AnonymBruker Skrevet 24. april 2021 #1 Skrevet 24. april 2021 Er det noen som har fasiten på denne, evt. kan hjelpe meg med løsningsforslag?:) Jeg finner ikke fasit på nettet Anonymkode: e718b...fbd
Gjest Kastanjefrø Skrevet 24. april 2021 #2 Skrevet 24. april 2021 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Er det noen som har fasiten på denne, evt. kan hjelpe meg med løsningsforslag?:) Jeg finner ikke fasit på nettet Anonymkode: e718b...fbd standardform er skrivemåten de har brukt der, du kan bare skrive tallene på kalkulatoren med parentes rundt og få svaret på standardform, evt trykke på "eng" knappen om du ikke får det.
AnonymBruker Skrevet 24. april 2021 #3 Skrevet 24. april 2021 Kastanjefrø skrev (32 minutter siden): standardform er skrivemåten de har brukt der, du kan bare skrive tallene på kalkulatoren med parentes rundt og få svaret på standardform, evt trykke på "eng" knappen om du ikke får det. Ah takk, men jeg har ikke kalkulator:/ Anonymkode: e718b...fbd
Gjest Kastanjefrø Skrevet 24. april 2021 #4 Skrevet 24. april 2021 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Ah takk, men jeg har ikke kalkulator:/ Anonymkode: e718b...fbd Du svarer meg jo her? Last ned geogebra så skriver du uttrykket inn der. Forøvrig burde du kjøpe deg en kalkulator umiddelbart om du skal gjøre matematikk.
Charlie Amberson Skrevet 24. april 2021 #5 Skrevet 24. april 2021 (endret) 1 hour ago, AnonymBruker said: Er det noen som har fasiten på denne, evt. kan hjelpe meg med løsningsforslag?:) Jeg finner ikke fasit på nettet Anonymkode: e718b...fbd Sukk, dette er jo enkel hoderegning, ungdommen nå til dags osv, obligatorisk gamlissnakk, så til saken, standardform er vel det som kalles scientific notation der jeg er utdannet. På a) ganger du først de vanlige tallene, dvs 3,2 * 4 = 12,8 og bruker pluss på tierpotensene: 10^(8+-3) = 10^5. Så svaret blir 12,8*10^5, men helst med forskyvd komma slik at du bare får ett siffer i heltallsdelen, dvs divider 12.8 med 10. Og når 12.8 deles med 10 må 10^5 ganges med ti for at det fortsatt skal være samme tall, så svaret blir 1,28 * 10^6 "Forresten er 10^6 synonymt med million, så dette er egentlig 1,28 millioner" ...skriv dette også så blir du mattelærerens gullgutt/-jente. b1) er (2^2)^-5 * 4^4 = 4^-5 * 4^4 = 4^(-5+4) = 4^-1 = 1/(4^1) = 1/4 = 0,25. b2) (3/2)^2 * (2^3)^2*3^-1/6 = (3^2 / 2^2) * 8^2/(3*6) = 9/4 * 8*8/18 = 9*8*8/(4*18) = 72*8/72 = 8 Faktisk kan google regne ut dette for deg: https://www.google.com/search?q=(3%2F2)^2*(2^3)^2*3^-1%2F6 Hvilken klasse er dette? Endret 24. april 2021 av Charlie Amberson 1
stan Skrevet 24. april 2021 #6 Skrevet 24. april 2021 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Ah takk, men jeg har ikke kalkulator:/ Anonymkode: e718b...fbd Er det ikke kalkulator på mobilen eller PCen din? De fleste mobiler har en. Legg mobilen i landskap-modus så får du gjerne en litt mer avansert versjon av kalkulatoren.
AnonymBruker Skrevet 24. april 2021 #7 Skrevet 24. april 2021 24 minutter siden, Kastanjefrø said: Du svarer meg jo her? Last ned geogebra så skriver du uttrykket inn der. Forøvrig burde du kjøpe deg en kalkulator umiddelbart om du skal gjøre matematikk. https://play.google.com/store/search?q=calculator&c=apps har ca 100 gratis kalkisapper til mobilen, men for dissee oppgavene der behøves bare hode og penn. Ikke lur barna med at kalkulator er nødvendig, da lærer de aldri. Anonymkode: 584c0...d0c
AnonymBruker Skrevet 24. april 2021 #8 Skrevet 24. april 2021 Just now, AnonymBruker said: https://play.google.com/store/search?q=calculator&c=apps har ca 100 gratis kalkisapper til mobilen, men for dissee oppgavene der behøves bare hode og penn. Ikke lur barna med at kalkulator er nødvendig, da lærer de aldri. Anonymkode: 584c0...d0c Nemlig, kalkulator er som støttehjul på sykkel. Anonymkode: 584c0...d0c
Gjest Kastanjefrø Skrevet 24. april 2021 #9 Skrevet 24. april 2021 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): https://play.google.com/store/search?q=calculator&c=apps har ca 100 gratis kalkisapper til mobilen, men for dissee oppgavene der behøves bare hode og penn. Ikke lur barna med at kalkulator er nødvendig, da lærer de aldri. Anonymkode: 584c0...d0c Om du oppriktig mener det ikke er behov for kalkulator til matematikkfaget er du ikke i nærheten av å vite hva du snakker om. Personen spurte etter fasit, den logiske slutningen fra det er at han/hun ville kontrollere om utregningen (som hun gjorde med penn og papir) var riktig. Det beste instrumentet for det er en kalkulator. Hva med at du ikke lurer deg selv med at du tror du bidrar til noe?
AnonymBruker Skrevet 25. april 2021 #10 Skrevet 25. april 2021 Charlie Amberson skrev (20 timer siden): Sukk, dette er jo enkel hoderegning, ungdommen nå til dags osv, obligatorisk gamlissnakk, så til saken, standardform er vel det som kalles scientific notation der jeg er utdannet. På a) ganger du først de vanlige tallene, dvs 3,2 * 4 = 12,8 og bruker pluss på tierpotensene: 10^(8+-3) = 10^5. Så svaret blir 12,8*10^5, men helst med forskyvd komma slik at du bare får ett siffer i heltallsdelen, dvs divider 12.8 med 10. Og når 12.8 deles med 10 må 10^5 ganges med ti for at det fortsatt skal være samme tall, så svaret blir 1,28 * 10^6 "Forresten er 10^6 synonymt med million, så dette er egentlig 1,28 millioner" ...skriv dette også så blir du mattelærerens gullgutt/-jente. b1) er (2^2)^-5 * 4^4 = 4^-5 * 4^4 = 4^(-5+4) = 4^-1 = 1/(4^1) = 1/4 = 0,25. b2) (3/2)^2 * (2^3)^2*3^-1/6 = (3^2 / 2^2) * 8^2/(3*6) = 9/4 * 8*8/18 = 9*8*8/(4*18) = 72*8/72 = 8 Faktisk kan google regne ut dette for deg: https://www.google.com/search?q=(3%2F2)^2*(2^3)^2*3^-1%2F6 Hvilken klasse er dette? Tusen takk! Denne oppgaven er bare en repetisjonsoppgave. Har mange store hull fra barne- og ungdomsskolen. Tar påbygging til generell studiekompetanse. Til de som sier at man ikke skal bruke kalkulator, så ville dere fått stryk i matte, da en stor del av pensum går utpå å vise bruk av digitale ferdigheter TS Anonymkode: e718b...fbd 1
Charlie Amberson Skrevet 26. april 2021 #11 Skrevet 26. april 2021 23 hours ago, AnonymBruker said: Tusen takk! Denne oppgaven er bare en repetisjonsoppgave. Har mange store hull fra barne- og ungdomsskolen. Tar påbygging til generell studiekompetanse. Til de som sier at man ikke skal bruke kalkulator, så ville dere fått stryk i matte, da en stor del av pensum går utpå å vise bruk av digitale ferdigheter TS Anonymkode: e718b...fbd Absolutt, digitale ferdigheter er viktig. Men det viktigste med denne oppgaven burde være å vise at man forstår tallenes natur og sammenhengen mellom multiplikasjon og divisjon og med tierpotenser som kan adderes og substraheres, ikke at man behersker en kalkulator. Dvs at man skriver hvert trinn i utregningen for å demonstrere denne tallforståelsen. Om man bare skriver svaret og ikke noe mer vil læreren kunne tro at "kalkulatorteknikk" eller annen tasting er det eneste man kan, at man egentlig ikke forstår tallene. Iallfall hvis jeg var lærer, noe jeg ikke er.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå