AnonymBruker Skrevet 24. april 2021 #1 Skrevet 24. april 2021 Jeg lurer på om noen her har vært i en lignende situasjon og kan komme med noen innspill til hvordan vi bør håndtere dette...eller bare vente og håpe misnøyen går over? Saken er som følgende: Min svigerfar er en gammel enkemann med et tradisjonelt kvinnesyn. Han hadde nok tatt det som en selvfølge at jeg etter bryllupet skulle gi slipp på mitt etternavn og ta min mann sitt. Nå har vi nylig fortalt ham at det faktisk er mitt etternavn som blir hele familiens felles etternavn. Vi ønsker kun ett etternavn, og min samboer har sagt rett ut at han ønsker å ta mitt navn da han ikke har noe godt forhold til sin far, og ønsker å kvitte seg med det etternavnet. Denne forklaringen vet ikke faren hans om. Det ville skapt et helvete. Men svigerfar ble likevel rasende da han fikk vite om navnevalget. Argumentet vi brukte var at jeg føler en sterkere tilknytning til mitt etternavn enn samboer har, og at vi derfor valgte mitt. Nå er svigerfar helt i harnisk og tror det er jeg som har «manipulert» samboer til å gå vekk i fra sitt etternavn!!! Han viser tydelig hvor misfornøyd han er med dette hver gang vi møtes. Anonymkode: e1c48...1f7
Populært innlegg AnonymBruker Skrevet 24. april 2021 Populært innlegg #2 Skrevet 24. april 2021 Dere må rett og slett ikke bry dere. Anonymkode: 8ae2d...f0c 52
AnonymBruker Skrevet 24. april 2021 #3 Skrevet 24. april 2021 Det er ikke så mye annet å gjøre enn å drite i hva gubben mener. Hvis sønnen hans har et såpass dårlig forhold til han at ikke en gang ønsker å ha samme navn, indikerer at dette uansett ikke er en relasjon dere er interessert i å ha, så jeg ser egentlig ikke hva dere stresser med. Anonymkode: d7a66...c82 37
AnonymBruker Skrevet 24. april 2021 #4 Skrevet 24. april 2021 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg lurer på om noen her har vært i en lignende situasjon og kan komme med noen innspill til hvordan vi bør håndtere dette...eller bare vente og håpe misnøyen går over? Saken er som følgende: Min svigerfar er en gammel enkemann med et tradisjonelt kvinnesyn. Han hadde nok tatt det som en selvfølge at jeg etter bryllupet skulle gi slipp på mitt etternavn og ta min mann sitt. Nå har vi nylig fortalt ham at det faktisk er mitt etternavn som blir hele familiens felles etternavn. Vi ønsker kun ett etternavn, og min samboer har sagt rett ut at han ønsker å ta mitt navn da han ikke har noe godt forhold til sin far, og ønsker å kvitte seg med det etternavnet. Denne forklaringen vet ikke faren hans om. Det ville skapt et helvete. Men svigerfar ble likevel rasende da han fikk vite om navnevalget. Argumentet vi brukte var at jeg føler en sterkere tilknytning til mitt etternavn enn samboer har, og at vi derfor valgte mitt. Nå er svigerfar helt i harnisk og tror det er jeg som har «manipulert» samboer til å gå vekk i fra sitt etternavn!!! Han viser tydelig hvor misfornøyd han er med dette hver gang vi møtes. Anonymkode: e1c48...1f7 Jeg ville sagt rolig og bestemt at det er dere som par som har valgt hva familien skal hete, og at saken ikke er oppe til diskusjon. Legg til at dere er lei av å høre på gnålet hans, og han bør respektere deres valg. Anonymkode: 3c1da...95e 16
AnonymBruker Skrevet 24. april 2021 #5 Skrevet 24. april 2021 Ignorere. Bare legg saken død om han begynner prate om det. "Vi har valgt dette", og ignorer alle forsøk på diskusjon. Om det så innebærer å gå ut av rommet. At han ikke liker det er så ikke deres problem. Her har vi også mitt navn alle sammen. Anonymkode: 56952...fc2 14
Tanuki Skrevet 24. april 2021 #6 Skrevet 24. april 2021 Da må mannen din vise litt ryggrad og fortelle hvorfor dere valgte ditt etternavn. At du får "skylda" er helt teit, og sier mye om din mann. 33
AnonymBruker Skrevet 24. april 2021 #7 Skrevet 24. april 2021 Mannen min tok mitt etternavn da vi giftet oss og det var flere i familien hans som ikke var spesielt fornøyde med det. De er tradisjonsbundne og så det nok som en selvfølge at vi skulle ta hans navn. Mitt etternavn er sjeldent og mannens familie har et veldig vanlig -sen navn, så jeg har vært tydelig på at for min del har det ikke vært aktuelt å ta hans navn. Jeg la ingen føringer på hva mannen min skulle gjøre, regnet egentlig med at han kom til å beholde sitt navn, så jeg ble overrasket da han fortalte at han hadde bestemt seg for å ta mitt navn noen uker før bryllupet vårt. Det ble ikke godt mottatt av familien hans, men han la ikke opp til diskusjon. Var klar på at det er hans valg og at det ikke var noe å bråke om, for han kom ikke til å ombestemme seg. Særlig svigerfar surmulet lenge, men det gikk over. Anonymkode: 22173...0c7 10
Clefable Skrevet 24. april 2021 #8 Skrevet 24. april 2021 Det må dere rett og slett bare drite i, og la fyren være sur. Men mannen din bør gjøre det klart at dette et hans valg og kanskje også HVORFOR, så du ikke sitter med skylda. Det blir feigt å la deg ta den støyten, selv om jeg i utgangspunktet ikke synes det skal trenge forklare eller forsvare valget på noen måte. 7
AnonymBruker Skrevet 24. april 2021 #9 Skrevet 24. april 2021 Så mannen din er for feig til å fortelle faren sin hva som er greia for da bryter helvete løs? Så istedenfor kaster han deg under bussen og helvete er løs likevel? Sjarmerende mann du har fått deg. Enten så lar dere være å si noe og håpe det går over med tida, ellers så kan han som sannheten. Sånn ærlighet varer lengst hvis han har hørt om det. Ellers kan dere jo bare si at det har han ikke noe med. Anonymkode: f851f...ad8 8
Gjest byråkrati Skrevet 24. april 2021 #10 Skrevet 24. april 2021 Mannen din må si til sin far at han har bestemt at navnet skal være det det er og, og sånn er det. Dette er mannen ditt sitt ansvar. Det er god trening på å lære sette grenser, å tørre stå i det ubehaget det kan være å konfrontere andre mennesker.
AnonymBruker Skrevet 24. april 2021 #11 Skrevet 24. april 2021 1 hour ago, AnonymBruker said: Nå har vi nylig fortalt ham at det faktisk er mitt etternavn som blir hele familiens felles etternavn. Vi ønsker kun ett etternavn, og min samboer har sagt rett ut at han ønsker å ta mitt navn da han ikke har noe godt forhold til sin far, og ønsker å kvitte seg med det etternavnet. Denne forklaringen vet ikke faren hans om. Det ville skapt et helvete. Men svigerfar ble likevel rasende da han fikk vite om navnevalget. Anonymkode: e1c48...1f7 Så det er greit for mannen din at bare du får et helvete? Dette må dere stå i sammen. Og sammen gjøre det klart for svigerfar at dere selvsagt bestemmer deres egne navn. Anonymkode: f717b...266 2
MarianneE Skrevet 24. april 2021 #12 Skrevet 24. april 2021 Nesten samme situasjon her, pappa var uten tvil opprørt over at jeg tok Mannens navn da vi giftet oss. Å kaste bort et sjeldent familienavn og heller gå for et av norges vanligste etternavn var vist grusomt. Men pappas etternavn forbinder jeg med alkoholisme, familiefeider, krangling.... Og det ville jeg ikke at skulle være "meg". Pappa kom over det til slutt (tror jeg). 5
Drizzt Skrevet 25. april 2021 #13 Skrevet 25. april 2021 Her må mannen din manne seg opp og ta en prat med sin far. At du får skylda og blir hatobjekt er urimelig når han selv ønsket å bytte etternavn. Man trenger ikke de lange diskusjoner, men han kan si kort og godt: Det var jeg som valgte å bytte etternavn fordi jeg ikke føler noe bra tilknytning til mitt etternavn. Det er bestemt, du kan være uenig, men du må respektere mitt valg og min kone hvis du vil være en del av vår familie. Nekter han å beherske seg, er det bare å redusere kontakten og fortsette med livet. 5
AnonymBruker Skrevet 25. april 2021 #14 Skrevet 25. april 2021 15 hours ago, Tanuki said: Da må mannen din vise litt ryggrad og fortelle hvorfor dere valgte ditt etternavn. At du får "skylda" er helt teit, og sier mye om din mann. Sexistisk holdning. Anonymkode: 573f4...4a3 2
AnonymBruker Skrevet 25. april 2021 #15 Skrevet 25. april 2021 Forklarer det dårlige forholdet da Synes ikke det er greit at du må ta støyten her. Anonymkode: 06ec8...730 2
Gjest Lama_Drama Skrevet 25. april 2021 #16 Skrevet 25. april 2021 "Se på deg selv da, slik du oppfører deg nå er det ikke rart vi ikke tok ditt etternavn. Det er jo like før vi ikke gidder besøke deg engang."
AnonymBruker Skrevet 25. april 2021 #17 Skrevet 25. april 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Sexistisk holdning. Anonymkode: 573f4...4a3 Hvorfor? Hadde det vært motsatt, at mannen fikk skylda for at kvinnen tok hans etternavn av familien hennes, ville det jo vært samme greie. Da måtte HUN stått opp for HAN. Man håndterer sine egne foreldre selv, og lar ikke partneren ta støyten uten å si noe. Anonymkode: 3845c...492 6
Tanuki Skrevet 25. april 2021 #18 Skrevet 25. april 2021 5 hours ago, AnonymBruker said: Sexistisk holdning. Anonymkode: 573f4...4a3 nei, det er det ikke. Man forsvarer ektefellen sin og står opp for sine valg. 6
AnonymBruker Skrevet 25. april 2021 #19 Skrevet 25. april 2021 Han får fortelle faren sin at nettopp pga slik oppførsel vil han skifte etternavn. Samtidig som han vokser på seg litt ryggrad og ikke skylder på deg. Anonymkode: cb060...dc4 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2021 #20 Skrevet 25. april 2021 Hvorfor bryr du deg om det? Anonymkode: 037f1...dd9
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå