Gå til innhold

Hva bør jeg passe når jeg leier ut leiligheten?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg har tenkt å leie ut en leilighet, og er interessert i følgende spørsmål:

- Hva bør jeg passe på?

- Hvilke erfaringer har dere med utleie?

Anonymkode: 69f78...084

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
  • Ikke lei ut til noen med Nav garanti. Nav dekker ikke ødeleggelser av bolig.
  • Ikke lei ut til noen som har barn. Umulig å få de kastet ut hvis de misligholder leiekontrakten.
  • Vær veldig kritisk til å leie ut til berikelser. Mange av de er ikke istand til å ta vare på boligen. Lager bål i stua osv...

Var mye generalisering her, men det er jo grunner til at man gjør det. 

Anonymkode: 6957c...337

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):
  • Ikke lei ut til noen som har barn. Umulig å få de kastet ut hvis de misligholder leiekontrakten.
  • Vær veldig kritisk til å leie ut til berikelser. Mange av de er ikke istand til å ta vare på boligen. Lager bål i stua osv...

Hvilke berikelser burde man unngå? 

Jeg regner med at berikelser som kan norsk og oppfører seg godt er greie å ha med. Det med barn har jeg ikke tenkt på.

Hvorfor kan jeg sikre at folk kan betale for seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ikke godta NAV-garanti, nei. 
En bekjent leide ut til en med NAV-garanti. Da han ikke betalte husleie og ødela hele leiligheten fikk hun beskjed om ar NAV-garantien hadde gått ut, men det kunne visstnok ikke NAV informere henne om da den gikk ut pga. «taushetsplikt». 🤦‍♀️

Anonymkode: 8bff4...03c

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Enig med den over. I tillegg ga 1 års kontrakter. Skulle det fucke seg helt, så får du kastet de ut da kontrakten går ut. 

Anonymkode: e6c88...70b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg regner med at berikelser som kan norsk og oppfører seg godt er greie å ha med. Det med barn har jeg ikke tenkt på.

Be om referanser, og evt kreditsjekk. Krev høyt nok depositum. Møt de du skal leie ut til, og vær litt kresen. Jeg brukte litt tid på å finne rett leieboer, og det har fungert som en klokke i to år nå.

Anonymkode: d97d4...80d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du er ikke garantert at leieboerne betaler for seg, men be om referanse. Det er også greit at dem har fast jobb, eller i det minste at de har uføretrygd. 

Berikelser? Alle spør du meg. Mange av de er så frekke og tror at vi nordmenn har så god råd at vi kan øse ut penger til dem. De tar det som en selvfølge at de skal få ting og bolig gratis. Hold deg til barnløse nordmenn i arbeid eller uføretrygd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

En bekjent leide ut til en med NAV-garanti. Da han ikke betalte husleie og ødela hele leiligheten fikk hun beskjed om ar NAV-garantien hadde gått ut, men det kunne visstnok ikke NAV informere henne om da den gikk ut pga. «taushetsplikt». 🤦‍♀️

Har en relativ ny leilighet. Hva skjedde med den bekjente? Hvor store ble kostnadene?

Har kjøpt leilighet, hvor jeg betalte for mye. Typisk 100K+. Så nå må jeg flytte, derfor lønner det seg å leie ut framfor å selge den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Be om referanser, og evt kreditsjekk. Krev høyt nok depositum. Møt de du skal leie ut til, og vær litt kresen. Jeg brukte litt tid på å finne rett leieboer, og det har fungert som en klokke i to år nå.

Anonymkode: d97d4...80d

Har lest at utleier ikke kan kredittsjekke. Hva spør du referansene om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Har lest at utleier ikke kan kredittsjekke. Hva spør du referansene om?

Referanser fra tidligere utleiere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Min venninne var en sånn «berikelse» med NAV-garanti da hun var helt ny i landet. Huseieren elsket henne!! Husker fortsatt hvor trist hun (eieren) var da venninna mi flyttet ut. 
Så å være generaliserende er aldri bra. Det finnes gode unntak. 

Anonymkode: a11b8...d76

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du er ikke garantert at leieboerne betaler for seg, men be om referanse. Det er også greit at dem har fast jobb, eller i det minste at de har uføretrygd. 

Berikelser? Alle spør du meg. Mange av de er så frekke og tror at vi nordmenn har så god råd at vi kan øse ut penger til dem. De tar det som en selvfølge at de skal få ting og bolig gratis. Hold deg til barnløse nordmenn i arbeid eller uføretrygd. 

Nordmenn for meg er alle med norsk pass. Tenker du på oss etnisk norske?

Del gjerne dine dårlig erfaring, slik at jeg kan være obs på dette.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ha depositum, minimum tre måneder, og det skal stå på en egen depositumskonto i banken. Du kan komme i heisen om du ikke har tilstrekkelig depositum, samt om du ikke gjør det skikkelig.

Ta bilder av leiligheten. Gjør leiligheten attraktiv for utleie, men vær selektiv med hvor du legger pengene. Det er normalt med en del slitasje, og dette får du ikke dekning for, da "wear and tear" er medregnet. Det er en dårlig deal å fikse gulv eller kjøpe en dyr sofa før leietakere flytter inn, for eksempel (hvis du leier ut møblert).

Selektiv med leietakere. Referanser fra tidligere utleiere kan være greit, men det er ikke gitt at vedkommende har leid tidligere. Det beste for å forsikre god boevne er å velge et litt eldre par som har bodd for seg selv tidligere, og er forbi fest-stadiet i livet. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Min venninne var en sånn «berikelse» med NAV-garanti da hun var helt ny i landet. Huseieren elsket henne!! Husker fortsatt hvor trist hun (eieren) var da venninna mi flyttet ut. 
Så å være generaliserende er aldri bra. Det finnes gode unntak. 

Hvor var hun fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lønnesirup01 skrev (1 minutt siden):

Du må ha depositum, minimum tre måneder, og det skal stå på en egen depositumskonto i banken. Du kan komme i heisen om du ikke har tilstrekkelig depositum, samt om du ikke gjør det skikkelig.

Ta bilder av leiligheten. Gjør leiligheten attraktiv for utleie, men vær selektiv med hvor du legger pengene. Det er normalt med en del slitasje, og dette får du ikke dekning for, da "wear and tear" er medregnet. Det er en dårlig deal å fikse gulv eller kjøpe en dyr sofa før leietakere flytter inn, for eksempel (hvis du leier ut møblert).

Selektiv med leietakere. Referanser fra tidligere utleiere kan være greit, men det er ikke gitt at vedkommende har leid tidligere. Det beste for å forsikre god boevne er å velge et litt eldre par som har bodd for seg selv tidligere, og er forbi fest-stadiet i livet. 

Omg! Har allerede gjort det.

Bør leieprisen være høyere hvis jeg leier ut møblert?

Er selv ansvarlig for å kjøpe nye møbler hvis de blir ødelagt dersom jeg leier ut møblert?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvor var hun fra?

Øst-Europa 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
Lønnesirup01 skrev (3 minutter siden):

Jeg synes det er skummelt å finne en leietaker. Da jeg ikke kjenner vedkommende fra før. Hører også mange skrekkhistorie fra det ene og andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Enig med den over. I tillegg ga 1 års kontrakter. Skulle det fucke seg helt, så får du kastet de ut da kontrakten går ut. 

Anonymkode: e6c88...70b

Man kan ikke gi 1 års kontrakt hvis leier ut hele leiligheten...

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nordmenn for meg er alle med norsk pass. Tenker du på oss etnisk norske?

Del gjerne dine dårlig erfaring, slik at jeg kan være obs på dette.

Man blir ikke nordmann bare av å få et norsk pass.

Sørg for å ha en bufferkonto i tilfelle reparasjoner, utbedringer osv. Leieboer betaler en for å leie en bolig som er fungerende. Kan nevne eks, som at hvis du leier ut med hvitevarer, og kjøleskapet ryker. Så har leieboer rett til å få nytt ganske umiddelbart. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...