Gå til innhold

I går natt stod jeg i 45 min å sjekket om komfyren var ordentlig av. Tvangs tanker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har levd med dette i 2 år ca. Må alltid sjekke ting 8 ganger før jeg legger meg og går ut døra, så får jeg ro i sjela etter det. MEN, på de dagene/kveldene jeg er stresset er det MYE verre enn til vanlig. I går natt stod jeg 45 minutter med dette før jeg endelig klarte å få roen til å gå i fra. Det var komfyren jeg sjekket om var ordentlig av og at døra var låst. Ble dårlig til slutt av å stå så lenge med komfryen helt rar i hodet. Det er en liten stund siden det var så ille for meg som i går natt. Hvordan skal jeg bli kvitt disse tvangstankene? ps. jeg går til psykolog. 

Anonymkode: 2f97c...b12

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Akkurat 8 ganger? Hvorfor det? 

Anonymkode: 8578b...0e3

AnonymBruker
Skrevet

Huff , slitsomt. Jeg har en veldig light versjon, at jeg innimellom sjekker komfyren flere ganger etter at jeg har laget middag, må gå gjennom vesken flere ganger for og sjekke at jeg har med alt, må sjekke flere ganger at jeg har husket og låse ytterdøren.. er jo tvangstanker, men så lenge de er så milde og ikke utvikler seg jobber jeg ikke selv med å bli kvitt de. Så , du går til psykolog, har du snakket med psykologen om dette tidligere? Vil jo tro svaret på hvordan du skal bli kvitt tvangstankene ligger hos en dyktig psykolog ? 

Anonymkode: 38a72...fab

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fortell mer, ts! :) 

AnonymBruker
Skrevet

Hvis du går til psykolog så er det jo han/hun du må spørre om dette, ikke oss. Det er jo de som er fagpersoner innen dette.

Anonymkode: 98aed...c33

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 timer siden):

Huff , slitsomt. Jeg har en veldig light versjon, at jeg innimellom sjekker komfyren flere ganger etter at jeg har laget middag, må gå gjennom vesken flere ganger for og sjekke at jeg har med alt, må sjekke flere ganger at jeg har husket og låse ytterdøren.. er jo tvangstanker, men så lenge de er så milde og ikke utvikler seg jobber jeg ikke selv med å bli kvitt de. Så , du går til psykolog, har du snakket med psykologen om dette tidligere? Vil jo tro svaret på hvordan du skal bli kvitt tvangstankene ligger hos en dyktig psykolog ? 

Anonymkode: 38a72...fab

Jeg har også en lightversjon, er bare av og til at jeg må sjekke at komfyren er av eller at døren er låst. Heldigvis ikke så ofte. Litt greit å se at vi er flere egentlig, støtter deg i at ts bør snakke med psykolog hvis det er så ille som ts beskriver 😩

Anonymkode: a0d09...17e

• Liker 1
Skrevet

Har levd med det i 2 år? Hva startet det?

AnonymBruker
Skrevet

Hadde problemer med dette før jeg også. Jeg ble mye bedre av å sette meg ned med penn og papir og skrive en liste over ting jeg MÅ sjekke før jeg legger meg eller forlater leiligheten. Og så gikk jeg gjennom lista og krysset av for hver gang .

Er komfyren slått av? Ja, CHECK

Ingen ladere i veggen. CHECK

Ytterdøra ordentlig låst. CHECK

Da står det på lista svart på hvitt at jeg faktisk har vært å sjekket alt nøye. Og jeg kan sove med god samvittighet. 

Anonymkode: c2ea7...ce1

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hadde problemer med dette før jeg også. Jeg ble mye bedre av å sette meg ned med penn og papir og skrive en liste over ting jeg MÅ sjekke før jeg legger meg eller forlater leiligheten. Og så gikk jeg gjennom lista og krysset av for hver gang .

Er komfyren slått av? Ja, CHECK

Ingen ladere i veggen. CHECK

Ytterdøra ordentlig låst. CHECK

Da står det på lista svart på hvitt at jeg faktisk har vært å sjekket alt nøye. Og jeg kan sove med god samvittighet. 

Gjør du det samme når du skal dra ut? 

AnonymBruker
Skrevet

Meg over. Å skrive sånn liste som man går kjapt gjennom  er egentlig genialt for alle. Utrolig ubehagelig å sitte på flyet på Gardermoen rett før take off til 14 dager på Lanzarote og plutselig komme på "faen, lukket jeg egentlig igjen verandadøra etter at jeg tok den røyken?"😳🤕

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Meg over. Å skrive sånn liste som man går kjapt gjennom  er egentlig genialt for alle. Utrolig ubehagelig å sitte på flyet på Gardermoen rett før take off til 14 dager på Lanzarote og plutselig komme på "faen, lukket jeg egentlig igjen verandadøra etter at jeg tok den røyken?"😳🤕

Hahaha....Ja, kjenner meg igjen 🤣 Hvordan klarte du å bli kvitt den skumle tanken? 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde det slikt i tenårene, ikke med komfyrer for det var ikke en del av mitt liv den gang, men med såpe og tannkrem og antall ganger jeg låste døra i barndomshjemmet som gjerne måtte sjekkes flere ganger og hvor mange ganger jeg skrudde av og på vannet i krana. Spilte basket og måtte ha sokker med visse merker på i en spesiell rekkefølge (Champion under og Nike over) og de måtte alltid være dratt opp til knærne ellers kunne vi ikke vinne trodde jeg, og ja, en del andre greier også. Til slutt måtte jeg bruke sokkene slik også uten at jeg skulle på trening eller kamp. Hadde masse greier med klær som måtte brukes sammen eller ikke sammen. Og alltid over eller alltid under. Basert på farger eller merker for eksempel. Og en haug med ting som måtte gjentas så å så mange ganger. Og en dag gikk det plutselig veldig klart opp for meg at jeg ikke trengte å gjøre noe av dette, Da gikk det sakte men sikkert over av seg selv. Ytterdøra og sokkene var det som tok lengst tid. Min søster har også hatt noe ganske likt det jeg hadde, hun måtte til psykolog for å få slutt på det. 

Anonymkode: 60ad7...adb

Gjest supernova_87
Skrevet

Hvilken behandling får du hos psykologen din? De fleste psykologer er lite drevne på OCD, og dersom det er OCD du har håper jeg du ber psykologen din om å henvise deg videre til OCD-teamet i kommunen din. 

Man blir for øvrig ikke kvitt tvangstanker, man lærer seg at de ikke betyr noe. Målet om å kvitte seg med dem er kontraproduktivt. 

AnonymBruker
Skrevet

Gjør som Else K. Furuset. Ta bilder av at du har skrudd det av. Så kan du bare sjekket bildet i stedet for å stopp

Anonymkode: 62bc6...604

AnonymBruker
Skrevet
Rainstorm skrev (5 minutter siden):

Hvilken behandling får du hos psykologen din? De fleste psykologer er lite drevne på OCD, og dersom det er OCD du har håper jeg du ber psykologen din om å henvise deg videre til OCD-teamet i kommunen din. 

Man blir for øvrig ikke kvitt tvangstanker, man lærer seg at de ikke betyr noe. Målet om å kvitte seg med dem er kontraproduktivt. 

Vet du hvordan ocd-teamet jobber? Eksponering. Og det er ikke alle som liker. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det enste måten å bli kvitt ocd er eksponering 

Anonymkode: d7fb9...0dc

AnonymBruker
Skrevet

Gjør som Else K. Furuset. Ta bilder av at du har skrudd det av. Så kan du bare sjekket bildet i stedet for å stopp

Anonymkode: 62bc6...604

Ikke dumt, faktisk. Film at dører er lukket og at komfyr er slått av, og så gå å legg deg. Blir du usikker så ser du på filmen, i sengen, borte ifra alt. 

Anonymkode: ea6c5...f64

Gjest supernova_87
Skrevet

Ja, jeg vet hvordan OCD-teamet jobber. All behandling skal være individuelt tilpasset, så dersom man frykter eksponering (som er naturlig, hvis ikke hadde man ikke hatt OCD), så kan man vel jobbe med dem med å ikke gjennomføre 4-dagers behandling men et annerledes tilpasset opplegg. 

Jeg tror nok ikke det er mange som liker å eksponere seg, da hadde de bare gjort det ellers også. Det er likevel vist at vanlig samtaleterapi ikke fungerer mot OCD, og i mange tilfeller er det tvert i mot skadelig eller vedlikeholder tvangen, da trygghetssøkende atferd i terapitimen kan være tvangshandlinger. 

Det er jo opp til en selv om man ønsker å få best mulig livskvalitet, og vil man det er eksponerings- og responsprevensjon gullstandardbehandlingen for OCD. Det viktige er vel helst at man ikke gjør flere ting som bidrar til at problemet blir verre. Som f.eks ser jeg her i tråden en rekke forslag om å legge til enda en tvangshandling som er å ta bilde av det man frykter. Det er bare enda en nøytraliserende handling som skal roe ned angsten. 

Hvis man synes det er for tøft å begynne på eksponering kan man også ha godt av meta-kognitiv terapi, tilrettelagt for OCD. Men typisk analyser der man skal "komme til bunns i" hvorfor man gjør ditt og datt tvangshandling er destruktivt. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har noe av det samme som deg. Hver gang jeg bruker komfyren må jeg sjekke alle platene om de er skrudd av fra venstre til høyre, så høyre til venstre. Gjør dette 4 eller 8 ganger, kan ikke gjøre det 6 ganger. Har også noen andre tvangstanker som at jeg ofte låser døra så går jeg ut døra til blokka, så må jeg låse meg inn igjen å sjekke at døra er låst før jeg går ut igjen. Er jeg på besøk hos noen må jeg alltid sjekke 3 ganger at jeg skylte ned, en gang før jeg vasker hendene og to etter. Har hatt flere å men de gjelder som regel en bestemt plass, så er blitt kvitt en del etter jeg flyttet. 

Anonymkode: c3c7d...a64

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg har noe av det samme som deg. Hver gang jeg bruker komfyren må jeg sjekke alle platene om de er skrudd av fra venstre til høyre, så høyre til venstre. Gjør dette 4 eller 8 ganger, kan ikke gjøre det 6 ganger. Har også noen andre tvangstanker som at jeg ofte låser døra så går jeg ut døra til blokka, så må jeg låse meg inn igjen å sjekke at døra er låst før jeg går ut igjen. Er jeg på besøk hos noen må jeg alltid sjekke 3 ganger at jeg skylte ned, en gang før jeg vasker hendene og to etter. Har hatt flere å men de gjelder som regel en bestemt plass, så er blitt kvitt en del etter jeg flyttet. 

Anonymkode: c3c7d...a64

Hvorfor kan du ikke gjøre det 6 ganger? 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...