Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har alltid hørt at om foreldrene dør så overtar barna automatisk gjelden.. Stemmer dette? Finnes det unntak?  Jeg synes det høres så rart ut. Hva om du har minimal kontakt med foreldre som er uansvarlige og har flere millioner i gjeld? Blir man sittende igjen med den uansett?

Anonymkode: 8fc43...a96

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Man arver gjelden i teorien, ja, men man kan si ifra seg arven. Hvis man gjør det, arver man ingenting av verdi, men kan fortsatt få bilder, fotoalbum o.l.

Anonymkode: 0e598...2c1

• Liker 3
Skrevet

Du bestemmer om du skal ta i mot eller ikke. Sier du nei får du ingenting. Sier du ja, tar du formue og gjeld.

• Liker 1
Skrevet

NEI, det er det korte og greie svaret. Når noen dør, blir arvingene stilt overfor et valg. Skal de si ja til arven, eller frasi seg arven? VET man at arven består av mest gjeld, er det vanlig at man takker nei til arven. Gjelden slettes dermed, og de som avdøde var skyldig penger, må da avskrive det som tap. Arvingene trenger ikke tenke noe mer på det.

Vet man derimot at det er penger i boet og mer penger enn gjeld, med sikkerhet, så takker de fleste ja til arv (med mindre de hater sine foreldre dypt og inderlig og ikke vil ha pengene deres).

Så i eksempelet du nevner, så ville det naturlige vært å frasi seg, takke nei, til å motta arven. Det er helt opp til den som arver å bestemme, ja eller nei.

• Liker 1
Skrevet

Jeg frasa meg arven etter pappa. Og takk og lov for det! Gjelda jeg visste om var bare brøkdelen av hva som faktisk var. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg har alltid hørt at om foreldrene dør så overtar barna automatisk gjelden.. Stemmer dette? 

Nei. Det stemmer ikke. Arvingene blir bare ansvarlige for avdødes gjeld hvis de velger å ta på seg gjeldsansvaret. Dette fremgår av lov om arv og dødsboskifte § 116:

"Skal boet skiftes privat, må minst én av de myndige arvingene overfor retten påta seg ansvaret for arvelaterens forpliktelser. Påtar flere arvinger seg dette ansvaret, er de fullt og solidarisk ansvarlige overfor kreditorene. De øvrige arvingene er ansvarlige for arvelaterens forpliktelser bare inntil verdien av sin arv."

Lov om arv og dødsboskifte (arveloven) - Lovdata

I praksis er det et skjema som må fylles ut og signeres av arvingen for at han skal bli ansvarlig for avdødes gjeld. Skjemaet heter "Erklæring om privat skifte av dødsbo" og kan lastes ned her:

Erklæring om privat skifte av dødsbo (domstol.no) 

Skjemaet sendes så inn til tingretten der avdøde bodde, og så får arvingene tilbake en såkalt skifteattest som arvingene viser fram for avdødes bank, forsikringsselskap, biltilsynet hvis avdøde eide kjøretøy, Statens kartverk hvis avdøde eide fast eiendom m.fl. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Takk for svar alle sammen!! Jeg har hørt det flere ganger fra så mange så tydelig at det er mange som ikke helt vet reglene ang dette. Jeg har ikke peiling på sånt så klarer ikke sette meg inn i det. Men det var bra, noe annet hadde jo vært meget spesielt egentlig!! 😅 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...