Gå til innhold

2 katter, 2 kattedoer?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skal kjøpe to ute jente katter, søsken

Slik jeg har forstått det så er de veldig renslige når det kommer til kattedoen. Jeg skal rense den hver dag 😊 Men siden de er så nøye på det, vil de ha hver sin do? Eller er det vanlig med en? Om jeg kjøper 2, kan jeg sette de ved siden av hverandre, eller burde de stå i hvert sitt hjørne av rommet? 

Jeg tenker ha kattedoene på badet (har stort bad og har nesten ikke på varmekablene). Jeg syntes ikke en kattedo er særlig pent, er det mulig å kjøpe / lage et slags skap, eller en kasse, med en inngang? Slik at kattedoen på en måte er inni en boks, stor nok til en katte do og et teppe de kan tørke potene på. Tenker også ha en del luftehull. Men det vil jo være for min skyld, da jeg bryr meg mye om interiør. Vil dette være greit for katten, om jeg er veldig nøye på at kattedoen er ren, slik at de ikke føler det ikke blir innestengt katte do lukt. Eller foretrekker katter å ikke gjøre fra seg i et slikt mindre rom? 

Anonymkode: ac542...473

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det selges jo kattedoer med tak og flapp-dør i fleng, så det må da funke med hjemmebygd "kasse" over også. Du kan jo bare kjøpe ferdige innbygde kattedoer?

Sånne som denne for eksempel.

Kjøp to doer.

Endret av Million
AnonymBruker
Skrevet

To kattedoer i ditt tilfelle er ikke så viktig om du får to søsken som trolig er vant med å dele kasse. Rivalisering og ønske om eget do vil sannsynligvis komme ved pubertetstider og når kattene er unge voksne.

Jeg tenker at to kattedoer er viktigst når fremmede katter skal bo sammen, og at man kan observere samhandlingen og hvordan kattene bruker doene, for å vurdere behovet for å beholde begge to.  Og det er alltid lurt å ha en kattedo hver i bakhånd, om noe skulle skje. F.eks oppvåkning fra narkose, eller lignende hvor kattene må skilles. 

Vet at dette er på tvers av anbefalingene, og er begrunnet i at kattene dine forhåpentligvis vil forbli nære hele livet 🙏🏻💗

Anonymkode: 91dbc...6f0

Skrevet

Søsken er som regel okay med å dele kattedo, men tommelfingerregelen er én do per katt, pluss en.

Har du plass til to doer, ville jeg hatt do doer, men med kullsøsken er det som regel ikke så veldig viktig.

Du får mye fine kattedoer med overbygg i dag og med kullfilter i taket og god kattesand vil du ikke ha problemer med lukt og sand over alt heller. Vi byttet nylig til denne som de selger på Musti, den klumper helt ekstremt godt så den er enkel å rengjøre, kattene drar veldig lite sand ut over gulvet i forhold til de typene vi har brukt før og den er veldig god til å kapsle inn lukten.
Det er også mye mindre pes med rengjøring av kattedoer når du ikke bygger dem inn selv. Jeg ville heller satt en hylle over kattedoene, eller heller valgt å sette doene et sted du ikke ser dem hele tiden. Katter er som oss, de vil heller gå et sted de får gå i fred.

Teppe eller matte foran kattedoene kan også føre til at kattene velger å tisse eller bæsje på det teppet og føre til mer gris, dette kommer veldig an på katten.

Vi bruker Nestor XXL kattedoer, men du kan jo se på feks dette til ditt bruk hvis du ønsker å ha doen litt mer skjult.

AnonymBruker
Skrevet
Minya skrev (1 time siden):

Søsken er som regel okay med å dele kattedo, men tommelfingerregelen er én do per katt, pluss en.

Har du plass til to doer, ville jeg hatt do doer, men med kullsøsken er det som regel ikke så veldig viktig.

Du får mye fine kattedoer med overbygg i dag og med kullfilter i taket og god kattesand vil du ikke ha problemer med lukt og sand over alt heller. Vi byttet nylig til denne som de selger på Musti, den klumper helt ekstremt godt så den er enkel å rengjøre, kattene drar veldig lite sand ut over gulvet i forhold til de typene vi har brukt før og den er veldig god til å kapsle inn lukten.
Det er også mye mindre pes med rengjøring av kattedoer når du ikke bygger dem inn selv. Jeg ville heller satt en hylle over kattedoene, eller heller valgt å sette doene et sted du ikke ser dem hele tiden. Katter er som oss, de vil heller gå et sted de får gå i fred.

Teppe eller matte foran kattedoene kan også føre til at kattene velger å tisse eller bæsje på det teppet og føre til mer gris, dette kommer veldig an på katten.

Vi bruker Nestor XXL kattedoer, men du kan jo se på feks dette til ditt bruk hvis du ønsker å ha doen litt mer skjult.

Ooh takk for tips om det skapet til kattedo, den er jo perfekt 😍

ts

Anonymkode: ac542...473

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fire katter, og de går om hverandre på kassene. Akkurat nå har jeg bare to kasser som er i bruk, siden de er mye ute og behovet for bruk av kassene inne ikke er så stort. 
Det er forøvrig 3 voksne og en ungkatt.

Anonymkode: 3d12f...ed3

AnonymBruker
Skrevet

Regelen sier at om du har 2 katter så skal du ha 3 kattedoer. 

Vi har to katter og to doer og det går helt fint, men det er pga plassmangel, om det oppstår dotrøbbel kommer vi til å skaffe en til. Så om du har plass ville jeg hatt tre. 

Jeg vil anbefale å kjøpe store plastbokser istedenfor kattedoer fra dyrebutikker da de ofte er for små. Billigere er det også. Om du kjøper fra dyrebutikk så pass iallefall på at du tar den største. Dokassen skal optimalt være hele lengden på katten din pluss halve der igjen.

Mange kattedoer har lokk på men katter liker som regel best uten lokk. Husk at de også er byttedyr så for at de skal føle seg trygg når de er på do så er det viktig at de kan rømme fort. Derfor ville jeg enten droppet tak eller i det minste hatt to utganger i kassen. 

Det kan jo gå helt fint med en kattedo, med lokk og kun en utgang, men det er like greit å gjøre det «riktig» når du først skal kjøpe nytt så unngår man kanskje stressede katter, tissing og avføring gulv, seng osv. 

Så viktig at de ikke står for nærmt vannskål og matskål. 

Anonymkode: b3cf2...255

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vi har to katter og to doer og det går helt fint, men det er pga plassmangel, om det oppstår dotrøbbel kommer vi til å skaffe en til. Så om du har plass ville jeg hatt tre. 

Jeg vil anbefale å kjøpe store plastbokser istedenfor kattedoer fra dyrebutikker da de ofte er for små. Billigere er det også. Om du kjøper fra dyrebutikk så pass iallefall på at du tar den største. Dokassen skal optimalt være hele lengden på katten din pluss halve der igjen.

Mange kattedoer har lokk på men katter liker som regel best uten lokk. Husk at de også er byttedyr så for at de skal føle seg trygg når de er på do så er det viktig at de kan rømme fort. Derfor ville jeg enten droppet tak eller i det minste hatt to utganger i kassen. 

Det kan jo gå helt fint med en kattedo, med lokk og kun en utgang, men det er like greit å gjøre det «riktig» når du først skal kjøpe nytt så unngår man kanskje stressede katter, tissing og avføring gulv, seng osv. 

Der er ikke sikkert det er så nøye med tanke på at det er utekatter og søsken. Men greit å vite om. 

AnonymBruker
Skrevet

Har hatt to søsken å de har alltid brukt samme do. 

Anonymkode: 9733e...465

• Liker 1
Skrevet

Jeg har tre katter (ikke i slekt) og to kasser.
En kasse med tak på stue, har tatt av døra, denne brukes til å tisse i. 
En kasse uten tak i gangen, den bruker de til å bæsje i.
Har tak på kasse i stue for å slippe sitte å se på innholdet, og fordi pusene får mer privatliv om de vil på do mens jeg sitter i stua.

Mat/vann står på kjøkken.
Kattekasse på badet ville jeg aldri hatt. En ting er varmen som øker både bakterievekst og lukt, men uansett hvilken kasse man har, så vil det bli dratt litt sand/sagspon ut, og jeg ville ikke taklet å hatt sand/sagspon på badegulvet hvor jeg går mye barbeint. Har matte rundt kassene nå, som samler opp spon.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.4.2021 den 17.52):

Hvor står denne «regelen»?

Og hva er poenget med en do mer enn antall katter?

Anonymkode: c631c...707

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Hvor står denne «regelen»?

Og hva er poenget med en do mer enn antall katter?

Anonymkode: c631c...707

Jackson Galaxy fra serien «my cat from hell» sier det. Han er utdannet atferdskonsulent og har jobbet med katter i 100 år. I serien reiser han rundt og hjelper mennesker som feks har ti katter som hater hverandre, har katter som må bo adskilt i huset, eller katter som angriper eierene osvosv. Han har også youtube og tingene han sier er godt forklart. 

Det handler om at katter er

1. Veldig renslige. Så de vil helst ikke gå der andre har gått(altså de kan dele kasse men vil ikke gå om det er mye avføring feks)

2. Trygghet. De er byttedyr også, og trenger spesifikke ting for å føle seg trygg på do da de er veldig utsatt da, har man flere doer er det som regel en som er innafor. 

+ sikkert flere grunner, jeg er dårlig til å forklare og orker ikke å tenke så tidlig på morgenen, du får google det.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jackson Galaxy fra serien «my cat from hell» sier det. Han er utdannet atferdskonsulent og har jobbet med katter i 100 år. I serien reiser han rundt og hjelper mennesker som feks har ti katter som hater hverandre, har katter som må bo adskilt i huset, eller katter som angriper eierene osvosv. Han har også youtube og tingene han sier er godt forklart. 

Det handler om at katter er

1. Veldig renslige. Så de vil helst ikke gå der andre har gått(altså de kan dele kasse men vil ikke gå om det er mye avføring feks)

2. Trygghet. De er byttedyr også, og trenger spesifikke ting for å føle seg trygg på do da de er veldig utsatt da, har man flere doer er det som regel en som er innafor. 

+ sikkert flere grunner, jeg er dårlig til å forklare og orker ikke å tenke så tidlig på morgenen, du får google det.

Når to katter ikke går overens eller han møter katter som tisser/bæsjer andre steder enn der de skal er det første han gjør å tilføre flere dokasser, ta av lokket og plassere kassene midt på gulvet.  Det funker.

AnonymBruker
Skrevet

Det sies at man skal ha tre do til to katter, fire til tre katter osv. Jeg hadde to doer da jeg fikk katt nr. 2, synes ikke jeg hadde plass til en tredje. Gikk fort over til å bare ha én stor do isteden, da de ga inntrykk for at det var greit så lenge den ble tømt ofte. Nå har jeg robotdo som tømmer for meg, så da er det hvertfall nok med bare en :)

Anonymkode: 63c7a...7b3

AnonymBruker
Skrevet

Min 5 år gamle jentekatt insisterer på å bruke samme do som min 11 år gamle guttekatt når hun ikke kan gå ute. Han bryr seg ikke. Han tisser bare han kjenner grus under labbene eller det er fire vegger rundt (som for eksempel i kofferter 🤦‍♀️). Har hørt at noen katter er mere nøye. Bor du i et større hus kan det derimot være veldig kjekt med flere doer. Jentekatten gjør fra seg på gulvet i kjelleren hvis det kun er do i 2dre etasje. Begge går helst ute når de kan, men gutten går ikke ute om vinteren.

Anonymkode: 6499a...2ee

AnonymBruker
Skrevet

Har 2 katter og de deler på en do. Går helt fint!

Anonymkode: 69ccd...4e4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Anbefaler 3 doer til 2 katter. For de fleste går det fint også med bare en do, men når det først går galt og katten begynner å tisse inne er det vanskelig å få snudd.

Har 2 katter og 3 doer, de blir ordnet 3 ganger om dagen slik at det nesten alltid er helt rent der.

Anonymkode: 0e064...05b

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.4.2021 den 16.05):

siden de er så nøye på det, vil de ha hver sin do?

Ja. To katter, minst to toaletter.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 24.4.2021 den 17.52):

Vi hadde tre katter og en do uten noen problem 

Anonymkode: 8951a...5d0

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Vi hadde tre katter og en do uten noen problem 

Anonymkode: 8951a...5d0

Er ikke sikkert du merket problemet heller. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...