AnonymBruker Skrevet 25. april 2021 #61 Del Skrevet 25. april 2021 Blondie65 skrev (6 minutter siden): Da skal du under ingen omstendighet leie ut. Hvis du ikke greier å lese den og forstå den, så la være å leie ut. Du har rettigheter, men du har også forpliktelser og de MÅ du sette deg inn i og forstå før du leier ut. Jeg vet det bla. skal vi sjekke boligen for radonnivået, som aldri noen utleiere gjør. Anonymkode: 69f78...084 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2021 #62 Del Skrevet 25. april 2021 Denne tråden er eksempel på at utleie ikke er for amatører. Så at mange klager over utleiere skjønner jeg godt. Ikke å sette seg inn i husleieloven før en bestemmer seg for utleie engang er helt hårreisende. Hvor mye hadde du tenkt i husleie, TS? Og hvor stor er denne leiligheten? Anonymkode: 5a2e6...c83 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2021 #63 Del Skrevet 25. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Denne tråden er eksempel på at utleie ikke er for amatører. Så at mange klager over utleiere skjønner jeg godt. Ikke å sette seg inn i husleieloven før en bestemmer seg for utleie engang er helt hårreisende. Hvor mye hadde du tenkt i husleie, TS? Og hvor stor er denne leiligheten? Anonymkode: 5a2e6...c83 Orker ikke å sette meg inn i regelverket, da ingen følger dette. Har ikke tenkt meg å gjøre det heller. Høster opp andres erfaring og leier ut leiligheten. Har venninne som har leid ut 3 leiligheter og hun vet ikke at det finnes husleielov engang. Hun har ikke brukt utleiefirma heller, da det er bortkastet penger. Hun velger bevisst de mest sårbare som har betalingsevne forså ha strengere kontrakt enn hva husleieloven tillater. På denne måten slipper hun unna plikter hun har. Leietakerne kjenner ikke til sine rettigheter, og da er dette bare en fordel for henne. Hun har har fått nedbetalt 2 leiligheter allerede på 6 år, og er i gang med den tredje nå. Anonymkode: 69f78...084 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2021 #64 Del Skrevet 25. april 2021 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Orker ikke å sette meg inn i regelverket, da ingen følger dette. Har ikke tenkt meg å gjøre det heller. Høster opp andres erfaring og leier ut leiligheten. Har venninne som har leid ut 3 leiligheter og hun vet ikke at det finnes husleielov engang. Hun har ikke brukt utleiefirma heller, da det er bortkastet penger. Hun velger bevisst de mest sårbare som har betalingsevne forså ha strengere kontrakt enn hva husleieloven tillater. På denne måten slipper hun unna plikter hun har. Leietakerne kjenner ikke til sine rettigheter, og da er dette bare en fordel for henne. Hun har har fått nedbetalt 2 leiligheter allerede på 6 år, og er i gang med den tredje nå. Anonymkode: 69f78...084 Akkurat hva jeg mener med dårlig utleier. Bare det å si at ingen følger husleieloven sier alt om useriøse utleiere. Dere ødelegger for de seriøse. Anonymkode: 5a2e6...c83 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2021 #65 Del Skrevet 25. april 2021 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Orker ikke å sette meg inn i regelverket, da ingen følger dette. Har ikke tenkt meg å gjøre det heller. Hårreisende! Håper du går på en kjempesmell og får en leietaker som kan sine rettigheter. Anonymkode: 4982a...633 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2021 #66 Del Skrevet 25. april 2021 Tydeligvis alt for lett å tjene penger på utleie. Hvordan kan du forvente å få skikkede leietakere når du ikke er skikket som utleier? Anonymkode: 6c30a...140 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2021 #67 Del Skrevet 25. april 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Tydeligvis alt for lett å tjene penger på utleie. Hvordan kan du forvente å få skikkede leietakere når du ikke er skikket som utleier? Anonymkode: 6c30a...140 Skikkelig leietakere finner vi ved å finne de som er mest sårbare. Altså folk som ikke kan regelverket eller kan forsvare seg selv. Anonymkode: 69f78...084 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
kaleidoskop Skrevet 25. april 2021 #68 Del Skrevet 25. april 2021 Gå med magefølelsen. Vi leier ut til en ung, utenlandsk gutt uten referanser. Han hadde ikke leid noen sted tidligere så derfor ikke referanse. Men han virket ordentlig, høflig og hyggelig. Vi tenkte at nå kan det bli mye fest og bråk. Han har nå bodd her i tre år, betaler i tide. Noen fesrer av og til, men ikke noe problem. De gangene vi har måtte inn for å fikse feks en gardinstang, tett do. Har det alltid vært rent og ryddig. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ludovica- Skrevet 25. april 2021 #69 Del Skrevet 25. april 2021 Orker ikke sette deg inn i regelverket? Jo det må du om du skal leie ut. Folk som leier er ikke dumme mennesker som ikke kan noen ting. Du skal heller ikke kredittsjekke folk. Det har du ikke lov til uten samtykke. Forøvrig bør du ikke generalisere så mye. Men vurdere enkelt tilfeller. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2021 #70 Del Skrevet 25. april 2021 AnonymBruker skrev (14 timer siden): Fin liste det der, men vet ikke om du får en eneste kandidat som matcher alle punktene dine. Da hadde de bare kjøpt egen bolig ... Folk som leier er folk som enten er unge, eller lavtlønte, eller NAV klienter eller med økonomiske problemer eller rus/psykiatri/dårlig boevne. Hvorfor skal de ellers gidde å betale ned huslånet ditt, for morros skyld lizzom ? Det er risikosport å leie ut, du kan forsøke å minimere risiko men noe risiko blir du nødt til å ta, sånn er det bare. Anonymkode: b9735...e43 Jeg leier, er hverken ung, lavtlønnet, navklient eller har økonomiske/ rusproblemer Anonymkode: 0bd06...7e8 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2021 #71 Del Skrevet 25. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg leier, er hverken ung, lavtlønnet, navklient eller har økonomiske/ rusproblemer Anonymkode: 0bd06...7e8 Beskriv deg selv da. Anonymkode: 69f78...084 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Egenskap Skrevet 25. april 2021 #72 Del Skrevet 25. april 2021 punkt 1, være gjestfri, og formidle sunn identitet. punkt 2, ikke holde leietaker som fange! punkt 3, hvis du må endre din innstilling, gå kurs! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2021 #73 Del Skrevet 25. april 2021 AnonymBruker skrev (16 timer siden): Basert på anbefalingene i denne tråden har jeg kommet fram til: - Ikke leie ut til NAV-garanti. - Ikke leie ut til barnefamilier. - Ikke leie ut til "berikelser". - Ikke leie ut til unge voksne. - Foreta kredittsjekk av leietaker - Spørre om referanser fra tidligere leieperiode. - Stille krav om depositum, minst 3 mnd - Leie helst ut til 1 år. - Bør ikke leie ut møblert, da jeg må erstatte møblene selv hvis de blir ødelagt. Er det noe mer jeg mangler? Anonymkode: 69f78...084 Husk at det ikke er sikkert du får ekte "referanser" bestandig.... Noen potensielle leietagere kan bare gi deg nummeret og adressen til en kompis eller onkel og tante, og påstå at "jeg leide der i to år" osv. Jeg ville bedt om en eller annen form for bevis på at det er reelle utleiere du snakker med. Anonymkode: 829e6...bf9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2021 #74 Del Skrevet 25. april 2021 Egenskap skrev (19 minutter siden): punkt 1, være gjestfri, og formidle sunn identitet. punkt 2, ikke holde leietaker som fange! punkt 3, hvis du må endre din innstilling, gå kurs! Øh... hva har du røyka i dag? Anonymkode: 829e6...bf9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2021 #75 Del Skrevet 25. april 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Husk at det ikke er sikkert du får ekte "referanser" bestandig.... Noen potensielle leietagere kan bare gi deg nummeret og adressen til en kompis eller onkel og tante, og påstå at "jeg leide der i to år" osv. Jeg ville bedt om en eller annen form for bevis på at det er reelle utleiere du snakker med. Anonymkode: 829e6...bf9 Hva tenker du da på? Anonymkode: 69f78...084 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 25. april 2021 #76 Del Skrevet 25. april 2021 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Jeg leier, er hverken ung, lavtlønnet, navklient eller har økonomiske/ rusproblemer Anonymkode: 0bd06...7e8 Samme her 👍 Anonymkode: f3fcc...783 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hallolene Skrevet 25. april 2021 #77 Del Skrevet 25. april 2021 Vi leier ut to leiligheter, en 4-roms og en 2-roms i Oslo og det meste kjente jeg på magefølelsen på visning.. Bare sørg for å møte alle de aktuelle personlig. Mange kommer til å lyge på de forskjellige kravene uansett:p(hvor mye man fester, røyker, ryddighet osv). Vil absolutt ikke anbefale type utleiemeglere da de i bunn og grunn kun bryr seg om at objektet leies ut. Ikke er de flink til å følge opp leietakere og de er nok ikke like kresen som det du forhåpentligvis er(dette gjelder selvfølgelig ikke alle, men av det jeg har hørt fra begge parter personlig). Alle regler må selvfølgelig følges, leietakere har også rettigheter. Men du kan spesifisere en god del i kontrakten om du selv ønsker. Jeg leier ut møblert og vanlig slitasje er å regne med! Så ha pene, men ikke dyre møbler. Trekk av 15% av brutto inntekt før resten beskattes + kan du skrive av alle utgifter som følger leiligheten ned til batteriet i brannalarmen. Ser at flere skriver at du bør ha en leiekontrakt på ett år, men det kan kun være tilfellet hvis det er i samme boenhet som deg og at du selv skal bruke enheten. Hovedregelen er tre år i leiekontrakten, men oppsigelsestid velger du selv. Jeg valgte å skrive en oppsigelsestid sammen med leietakerne, som ble tre måneder. Hvis du er redd for at de skal ødelegge leiligheten gjelder det å ha mest mulig bevis for å kunne ta dette av depositumet. Skriv ned alt av innbo i leiekontrakten og hvilken stand møblene er i. Ta bilder av alt, sammen med dato og signatur av leietaker, så er det ingen tvil. Men ved utleie er det bare å forvente mer slitasje om man selv bor der, det tenker jeg hører med. At folk fester en gang i blant er helt vanlig, man kan ikke forvente at folk skal leve annerledes enn et vanlig menneske, men selvfølgelig må leietaker følge husregler eller regler i blokken. Annet er grunn for utkastelse etter flere brudd(dog letter sagt enn gjort). Mine absolutte tips er å stalke de mest mulig på sosiale medier, se til at de faktisk har en jobb om det er viktig for deg, ta minst tre måneder depositum på låst depositumskonto(alt annet er ulovlig), kjenn på magefølelsen. Selv om du ikke kan ta en kredittsjekk av de kan du kreve at de leverer en kredittsjekk til deg. Det gjør de lett ved å logge på enten Bisnode eller andre like aktører på markedet. Utleie er lett med de rette leietakerne og et mareritt med de feile... Vil anbefale deg at om du har mulighet, reduser heller leieinntekten fremfor å velge noen du har en dårlig følelse for. Sett alt av inntekter etter betaling av lån, renter, fellesutgifter etc. på bufferkonto til leiligheten dersom noe skjer. Lykke til! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå