevet 24. april 2021 #2 Skrevet 24. april 2021 I matsmokk til en på 7 måneder, tuller du? Det brukes til de på 4 og 5 måneder. Anonymkode: bc95f...8d3 2
AnonymBruker Skrevet 24. april 2021 #3 Skrevet 24. april 2021 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): I matsmokk til en på 7 måneder, tuller du? Det brukes til de på 4 og 5 måneder. Anonymkode: bc95f...8d3 Åå, visste ikke dette. Den jeg kjøpte stod det 6 mnd + på så tenkte det var fra 6 mnd og utover? Hun vil helst spise selv, men får veldig lite i seg når hub spiser selv med skje. Men øver selvsagt på dette også hver dag. Hun pleier å få matsmokk når vi spiser middag så hun kan holde på selv. Men om det er fyfy skal jeg selvsagt kutte det ut😅 Anonymkode: 75311...e37 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2021 #4 Skrevet 24. april 2021 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): I matsmokk til en på 7 måneder, tuller du? Det brukes til de på 4 og 5 måneder. Anonymkode: bc95f...8d3 Tuller du? Kan du ikke lese? Hva med å svare på spm eller komme med saklig tilbakemeldinger Her er en link med tips, er kiwi som står bak, men saklig informasjon. https://www.babyverden.no/annonsorinnhold/kiwi/betyr-5-dagen-barn/ Enig i at det høres ut som mye frukt, da det inneholder en del sukker. Bær er bedre, og grønnsaker enda bedre. Brokkoli, gulrøtter, og avokado var populært hos oss. Du kan og gi myke frukter uten nett så bruker hun lenger tid på å spise opp. Feks løvtynne epleskiver, delte druer, kokte gulrotstaver, brokkolibuketter etc Anonymkode: a67e0...fad 3
AnonymBruker Skrevet 24. april 2021 #5 Skrevet 24. april 2021 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Åå, visste ikke dette. Den jeg kjøpte stod det 6 mnd + på så tenkte det var fra 6 mnd og utover? Hun vil helst spise selv, men får veldig lite i seg når hub spiser selv med skje. Men øver selvsagt på dette også hver dag. Hun pleier å få matsmokk når vi spiser middag så hun kan holde på selv. Men om det er fyfy skal jeg selvsagt kutte det ut😅 Anonymkode: 75311...e37 Beklager, jeg var ufin. Vi sluttet med matsmokk før han var 6 måneder. Men det går nok an å bruke lenger 😊 Anonymkode: bc95f...8d3 4
AnonymBruker Skrevet 24. april 2021 #6 Skrevet 24. april 2021 Vi bruker matsmokk til vår på 7,5 mnd. Han virker ikke moden nok til å spise biter uten. De skal sitte godt og være flinke til å tygge. Holdt på å bli kvalt sist vi prøvde. Når de er vant med matsmokk venner de seg også til å suge, så da kan det ta litt lenger tid å bli flink til å tygge. Anonymkode: 2be85...79c 1
AnonymBruker Skrevet 24. april 2021 #7 Skrevet 24. april 2021 Så flink jente du har! Vår er nå 2,5 og vi får fremdeles ikke i henne noe frukt eller grønt uten å lirke det inn på utspekulerte måter. Hadde vært så deilig med et barn som faktisk ville ha en banan eller gulerot! Vår vil bare ha brød, grøt, yoghurt, fisk, kjøtt, pasta, potet og nøtter/frø. Også kjeks og iskrem da 🙈 Vi tilbyr det hele tiden, lager grønnsaker til middag hver dag og sender med masse frukt og grønt i barnehagen hver dag, men hun er sta (som sin far og mor, karma...). Jeg tenker at det er supert at jenta di er glad i frukt og et utgangspunkt du bare må bruke videre til å få henne inn på de mer sunne og næringsrike variantene. Jeg vet at mange er veldig redd for fruktsukker, men jeg syntes ikke det er det verste problemet når det er snakk om matvarer som også har mye positivt knyttet til seg. Det er jo en så mye bedre "uvane" å være glad i frukt enn å bare ville spise pølse og kjeks. Men jeg er ingen ernæringsekspert! Anonymkode: 92eb3...c95 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2021 #8 Skrevet 25. april 2021 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Beklager, jeg var ufin. Vi sluttet med matsmokk før han var 6 måneder. Men det går nok an å bruke lenger 😊 Anonymkode: bc95f...8d3 Det går fint, ble bare usikker på om dette var "almennkunnskap" som jeg ikke hadde fått med meg😅 må legge til at hun ikke er blitt 7 mnd helt enda, er noen dager til. AnonymBruker skrev (7 timer siden): Vi bruker matsmokk til vår på 7,5 mnd. Han virker ikke moden nok til å spise biter uten. De skal sitte godt og være flinke til å tygge. Holdt på å bli kvalt sist vi prøvde. Når de er vant med matsmokk venner de seg også til å suge, så da kan det ta litt lenger tid å bli flink til å tygge. Anonymkode: 2be85...79c Så godt å høre.🤗 samme her, hun sitter i godt i sittedelen på tripptrappstolen. Lener seg mye fremover og sjangler litt. Så får ikke så mye i seg når vi bruker den delen. Det er nok noe at de venner seg til å suge ja, vi må bare være flinke å variere med andre ting enn matsmokk også😄 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Så flink jente du har! Vår er nå 2,5 og vi får fremdeles ikke i henne noe frukt eller grønt uten å lirke det inn på utspekulerte måter. Hadde vært så deilig med et barn som faktisk ville ha en banan eller gulerot! Vår vil bare ha brød, grøt, yoghurt, fisk, kjøtt, pasta, potet og nøtter/frø. Også kjeks og iskrem da 🙈 Vi tilbyr det hele tiden, lager grønnsaker til middag hver dag og sender med masse frukt og grønt i barnehagen hver dag, men hun er sta (som sin far og mor, karma...). Jeg tenker at det er supert at jenta di er glad i frukt og et utgangspunkt du bare må bruke videre til å få henne inn på de mer sunne og næringsrike variantene. Jeg vet at mange er veldig redd for fruktsukker, men jeg syntes ikke det er det verste problemet når det er snakk om matvarer som også har mye positivt knyttet til seg. Det er jo en så mye bedre "uvane" å være glad i frukt enn å bare ville spise pølse og kjeks. Men jeg er ingen ernæringsekspert! Anonymkode: 92eb3...c95 Så kjedelig da! Ja, du er innpå noe der, er jo veldig glad for at hun spiser😄 tusen takk for masse fine og gode råd og tips! Anonymkode: 75311...e37
AnonymBruker Skrevet 25. april 2021 #9 Skrevet 25. april 2021 Gi ubegrenset med frukt. Det er så mange fordeler. Jeg er restriktiv på sukker men fukt er ubegrenset mtp god næring (vitaminer mm). Men helst i staver/biter da:) Anonymkode: 07ac5...16b 2
AnonymBruker Skrevet 25. april 2021 #10 Skrevet 25. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Gi ubegrenset med frukt. Det er så mange fordeler. Jeg er restriktiv på sukker men fukt er ubegrenset mtp god næring (vitaminer mm). Men helst i staver/biter da:) Anonymkode: 07ac5...16b Takk for svar. Da er det innafor å gi en hel frukt? Burde jo absolutt gi i staver/biter, men er så redd for at hun skal sette i halsen. Men må jo begynne med det også en gang, er bare så redd for dette som sagt. Eneste jeg tørr å gi helt er sånne maispinner. Anonymkode: 75311...e37
Gjest Lama_Drama Skrevet 25. april 2021 #11 Skrevet 25. april 2021 BLW. Genialt. La henne utforske brokkoli, blomkål etc. Da får hun utforske sunn mat, brukt litt energi og bygd godt matvett.
AnonymBruker Skrevet 25. april 2021 #12 Skrevet 25. april 2021 Du kan begynne med feks fisk og kokt potet, eller brødbiter med mye mykt pålegg. Det klarer de fint å bearbeide i munnen. Gnage på tynne skiver med eple er også bra. Litt host og hark blir det, men de skal jo lære. Hvis de aldri får prøve lærer de ikke heller. Anonymkode: c197c...03f
AnonymBruker Skrevet 25. april 2021 #13 Skrevet 25. april 2021 Lama_Drama skrev (3 minutter siden): BLW. Genialt. La henne utforske brokkoli, blomkål etc. Da får hun utforske sunn mat, brukt litt energi og bygd godt matvett. Jeg hørte ikke om BLW etter vi hadde begynt å introdusere fast føde. Og har forstått via Facebook gruppen at det er noe man må starte med. Har de allerde vendt seg til most mat så er det stor fare for at de svelger maten fordi de ikke er vant med å tygge. Og at man må ha en periode på 2 uker for å "nullstille", men det tror jeg hadde resultert i en veldig sulten og sutrete baby. 😑 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Du kan begynne med feks fisk og kokt potet, eller brødbiter med mye mykt pålegg. Det klarer de fint å bearbeide i munnen. Gnage på tynne skiver med eple er også bra. Litt host og hark blir det, men de skal jo lære. Hvis de aldri får prøve lærer de ikke heller. Anonymkode: c197c...03f Takk for svar. Det skal jeg teste ut😄 Helt sant at de må prøve for å lære, er bare vi foreldrene som er så redde. Merker jo på henne at hun vil spise selv😅 Anonymkode: 75311...e37
Gjest Lama_Drama Skrevet 25. april 2021 #14 Skrevet 25. april 2021 (endret) Nesj. BLW kan du begynne med når som helst, men kok brokkolien ekstra så den omtrent sklir ned halsen. Så koker du den mindre og mindre. Samme med leverpostei etc. mye grisete og gøy som man ikke kveles av. Øvelse gjør mester! Selv om mine spiste rå gulrot på den alderen må jo du tilpasse ditt barn. Ihjelkokte greier man trenger å suge på, så lærer de etterhvert at tygging må til. Det er bare å starte nederst og jobbe seg oppover. Endret 25. april 2021 av Lama_Drama femhundre skrivefeil
AnonymBruker Skrevet 25. april 2021 #15 Skrevet 25. april 2021 Angående porsjon er den offentlige anbefalingen 5 om dagen (helst litt mer grønnsaker enn frukt mtp fruktsukker) og størrelse kan man ta litt ut fra størrelse på håndflaten, da vokser porsjonene med barnet. Mitt barn får noen små biter, aldri en hel frukt og gjerne som dessert (i fruktsmokk som tidligere nevnt for det passer vårt modenhetsnivå best) Anonymkode: 2be85...79c
AnonymBruker Skrevet 25. april 2021 #16 Skrevet 25. april 2021 Hentet fra babyverden: https://www.babyverden.no/annonsorinnhold/kiwi/betyr-5-dagen-barn/ Her er et eksempel fra Bama på 5 om dagen til en femåring: ¾ dl appelsinjuice sammen med frokosten 5 cherrytomater til lunsjmåltidet ½ gulrot og ½ eple til ettermiddagsmat 2 små buketter blomkål til middag En neve blåbær til kveldsmaten Anonymkode: 2be85...79c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå