Gå til innhold

Forsørge "barn" over 18?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Datteren vår vil bo hjemme et år etter videregående, for å jobbe og spare til studietiden. Hun vil da være 19 år.

Partneren mener at om hun skal bo hjemme etter fylte 18 så må hun betale en liten sum husleie + bidra med å handle dagligvarer, mens jeg tenker at vi kan forsørge henne som vi gjør nå (med mat, tak over hodet og andre nødvendigheter) om hun bidrar med nok husarbeid - så kan hun heller spare pengene sine til framtiden.

Er jeg for snill, eller partner urimelig? Trenger andres syn på saken.

Anonymkode: c10a0...9f8

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hunburde absolutt bidra med noe penger som dere eventuelt setter på sparekonto til henne. Dette også for å lære henne om økonomi når hun flytter ut.

Anonymkode: e241d...7e2

• Liker 3
Skrevet

La henne betale husleie og venne seg til at det må betales. Så kan hun heller få deler/hele tilbake som gave når hun flytter ut.

• Liker 9
Skrevet

Samboer sin mor tok husleie på et par tusen når han ble 18, men hun sparte pengene (uten at han visste det). Så fikk han det tilbake  når han skulle kjøpe leilighet. Egentlig en fin løsning. 

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet

Hadde ikke krevd husleie. Men hun skulle betalt for noe av maten og hjulpet til med husarbeid som en selvfølge. 

Anonymkode: 2d693...a35

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hadde ikke krevd husleie. Men hun skulle betalt for noe av maten og hjulpet til med husarbeid som en selvfølge. 

Å jeg hadde krevd at hun sparte så mye som mulig. Å bruke opp pengene på shopping osv hadde vært fullstendig uaktuelt 

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har aldri vært borti foreldre som krever husleie av barn som blir boende hjemme for å spare til leilighet. Da forsvinner jo hele poenget med å bo hjemme for å nettopp spare. Jeg er vant med at man handler inn alt til eget forbruk og betaler egne mobilregnigner og sånt, men det er det hele. Kun de færreste av mine venner flyttet ut før vi var over 22, så er snakk om 4-5 stk i dette tilfellet. Men det varierer kanskje fra sted til sted, og på de enkelte familiene/situasjonene. 

Det er ikke her snakk om at man ikke har mulighet til å betale litt, men foreldrene nekter ta imot noe. Jeg kommer heller ikke til å kreve penger av fremtidige barn så lenge de aktivt sparer opp egenkapital (er noe annet hvis de bare sløser bort forbruket og driver dank). 

Anonymkode: e7894...98e

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har blitt enig med min sønn om at han har fast trekk til sin BSU i stedenfor husleie her. Vi holder mat hjemme og forsikring, mobil og lommepenger betaler han selv.

Anonymkode: a63b6...a68

• Liker 5
Skrevet

Helt utenkelig for meg å skulle kreve at barna betaler for seg, men det ville bli satt krav om at en sum tilsvarende bo- og matkostnader ble spart hver måned.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har dere dårlig råd da, trenger dere pengene? Hvis ikke er det da ganske meningsløst. 

Anonymkode: bea25...526

• Liker 2
Skrevet

Ville krevd en sum i mnd, men uten at hun visste det ville jeg satt dem på konto og spart dem til henne til hun trenger dem til feks depositum for leie eller andre ting i forbindelse med bolig.

Da lærer hun at utgiftene er faste og at man må betale for seg, men hvis dere ikke trenger pengene kan hun "spare" dem også uten å vite det.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har vokst opp med en mor som krevde at jeg betalte husleie fra da jeg fikk meg en deltidsjobb som 16-åring. Jeg syntes det var veldig urettferdig at hun ikke lot meg spare pengene i stedet. Jeg kommer nok selv til å la barna mine bo hjemme til de er passert 20 og vel så det, uten annen betaling enn husarbeid, vaske sin egne klær og at de kan lage en og annen middag. Jeg vil kanskje ikke ha digre summer å hjelpe dem med på boligmarkedet, men det minste jeg kan gjøre er å stille opp med husrom når jeg har det, slik at de kan få spart opp litt en periode. Det ser jeg faktisk på som en selvfølge. 

Anonymkode: 86162...007

• Liker 4
Skrevet

Jeg ville latt henne ta mesteparten av husarbeidet og passet på at hun faktisk storsparte til EK. Hadde hun gjort begge deler så hadde jeg ikke krevd noe mer.

AnonymBruker
Skrevet

Hekt utenkelig å ta penger

Anonymkode: 7604a...15c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk valget mellom å betale husleie eller spare en viss sum i mnd. Veldig glad for at jeg fikk bygget opp egenkapital og fylt opp BSU de to-tre årene etter vgs. Ville derfor gått for en slik løsning med tvangssparing. Men ville spart på en konto i deres navn (i tillegg til BSUen hennes) så hun ikke blir fristet til å bruke de pengene på tull etter hvert.

Anonymkode: 61e8a...888

AnonymBruker
Skrevet

Altså, her har dere en fantastisk mulighet til å få dere hushjelp 😅 

Faste (og mange) plikter må vel være enda bedre enn å få et par ekstra tusenlapper hver måned? 

Vi leier ut en hybel vi, hvor vi sitter igjen med ca 5.000,- ekstra i måneden etter at strøm og vedlikeholdsutgifter er trukket fra. Vi kunne godt trengt den plassen selv, men de pengene skal gå til våre barn når de skal kjøpe leilighet om sånn, 12 år. 

Jeg kunne heller ikke kjøpe meg bolig før jeg var nesten 30. Ikke at det er forferdelig å leie, men jeg ønsker ikke det for mine barn. 

Anonymkode: 4b4dc...ccc

Skrevet

Det som er viktig er at datteren din ikke venner seg til et urimelig høyt nivå av lommepenger, slik at virkeligheten kommer som et sjokk når hun skal klare seg selv økonomisk. 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Hadde aldri tatt penger fra mitt barn! Mine får bo her gratis så lenge dei ønsker. Om dei så blir 30 ☺️ Mitt hjem er like mye barnas hjem uansett alder. 

Anonymkode: ff6da...7fb

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hadde aldri tatt penger fra mitt barn! Mine får bo her gratis så lenge dei ønsker. Om dei så blir 30 ☺️ Mitt hjem er like mye barnas hjem uansett alder. 

Anonymkode: ff6da...7fb

Enig. Men oppfordring til sparing, det syns jeg er en god ting. Og så bør de bidra til husarbeid og rydde etter seg, dette gjelder for øvrig fra de er ganske unge.

AnonymBruker
Skrevet

Synest å bo hjemme et år etter videregående er akseptabelt uten å betale leie. Så lenge barnet har en plan og faktisk sparer. 

Og så starte så smått å ta sine egne utgifter, regning på mobil, Netflix og litt mat. 

Anonymkode: 1e3b0...e40

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...