Gå til innhold

Hva bør jeg passe når jeg leier ut leiligheten?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Man blir ikke nordmann bare av å få et norsk pass.

Sørg for å ha en bufferkonto i tilfelle reparasjoner, utbedringer osv. Leieboer betaler en for å leie en bolig som er fungerende. Kan nevne eks, som at hvis du leier ut med hvitevarer, og kjøleskapet ryker. Så har leieboer rett til å få nytt ganske umiddelbart. 

Anonymkode: 6957c...337

Da bør jeg leie ut umøblert slik at jeg slipper "problemer" med leietaker...?

Anonymkode: 69f78...084

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Har lest at utleier ikke kan kredittsjekke. Hva spør du referansene om?

Du kan men da må kandidaten godkjenne det om du leier ut som privatperson

Anonymkode: 13d57...e60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

At du forstår husleieloven.

Anonymkode: 0fbcd...63e

Har ikke satt meg inn. Er den vanskelig å forstå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Man kan ikke gi 1 års kontrakt hvis leier ut hele leiligheten...

Å? Det visste jeg ikke. Vi leier ut kjellerleilighet, så derfor vi gjør det. 

Anonymkode: e6c88...70b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omg! Har allerede gjort det.

Bør leieprisen være høyere hvis jeg leier ut møblert?

Er selv ansvarlig for å kjøpe nye møbler hvis de blir ødelagt dersom jeg leier ut møblert?

Ja, litt høyere. Du får skattefradrag når du leier ut møblert (15% fratrukket av utleiesum før skatt beregnes). Det er for å ta høyde for slitasje på møblene dine. Så slitasje er medregnet og tatt høyde for. Møbler de ødelegger, skal de selvsagt erstatte selv. Dette blir jo en skjønnsvurdering, men for å si det sånn: nupper på sofaen eller en svak flekk er slitasje, et knukket ben er erstatning (for deres regning). 

Har du lagt nye gulv ville jeg kjøpt noen billige tepper og lagt over. 

Du er ansvarlig for å forsikre at brannalarmer fungerer og har nye batterier, og du må erstatte/reparere hvitevarer som kollapser. Ting som slutter å fungere uten at leietaker har skyld i det, går for din regning.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kjellerleiligheten er endel av huset deres. Da er det vel greit vil jeg si..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Har lest at utleier ikke kan kredittsjekke. Hva spør du referansene om?

Leietaker kan levere egen kreditsjekk. Referansene kan spørres om leien er betalt til rett tid og om avtalevilkårene forøvrig er fulgt.

Anonymkode: d97d4...80d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg leier så kan si hvordan jeg fikk leiligheten jeg bor i😊 oppga to referanser, en fra tidligere leieforhold og en fra jobb. Jeg var også på visning alene og snakket en del med huseierne så vi ble litt kjent. Ordnede forhold men kontrakt fra huseier forgreningen, egen depositumskonto og høyt depositum 

Anonymkode: 5f4b0...cc6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jo det har du full adgang til. Husleieloven paragraf 9-3 første ledd. Hvorfor leier du ut uten å ha satt deg inn i loven?

Anonymkode: 49751...ff0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Basert på anbefalingene i denne tråden har jeg kommet fram til:

- Ikke leie ut til NAV-garanti.

- Ikke leie ut til barnefamilier.

- Ikke leie ut til "berikelser".

- Ikke leie  ut til unge voksne.

- Foreta kredittsjekk av leietaker

- Spørre om referanser fra tidligere leieperiode.

- Stille krav om depositum, minst 3 mnd

- Leie helst ut til 1 år.

- Bør ikke leie ut møblert, da jeg må erstatte møblene selv hvis de blir ødelagt.

Er det noe mer jeg mangler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lønnesirup01 skrev (7 minutter siden):

Ja, litt høyere. Du får skattefradrag når du leier ut møblert (15% fratrukket av utleiesum før skatt beregnes). Det er for å ta høyde for slitasje på møblene dine. Så slitasje er medregnet og tatt høyde for. Møbler de ødelegger, skal de selvsagt erstatte selv. Dette blir jo en skjønnsvurdering, men for å si det sånn: nupper på sofaen eller en svak flekk er slitasje, et knukket ben er erstatning (for deres regning). 

Har du lagt nye gulv ville jeg kjøpt noen billige tepper og lagt over. 

Du er ansvarlig for å forsikre at brannalarmer fungerer og har nye batterier, og du må erstatte/reparere hvitevarer som kollapser. Ting som slutter å fungere uten at leietaker har skyld i det, går for din regning.

Avskriving med 15 prosent av brutto kan bare kreves dersom leieforholdet kun skal vare inntil 3 år, og innboet er brukt- og skal brukes av utleier før og etter utleieforholdet. Ved lengre leieforhold må verdien av innboet aktiveres på en saldo, og avskrives med 20% hvert år inntil saldoen er lavere enn 15 000. Enkeltanskaffelser under kr 15 000 avskrives i sin helhet i anskaffelsesåret.

Anonymkode: d97d4...80d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

- Bør ikke leie ut møblert, da jeg må erstatte møblene selv hvis de blir ødelagt.

Ikke vær generaliserende. 

Anonymkode: a11b8...d76

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fiks deg den beste forsikringen mulig og oppgi du skal leie ut. Forsikringen jeg hadde dekket husleie inntil 6 mnd om leietaker ikke betalte. 
Og å kjøre den heftige listen over kommer kanskje til å fungere dårlig. Du kommer langt ved å se an personene du leier ut til. Bruk tid på å leie ut og hold endel visninger så du får sett an litt folk. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Du MÅ ha en bufferkonto for utbedrelser eller kjøp av eks hvitevarer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det med møbler er bare tull, selvsagt kan du trekke det fra depositumet om fe ikke erstatter det som er ødelagt. 

1 år om gangen som nevnt ja, neste eneste måten å få folk ut på! Kun lov med 1 års kontrakt om du bor i huset selv.

Av de ca 10 forskjellige jeg har leid ut til har de eneste 2 som har gitt meg null problemer vært såkalte berikelser, så ikke enig i denne. De etnisk norske er flinke å slutte å betale så de må kastes ut. 

Forsikre deg om at referanser er reelle! Har hatt folk som får meg til å ringe eksutleier som jeg senere finner ut er familie/venner. 

Du må se folk an, følg magefølelsen! 

Anonymkode: 4ca15...6e0

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Sett deg inn i husleieloven. Den kan nok være vanskelig og forstå, men på sikt så tjener du mest på å kunne den.

Bruk en godkjent leiekontrakt. 

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ikke vær generaliserende. 

Anonymkode: a11b8...d76

Man må være det, ellers risikerer man å bli lurt og få masse ekstra kostnader. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det med møbler er bare tull, selvsagt kan du trekke det fra depositumet om fe ikke erstatter det som er ødelagt. 

1 år om gangen som nevnt ja, neste eneste måten å få folk ut på! Kun lov med 1 års kontrakt om du bor i huset selv.

Av de ca 10 forskjellige jeg har leid ut til har de eneste 2 som har gitt meg null problemer vært såkalte berikelser, så ikke enig i denne. De etnisk norske er flinke å slutte å betale så de må kastes ut. 

Forsikre deg om at referanser er reelle! Har hatt folk som får meg til å ringe eksutleier som jeg senere finner ut er familie/venner. 

Hvordan finner jeg ut av dette da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har personlig ikke noe imot å leie ut berikelser. Sålenge folk oppfører seg fint og betaler i tide, så er det greit.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I stedet for å legge ut annonse om leilighet til leie, så kan du heller gå å se på annonser der folk ønsker leie.
Da slipper du bli nedringt av mange potensielt uaktuelle kandidater, og kan heller lese selv og velge ut de du synes virker interessant.

Nav-garanti dekker ikke skader nei, men det kan være mye veldig flotte folk som av ulike grunner har NAV-garanti.
Folk med barn kan være vanskelig å få ut ja, men veldig mange med barn er også skikkelige mennesker som ønsker stabile forhold og dermed også tar godt vare på bolig og betaler for seg.
Noen unge voksne fester og lager støy, andre er svært rolige mennesker som bruker helgene til å sitte å lese eller jobbe.

Men det er smart å ha god forsikring, og kreve at leietaker har innboforsikring.
Ha bufferkonto tilstrekkelig for å erstatte hvitevarer, og eventuelle reperasjoner.
Sett husleie høyt nok til at du tåler noe renteoppgang, og lei ut uten strøm inkludert. Husk at det er ganske strenge regler for det å øke leien.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...