Gå til innhold

Svigers har fått penger mellom hendene og bruker det til å prøve å overstyre oss

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Svigers har alltid hatt sterke meninger om hva vi gjør, men de bor langt unna og er heldigvis sjelden på besøk.

Nå har det seg slik at de har solgt hytten sin og fått inn en god slump penger på salget. Tidligere har de vært svært gnitne og latt min mann betale hele deres opphold her med flybilletter, dyre restaurantbesøk osv. Nå som de snart er ferdig vaksinerte mot korona, har de begynt å snakke om å komme på besøk til oss snarest mulig. Og siden de nå har bedre økonomi ønsker de å komme ofte, opptil flere ganger i sommer.

Jeg hater tanken på dette og ser min mann heller ikke er så keen på besøk av de hver måned han heller. Det blir fort en anspent stemning når de er her, da min mann har et litt vanskelig forhold til de. Vi har begge hjemmekontor og kan derfor kun ta i mot besøk fra de i ferien. Dvs at våre 3 uker med sårt tiltrengt ferie vil bli brukt sammen med svigers. Jeg er dessuten gravid og trenger ha ro og hvile uten å ha folk surrende rundt. De vil også at vi lager an fast avtale hvert år om å leie sommerhus og tilbringe feriene sammen der. Dette er eldre mennesker som er dårlige til bens/ser og hører dårlig, og de kan på i gen måte passe barn eller bidra med noe.  Besøk av svigers innebærer at de leker med barna i ca.15 minutter, så blir de slitne og må hvile. Resten av tiden går med til tv-titting med lyden på fullstyrke og de snorker så høyt om natten at vi andre ikke får sove. Sistnevnte er nok en grunn til at vi ikke orker besøk når vi skal på jobb. 

Hva gjør man egentlig i en slik situasjon? De virker til å tro at de bare kan bestemme alt nå som de har bedre økonomi. 

Anonymkode: 36227...71f

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke så mye råd men kjenner jeg blir utslitt på dine vegne 😅 kanskje si at dere har litt andre planer enn å bare være med dem hele ferien? At dere gjerne vil gjøre litt sammen uten andre og at de ikke kan forvente at dere skal bruke hele ferien deres sammen med dem 😅 en langhelg osv kan man fint være sammen men ikke 3 uker 😂🤪

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg forstår problemet med anspent forhold til svigerforeldre, men jeg forstår ikke helt koblingen til deres endrede økonomi. Forholdet mellom dere og din mann sine foreldre har tydeligvis vært pågående over tid, og da er det det problemet du må fokusere på, ikke om de har mer penger.

Når jeg leser innlegget ditt, er mitt første spørsmål: om forholdet mellom din mann og hans foreldre er så dårlig, hvorfor har han betalt for å få de på besøk tidligere? Og hvorfor ønsker de å komme mer hyppig på besøk, hvis forholdet ikke er bra? Skulle jo tro at din mann ikke ville spandert full pakke på foreldre han ikke trives godt med, og om de nå har mer penger, skulle en tro at de ville bruke de på andre reiser enn til noen de ikke har et godt forhold til?

Den opplagte løsningen her, er å være voksne og gi beskjed om at de ikke kan komme opptil flere ganger, både fordi dere jobber og fordi dere kanskje har andre planer i ferien. 

Anonymkode: 84d82...aea

• Liker 3
Skrevet

Det viktigste kriteriet ved valg av bosted er at man bor langt nok fra svigerforeldre og foreldre at de ikke bare går innom og samtidig nærme nok til at de kommer en del men reiser hjem (ikke trenger å overnatte).

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg forstår problemet med anspent forhold til svigerforeldre, men jeg forstår ikke helt koblingen til deres endrede økonomi. Forholdet mellom dere og din mann sine foreldre har tydeligvis vært pågående over tid, og da er det det problemet du må fokusere på, ikke om de har mer penger.

Når jeg leser innlegget ditt, er mitt første spørsmål: om forholdet mellom din mann og hans foreldre er så dårlig, hvorfor har han betalt for å få de på besøk tidligere? Og hvorfor ønsker de å komme mer hyppig på besøk, hvis forholdet ikke er bra? Skulle jo tro at din mann ikke ville spandert full pakke på foreldre han ikke trives godt med, og om de nå har mer penger, skulle en tro at de ville bruke de på andre reiser enn til noen de ikke har et godt forhold til?

Den opplagte løsningen her, er å være voksne og gi beskjed om at de ikke kan komme opptil flere ganger, både fordi dere jobber og fordi dere kanskje har andre planer i ferien. 

Min mann er samvittighetsfull og snill med alle. Kanskje litt for snill. Han tenker nok at foreldrene hans er gamle, at ting som skjedde i hans barndom må tilgis og at han ønsker de skal ha det bra den tiden de har igjen. Svigers på sin side har ikke selvinnsikt nok til å forstå at de har vært dårlige foreldre. De ønsker å komme hit først og fremst for å tilbringe tid med barnebarna. Vi føler det med at de har bedre økonomi nå blir et pressmiddel som gjør det vanskeligere å si nei til de. De blir fryktelig langsinte og fornærmet om de ikke får viljen sin. De har også sterke meninger om hvordan vi skal innrede huset vårt. Gamle pyntegjenstander og nips blir ofte gitt til oss som «gaver» vi ikke vil ha. Og så blir de sinte når vi sier vi vil takke nei.

AnonymBruker
Skrevet

Se på det som forslag, og så svarer dere ja og nei ut ifra lyst og ønsker. Det er jo du som velger å tenke at de bestemmer ting. De bestemmer bare så mye over dere som du lar dem.

Anonymkode: e306f...26d

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hvordan er økonomien et pressmiddel? Lover de dere penger om de får komme på besøk? Eller er det dere som er redd for å gå glipp av arv om dere ikke gjør som svigers vil? Blås i pengene deres, og gjør som dere selv vil. Det må da holde med ett besøk av dem i sommer. 

Anonymkode: 1b818...a94

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Hvordan er økonomien et pressmiddel? Lover de dere penger om de får komme på besøk? Eller er det dere som er redd for å gå glipp av arv om dere ikke gjør som svigers vil? Blås i pengene deres, og gjør som dere selv vil. Det må da holde med ett besøk av dem i sommer. 

Anonymkode: 1b818...a94

Kanskje jeg forklarte litt kronglete, men siden de tidligere både har hatt dårlig økonomi og vært litt gnitne, har min mann betalt alt og da har vi på en måte kunnet bestemme hvor ofte de skal komme. Nå som de selv kan betale for seg er de blitt mye mer storforlangende, det blitt sånn at de bare krever å få komme. De er flinke til å gi min mann dårlig samvittighet og spille på at de må få ta igjen for besøkene de ikke fikk tatt i fjor da alt stengte ned. Han har svært vanskelig med å si nei til de også.

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Min mann er samvittighetsfull og snill med alle. Kanskje litt for snill. Han tenker nok at foreldrene hans er gamle, at ting som skjedde i hans barndom må tilgis og at han ønsker de skal ha det bra den tiden de har igjen. Svigers på sin side har ikke selvinnsikt nok til å forstå at de har vært dårlige foreldre. De ønsker å komme hit først og fremst for å tilbringe tid med barnebarna. Vi føler det med at de har bedre økonomi nå blir et pressmiddel som gjør det vanskeligere å si nei til de. De blir fryktelig langsinte og fornærmet om de ikke får viljen sin. De har også sterke meninger om hvordan vi skal innrede huset vårt. Gamle pyntegjenstander og nips blir ofte gitt til oss som «gaver» vi ikke vil ha. Og så blir de sinte når vi sier vi vil takke nei.

Forstår fortsatt ikke hvordan pengen kan være et pressmiddel, med mindre de sier "Dere blir arveløse om vi ikke får komme". Ettersom din mann har betalt ganske mye de foregående gangene foreldrene har kommet på besøk, må jo dere ha relativt god økonomi og ikke være avhengig av svigers penger?

Kan det være at de er blitt mer "selvhjulpne" økonomisk som er problemet? At de nå ikke er avhengig av din manns økonomi for å komme på besøk? Kan jo også tenkes at de mener at dette er en lettelse for dere? At de reiser for egne penger? Hadde det vært mulig å oppmuntre dem til å reise andre steder for pengene sine? Oppleve steder de ikke har vært mens de enda kan? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Da ringer dere de opp og sier at det ser at det passer med besøk fra lørdag xx dato til mandag xx dato. Resten av ferien har dere planer, dere skal xx og xx også skal dere ha besøk av xx og xx og xx (barnas venner med familie? Dine venninner? Finn på noe) 

Anonymkode: 53325...751

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Forstår fortsatt ikke hvordan pengen kan være et pressmiddel, med mindre de sier "Dere blir arveløse om vi ikke får komme". Ettersom din mann har betalt ganske mye de foregående gangene foreldrene har kommet på besøk, må jo dere ha relativt god økonomi og ikke være avhengig av svigers penger?

Kan det være at de er blitt mer "selvhjulpne" økonomisk som er problemet? At de nå ikke er avhengig av din manns økonomi for å komme på besøk? Kan jo også tenkes at de mener at dette er en lettelse for dere? At de reiser for egne penger? Hadde det vært mulig å oppmuntre dem til å reise andre steder for pengene sine? Oppleve steder de ikke har vært mens de enda kan? 

Ja problemet er nettop at de ikke lenger er avhengig av min manns hjelp for å komme hit. Og da tror de at nå kan de komme når som helst som de vil for her står alle på pinne for å oppvarte dem....

De har ingen andre steder å dra. Er så dårlig til bens at de må trilles i rullestol til gaten ved flyavgang så å reise andre steder blir nok ikke aktuelt. Det er de for gamle og skrøpelige til.  Arv har aldri vært et tema. Vi har god økonomi og trenger ikke pengene deres. 

ts

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Kanskje jeg forklarte litt kronglete, men siden de tidligere både har hatt dårlig økonomi og vært litt gnitne, har min mann betalt alt og da har vi på en måte kunnet bestemme hvor ofte de skal komme. Nå som de selv kan betale for seg er de blitt mye mer storforlangende, det blitt sånn at de bare krever å få komme. De er flinke til å gi min mann dårlig samvittighet og spille på at de må få ta igjen for besøkene de ikke fikk tatt i fjor da alt stengte ned. Han har svært vanskelig med å si nei til de også.

ts

Ser at du har svart på noe av mine spørsmål.

Vel, løsningen her er jo at dere lager egne planer. Og at din mann blir flinkere til å si nei. Kanskje du må ta ansvaret og bestille en ferie for dere, og dermed har ikke din mann noe annet valg enn å si at dere skal vekk? 

Utover det høres det ut for å være et ganske slitsom forhold mellom din mann og hans foreldre, og det er nok best at dere som ektepar griper fatt i dette, for ellers vil dette gå ut over forholdet dere imellom.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Hva gjør man egentlig i en slik situasjon? De virker til å tro at de bare kan bestemme alt nå som de har bedre økonomi. 

Dere sier at det ikke passer. Nei er et flott ord å bruke.

Anonymkode: 4cb87...62c

• Liker 3
Skrevet

Dere kommer ikke utenom å si NEI.

Din mann bør vurdere å gå i terapi

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dere kan jo si at de ikke får komme så lenge dere ikke er vaksinerte? Du kan vel ikke bli vaksinert så lenge du er gravid/ammer, dermed kan dere hale de tut veldig lenge, og om dere vil vaksineres kan dere da gjøre det men likevel bruke unnskyldningene slik at de ikke får vite at dere er vaksinerte!

Anonymkode: 3b057...356

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...