Gå til innhold

Sønn blir sur av å møte meg når han er til far

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei. Har delt omsorg 50/50 for min sønn. Han er 7 år. I det siste så har det blitt et stort problem der han blir sur om han møter meg på pappa uke. F.eks om jeg skal hente han på skolen når det er pappa uke, blir han sint og sier det ikke er jeg som skal hente nå og bare dårlig stemning. Samme om jeg og far er i samme rom virker det som at min sønn hater meg. Han er ikke slik når vi er alene og det er mamma uke. Teller også dager, og er veldig opptatt av at det skal være likt antal dager hos far som til meg, har han f.eks vært 1 dag ekstra hos meg så sier han at han må være 1 dag ekstra til far. Hva kan dette være? Prøver han å beskytte sin far eller liker han meg rett og slett ikke? 

Anonymkode: 4099d...288

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres mer ut som en reaksjon på at det er vanskelig å forholde seg til disse byttene. Jeg kan tenke meg at det er forvirrende emosjonelt for han å forholde seg til deg når han er innstilt på at han skal være med faren. Mye er ute av kontroll, og barn er ikke like gode på å kommunisere vanskelige følelser. Det blir bare enda verre om du tar dette veldig til deg og skaper ytterligere forvirring, tror jeg. Voksne bør tåle litt mer enn barn. 

• Liker 14
Skrevet

Jeg tror at han bare blir litt forvirret over å ha dere begge på samme sted. Han vet nok ikke helt hvordan han skal forholde seg til det. Er ikke lett å flytte på seg på den måten. Så er det kanskje deg han er mest trygg på siden det er du som får "kjenne" på det. 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Har du spurt han hvorfor han er sint? Om han sier at han ventet på pappaen kan du sinat du forstår han ble skuffet og sint, men kansje dere kan gjøre noe hyggelig sammen, og så kan han til pappaen etterpå. Har han behov for struktur? 

Anonymkode: e6946...3b9

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor henter du ham på skolen i fars uker? Er dere oftere i samme rom i "pappaukene" enn "mammaukene"?

Det er jo vanskelig for ham å justere seg til den nye normalen der han forholder seg til dere begge på tomannshånd snarere enn som en familie. Når denne nye ordningen blir "forstyrret", kan det hende han reagerer.

Anonymkode: 9565d...086

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Han prøver å ta kontroll i en vanskelig situasjon for ham. Dette handler ikke om hans følelser for deg. 

Snakk med han om det "i fredstid", altså i din uke. Vær nysgjerrig på hva han tenker og føler, men ikke såret/lei deg. 

Prøv å finne en løsning sammen med han på de situasjonene han ikke liker, kanskje du ikke skal hente han i pappa-uker, spør han om han har forslag til løsninger på de vanskelige situasjonene, og prøv å få løsningene hans til å funke så godt dere kan selv om det ikke passer dere foreldres hverdag helt optimalt. 

Er det lenge siden dere startet denne ordningen? 

Anonymkode: 8eb47...3d6

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Er HOS far!

Anonymkode: 949b1...28a

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Han er nok sur fordi du ikke har kontroll på norsken. "til far" 😏

Anonymkode: 22882...005

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Kan det ha noe med at han prøver å være så rettferdig som mulig. Mange barn av skilte foreldre prøver å passe på at alt skal være rettferdig overfor foreldrene. At du henter i pappauker kan gi han dårlig samvittighet fordi du «tar» noe av pappas tid. 

Anonymkode: e0c7c...6a2

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...