AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #41 Skrevet 27. april 2021 Klossmajor skrev (På 25.4.2021 den 15.13): Bruker ordene hive og kaste om hverandre, men tror jeg bruker ordet kaste når presisjon betyr noe. Å hive en håndball høres mer ut som den er på vei mot søpla enn mot et mål eller medspiller. Enig i dette - hive er mer hive søpla. Anonymkode: e5c76...b09 1
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #42 Skrevet 27. april 2021 Sier det i Larvik. Anonymkode: 3957a...d33
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #44 Skrevet 27. april 2021 AnonymBruker skrev (På 25.4.2021 den 16.21): Hive, kaste og innimellom pælme. Bruker det om hverandre. Er fra Østlandet. Anonymkode: ca92b...2e3 Samme her. Men som en tidligere var inne på, så er det nyanseforskjeller på hva det brukes til. Skal du kaste noe (med presisjon) for å treffe et spesielt punkt, så er det kaste. Om det kastes (litt mer tilfeldig mot et område) så er det hive. (Selv om jeg nok bruker det mest om søppel som skal hives i søppelbøtta.) Og om det er både styrke og fart involvert, men fortsatt ikke direkte presisjon, så er det pælme. Om man er sint og kaster noe, så hives eller pælmes det veggimellom avhengig av om det kastes hardt eller ikke. Anonymkode: fa9ef...768 1
Klossmajor Skrevet 27. april 2021 #45 Skrevet 27. april 2021 (endret) AnonymBruker skrev (1 time siden): Samme her. Men som en tidligere var inne på, så er det nyanseforskjeller på hva det brukes til. Skal du kaste noe (med presisjon) for å treffe et spesielt punkt, så er det kaste. Om det kastes (litt mer tilfeldig mot et område) så er det hive. (Selv om jeg nok bruker det mest om søppel som skal hives i søppelbøtta.) Og om det er både styrke og fart involvert, men fortsatt ikke direkte presisjon, så er det pælme. Om man er sint og kaster noe, så hives eller pælmes det veggimellom avhengig av om det kastes hardt eller ikke. Anonymkode: fa9ef...768 Ja. Jeg ser at det i bokmålsordboka står at ordet hive kommer fra det engelske heave, som betyr noe sånt som å løfte eller heve. Sjømannsuttrykket «hiv ohoi» er vel hentet fra engelsk og handler vel om å heise seil, eller noe sånt. Da gir det mening at å hive ikke innebærer presisjonen man kan forbinde med å kaste noe. Interessant at heave har samme opphav som det gammelnorske hefja. Kan se ut som vi har fått ordet gjenintrodusert via engelsk som hive. Endret 27. april 2021 av Klossmajor
AnonymBruker Skrevet 27. april 2021 #46 Skrevet 27. april 2021 Jeg sier hive, bor på Sunnmøre , utsikt til fjord og fjell, og kort vei til byen. Anonymkode: 9965d...b40
Gjest AthenaRavenLuna Skrevet 28. april 2021 #47 Skrevet 28. april 2021 (endret) Jeg bruker begge, som jeg kaster en ball eller jeg skal hive søppla. Bor sørøst. Endret 28. april 2021 av AthenaRavenLuna
AnonymBruker Skrevet 28. april 2021 #48 Skrevet 28. april 2021 Bor på nordvestlandet, jeg sier hive. Vet om et sted de sier hyve, det er i området rundt Voss. Anonymkode: 24bc6...4db
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå