AnonymBruker Skrevet 24. april 2021 #21 Skrevet 24. april 2021 AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg er TS - og selv om jeg på ingen måte har helsefaglig bakgrunn (du MÅ snakke med en kyndig om dette) tenker jeg at a) Kanskje du ikke har ADHD? Aspergersymptomatikk kan ligne mye på ADHD, så mye at flere forveksler disse. Spesielt hos kvinner. Samtidig forekommer de ofte samtidig. Dessuten, spesielt C-PTSD kan ape symptomer både på ADHD og Asperger, så mye at det er vanskelig å skille traumer fra nevrodivergens (fellesbetegnelsen på blant annet ADHD og Asperger). Har du opplevd mye vanskelig som barn eller over lang tid i voksen alder? Kan være lurt å undersøke dette. b) Hos noen med ADHD (i alle fall ifølge nettet) er ikke medisinering heldig. Dette bør diskuteres med psykiater og lege, selvsagt - men hos noen er det helt andre ting som fungerer. Kosthold, for eksempel. Selv har jeg hatt nytte av å fokusere på å få i meg mer proteiner enn noe annet (kutter ut ris/pasta, spiser heller mer fisk, kylling og kikerter, har kutta ut brød, bruker sesammel som jevning i sauser, osv.) - dette har gitt meg mer ro. Slik som deg trener jeg også lett hver dag - strekking, dans, alt uroen min leder meg mot. Å la uroen diktere treningen har faktisk vært en game-changer. Før fiklet jeg med ting og ble flau og brydd, eller klarte ikke stå i ro og følte at alle så på meg - nå driter jeg bare i det, og danser litt der jeg står, vrir på meg, setter på musikk og lar kroppen herje fritt. Anbefales om du ikke har prøvd! Det høres ikke noe gøy ut å ha det slik du har det. Om jeg får slik effekt av Ritalin, kommer ikke jeg til å røre dem mer, jeg heller. Anonymkode: bf755...c66 er du kvinne? Altså, Aduvanz er annerledes enn Ritalin. Lengre og mer jevn effekt, man kjenner at den virker. Men det som har skjedd hver bidige gang jeg har pauset er at de funker så bra når jeg starter, men så kommer bivirkningene etterpå som altså er at jeg får mer angst, tankekjør, passivitet/apatisk. Så slutter en liten periode og jeg blir mer fri igjen. Men så får jeg tilbake passiv aggrerssiviteten, flyvende tanker, ikke jordnær i det hele tatt. Jeg takler ikke alt fokuset på kosthold, for det går over i tvang og sykelig oppheng. Jeg bare ligger unna smågodt, alkohol og halvfabrikatet. Er mye placebo også med disse kostholdsgreiene. Husker jeg trodde jeg følte meg så jævla bra etter at jeg begynte slavisk å følge noe sånn uten gluten, melkeprodukter, sukker og fikk liksom sååå mye energi. Men så gikk alt over til jævla dårlig energi. Begynte å spise vanlig igjen og alt var tilbake igjen, livsgleden og følelsen av å være fri. Anonymkode: b98ba...d64
AnonymBruker Skrevet 24. april 2021 #22 Skrevet 24. april 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Det kan tenkes, etter årevis med folk som har antatt altfor mye. Anonymkode: bf755...c66 Kanskje du burde jobbe med det da og ikke gå i full blown sinne angrep. Var ikke noe vondt ment fra min side så din reaksjon var litt vel voldsom Anonymkode: a1284...024
AnonymBruker Skrevet 24. april 2021 #23 Skrevet 24. april 2021 Ehhh, spør legen din? Dette er da tåpelig å spørre om på KG. Eventuelt kan du ta bussen Anonymkode: c90ca...ec5
AnonymBruker Skrevet 24. april 2021 #24 Skrevet 24. april 2021 Mener du virkelig at de som tar reseptbelagt ritalin med narkomane som går på amfetamin? Anonymkode: 5d3aa...b96 1
AnonymBruker Skrevet 25. april 2021 #25 Skrevet 25. april 2021 Jeg er også jævlig skeptisk til å gå på stimulanter fast hver dag. Spesielt hvis man hele tiden må øke dosen, høres jo ut som statsfinansiert rusmisbruk. Jeg tar det 1-2 ganger i uken og får gjort unna det meste av husarbeid og jobb på denne tiden. Hyperfokus og stimulanter er helt rått 😄 Mulig det teknisk sett ikke er lovlig å kjøre bil når man tar det på denne måten, men man kommer jo aldri i verden til å bli tatt på det. Så må man heller kjenne på selv om man får negative effekter som hjertebank osv. Og isåfall holde seg unna bilen da. For min del så blir bilkjøring 100% tryggere på medisinene. Anonymkode: 40791...478
AnonymBruker Skrevet 25. april 2021 #26 Skrevet 25. april 2021 Dette er hentet fra felleskatalogen: Bilkjøring og bruk av maskiner: Metylfenidat har moderat påvirkning på evnen til å kjøre bil og bruke maskiner. Kan forårsake svimmelhet, døsighet og synsforstyrrelser, inkl. akkommodasjonsproblemer, diplopi og tåkesyn, hallusinasjoner eller andre CNS-bivirkninger. Pasienten bør advares om disse mulige effektene og frarådes potensielt farlige aktiviteter som kjøring og betjening av maskiner dersom de påvirkes. Jeg tolker det som at man selv må gjøre en vurdering ut ifra eventuelle bivirkninger man får. Det var også den beskjeden jeg fikk hos legen; kjenn etter hvordan du reagerer før du begynner med bilkjøring. Jeg gjorde det sånn at jeg begynte på Ritalin i en langhelg der jeg visste at jeg ikke MÅTTE kjøre bil, og når mandagen kom og jeg ikke hadde store bivirkninger så vurderte jeg at det var forsvarlig for meg å kjøre. Jeg vet ikke hvordan lovverket er, men jeg har hvertfall en avtale med legen at jeg justerer dosen litt opp og ned på egenhånd etter behov, og nå som jeg har stått på Ritalin i såpass lang tid så vet jeg at jeg tåler disse doseendringene uten å få bivirkninger. Jeg kjører derfor bil som vanlig. AnonymBruker skrev (19 timer siden): Det er så rart, dette skillet mellom amfetamin og Ritalin, som egentlig ikke finnes. Man snakker om alle skadene rusavhengige pådrar seg, og alle er enige om at amfetaminavhengighet ikke er bra... Men Ritalin er det liksom helt greit å ta hver dag? For det første så er jo ikke Ritalin og amfetamin det samme, og dosene man bruker for å behandle ADHD er mye mindre enn hva rusavhengige ruser seg på. I tillegg er som regel amfetamin urent og blandet med andre stoffer, så man kan aldri vite hva man egentlig inntar. Anonymkode: 4dd11...43c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå