Gå til innhold

Danmark åpner opp (for de vaksinerte)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Velkommen til vaksine- apartheid. Norge har fulgt etter Danmark i det meste, så det er nok bare spørsmål om tid før vi er der her også. 

• Liker 7
Skrevet (endret)
Ukjent. skrev (4 minutter siden):

Velkommen til vaksine- apartheid. Norge har fulgt etter Danmark i det meste, så det er nok bare spørsmål om tid før vi er der her også. 

Håper de ikke følger Israels gjenåpningsplan. Det nyeste er at de skal begynne å vaksinere små barn. Lenge leve galskapen.

https://www.dagbladet.no/nyheter/israel-gjor-barna-deres-klare/73660030

Endret av Tunique
  • Liker 1
Skrevet

Jeg bor i Danmark. Om du viser en negativ test som er maks 72 timer gammel har du samme rettigheter som en vaksinert. Det er et enormt test-apparat satt opp både for tidsbestilling og drop-in testing, det fungerer fint. Foreløpig.

Jeg er ikke vaksinemotstandere men syntes det blir interessant å se hvor enkelt det blir å teste seg når alle som ønsker å vaksineres har gjort det.

• Liker 2
Skrevet
23 minutter siden, Tunique said:

Danmark har kopiert Israels mye omtalte og kritiserte strategi. De åpner opp landet for de som er vaksinert. Lenge leve diktatur og frihetsskrenkelser.  Håper ikke Erna tar en Israel. 

https://www.reuters.com/world/europe/cafes-open-denmark-covid-19-restrictions-loosen-2021-04-21/

Erna lar nok Nakstad bestemme, og da trenger vi ikke tenke på lettelser for noen. Bare å fortsette med strenge tiltak for alle, med eller uten grunn. 

• Liker 1
Gjest Hvemsomhelst
Skrevet

Det blir slitsomt for de som ikke vaksinerer seg. De må da vise negativ test eller dokumentere gjennomgått sykdom, samme hvor de ønsker å gå. Frisør, kafé osv.  

Eneste jeg har imot vaksinepass er at man blir stadig mer overvåket. ID-kontrollert på en måte om alt man foretar seg. Slutt på friheten som anonym.

Skrevet
Just now, Hvemsomhelst said:

Det blir slitsomt for de som ikke vaksinerer seg. De må da vise negativ test eller dokumentere gjennomgått sykdom, samme hvor de ønsker å gå. Frisør, kafé osv.  

Sånn sett er det kanskje bedre å fortsette som nå, at ingen får lov til noen ting. Det er i det minste mindre slitsomt. 

• Liker 1
Gjest Hvemsomhelst
Skrevet
Blueturtle skrev (6 minutter siden):

Jeg bor i Danmark. Om du viser en negativ test som er maks 72 timer gammel har du samme rettigheter som en vaksinert. Det er et enormt test-apparat satt opp både for tidsbestilling og drop-in testing, det fungerer fint. Foreløpig.

Jeg er ikke vaksinemotstandere men syntes det blir interessant å se hvor enkelt det blir å teste seg når alle som ønsker å vaksineres har gjort det.

Da gjøres det nok stadig vanskeligere ved færre teststeder, gyldige grunner for å bli testet osv.  håper ikke det.

Skrevet
Blueturtle skrev (7 minutter siden):

Så du synes det er greit at du må bruke en times tid (?) hver tredje dag til å teste deg for å kunne leve som en fri borger?

Er teststasjonene åpne på kveldstid også?

• Liker 9
Skrevet
Blueturtle skrev (15 minutter siden):

Er det gratis?

Skrevet
Blueturtle skrev (28 minutter siden):

Er det hurtigtestene som benyttes? (De er jo ikke akkurat pålitelige)

• Liker 2
Skrevet
Blueturtle skrev (1 time siden):

Du må lære deg at har samme rettigheter som en som er vaksinert, uavhengig av din helsetilstand.

Det du snakker om her er grunnlovsstridig og rettighetsfraøvelser, med privilegier tildet de som av ulike grunner har muligheter til å få vaksinen. Dette er antidemokratisk og fullstendig ødeleggende for folks tillit til myndhetene. Dette er en besluttning som skader danske myndigheter sitt omdømme i generasjoner framover og skaper forakt på en måte vi ser under mer notoriske regimer.

• Liker 11
Skrevet
javafx skrev (2 minutter siden):

Du må lære deg at har samme rettigheter som en som er vaksinert, uavhengig av din helsetilstand.

Det du snakker om her er grunnlovsstridig og rettighetsfraøvelser, med privilegier tildet de som av ulike grunner har muligheter til å få vaksinen. Dette er antidemokratisk og fullstendig ødeleggende for folks tillit til myndhetene. Dette er en besluttning som skader danske myndigheter sitt omdømme i generasjoner framover og skaper forakt på en måte vi ser under mer notoriske regimer.

Kunne ikke vært mer enig med deg.

• Liker 5
Skrevet
31 minutter siden, Tunique said:

Kunne ikke vært mer enig med deg.

Jeg tviler på at vaksinepass vil påvirke folks tillit til myndighete i Norge noe særlig

• Liker 1
Skrevet
Fiskegrateng skrev (Akkurat nå):

Jeg tviler på at vaksinepass vil påvirke folks tillit til myndighete i Norge noe særlig

Enig. Og for meg er det overraskende på en negativ måte. Jeg har lært mye om "mitt folk" under denne pandemien. Jeg visste at skandinaver var tro mot myndigheter, men trodde ikke de var det til denne graden. Egentlig er jeg mest overrasket over danskene. De er vel de mest "frimodige" av oss, eller?

• Liker 6
Skrevet
Blålin skrev (1 minutt siden):

Enig. Og for meg er det overraskende på en negativ måte. Jeg har lært mye om "mitt folk" under denne pandemien. Jeg visste at skandinaver var tro mot myndigheter, men trodde ikke de var det til denne graden. Egentlig er jeg mest overrasket over danskene. De er vel de mest "frimodige" av oss, eller?

Så lenge polet er åpent, kan Nordmenn slappe av uten protest (satt litt på spissen, men dog ikke langt fra sannheten)

• Liker 4
Skrevet (endret)
1 hour ago, Blålin said:

Tillit til myndigheter i et demokratisk land er bra. Blind tillit uten et snev av kritikk er ikke bra. I januar anbefalte FHI ikke å blande covid vaksiner siden det er forsket veldig lite på det. Nå sier de noe helt annet. Tar :popcorn: og venter på at folk som ikke vil blande vaksiner vil bli latterligjort og kalt antivaxere (selv om de har tatt astra zeneca vaksine, men logikk er ikke viktig i corona debatter). Hvis myndighetene anbefaler etterhvert å holde uvaksinerte i lukkede leire, vil jeg ikke bli overrasket hvis majoriteten vil stille seg positivt til det. "Jeg har full tillit til myndigheter, det er viktig å holde smittetalene nede og unngå at helsevesenet blir overbelastet. Hvis folk vil sette andre i fare og nekter å vaksinere seg, må de få straffen, vi er tross alt midt i en pandemi!"

Endret av Fiskegrateng
  • Liker 10
Skrevet
Tunique skrev (2 timer siden):

Så lenge polet er åpent, kan Nordmenn slappe av uten protest (satt litt på spissen, men dog ikke langt fra sannheten)

Det er faktisk veldig sant! 

• Liker 2
Skrevet
16 hours ago, Loppan85 said:

Er det gratis?

Ja.

16 hours ago, Tunique said:

Er det hurtigtestene som benyttes? (De er jo ikke akkurat pålitelige)

Man kan enten velge drop-in, da er det hurtigtest som tas i nesen (kort pinne). Hvis man booker tid i forveien er det en såkalt PCR test som tas i svelget. Svar innen 24 timer.

For 3 dager siden åpnet restauranter og barer igjen etter å ha vært stengt siden starten av desember, så jeg tror mange gjør hva som helst (altså fremviser negativ test) for å få en smak på et normalt liv igjen. Men man blir jo jævlig lei av å skulle planlegge livet sitt rundt et sånt test-apparat.

Og ja, det er jo utvilsomt en stor inngripen i friheter og rettigheter at man må la seg teste hele tiden for å kunne delta i samfunnet. Det skal stilles spørsmålstegn ved, og jeg syntes ikke noen skal tvinges til vaksinasjon mot å få sine normale friheter tilbake.

Skrevet

Ehh... hva faen 😳    Jeg tar ikke en betinget godkjent vaksine med ettervirkninger man ikke vet før om flere år.  Kan de heller ikke gå på matbutikken/skole ??? 

• Liker 3
  • Opprett ny...