Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er det noen som har fasiten på denne, evt. kan hjelpe meg med løsningsforslag?:)  Jeg finner ikke fasit på nettet 

 

image.png.e13e42cb9131ec14ffc1a6b12b8f6e40.png

Anonymkode: e718b...fbd

Videoannonse
Annonse
Gjest Kastanjefrø
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er det noen som har fasiten på denne, evt. kan hjelpe meg med løsningsforslag?:)  Jeg finner ikke fasit på nettet 

 

image.png.e13e42cb9131ec14ffc1a6b12b8f6e40.png

Anonymkode: e718b...fbd

standardform er skrivemåten de har brukt der, du kan bare skrive tallene på kalkulatoren med parentes rundt og få svaret på standardform, evt trykke på "eng" knappen om du ikke får det.

AnonymBruker
Skrevet
Kastanjefrø skrev (32 minutter siden):

standardform er skrivemåten de har brukt der, du kan bare skrive tallene på kalkulatoren med parentes rundt og få svaret på standardform, evt trykke på "eng" knappen om du ikke får det.

Ah takk, men jeg har ikke kalkulator:/ 

Anonymkode: e718b...fbd

Gjest Kastanjefrø
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ah takk, men jeg har ikke kalkulator:/ 

Anonymkode: e718b...fbd

Du svarer meg jo her? Last ned geogebra så skriver du uttrykket inn der. Forøvrig burde du kjøpe deg en kalkulator umiddelbart om du skal gjøre matematikk.

Skrevet (endret)
1 hour ago, AnonymBruker said:

Er det noen som har fasiten på denne, evt. kan hjelpe meg med løsningsforslag?:)  Jeg finner ikke fasit på nettet 

image.png.e13e42cb9131ec14ffc1a6b12b8f6e40.png

Anonymkode: e718b...fbd

Sukk, dette er jo enkel hoderegning, ungdommen nå til dags osv, obligatorisk gamlissnakk, så til saken, standardform er vel det som kalles scientific notation der jeg er utdannet.

a) ganger du først de vanlige tallene, dvs 3,2 * 4 = 12,8 og bruker pluss på tierpotensene: 10^(8+-3) = 10^5. Så svaret blir 12,8*10^5, men helst med forskyvd komma slik at du bare får ett siffer i heltallsdelen, dvs divider 12.8 med 10. Og når 12.8 deles med 10 må 10^5 ganges med ti for at det fortsatt skal være samme tall, så svaret blir 1,28 * 10^6  "Forresten er 10^6 synonymt med million, så dette er egentlig 1,28 millioner" ...skriv dette også så blir du mattelærerens gullgutt/-jente.

b1) er (2^2)^-5 * 4^4 = 4^-5 * 4^4 = 4^(-5+4) = 4^-1 = 1/(4^1) = 1/4 = 0,25.

b2)   (3/2)^2 * (2^3)^2*3^-1/6 = (3^2  / 2^2) * 8^2/(3*6) = 9/4 * 8*8/18 = 9*8*8/(4*18) = 72*8/72 = 8

Faktisk kan google regne ut dette for deg: https://www.google.com/search?q=(3%2F2)^2*(2^3)^2*3^-1%2F6

Hvilken klasse er dette?

Endret av Charlie Amberson
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (31 minutter siden):

Ah takk, men jeg har ikke kalkulator:/ 

Anonymkode: e718b...fbd

Er det ikke kalkulator på mobilen eller PCen din? 

De fleste mobiler har en. Legg mobilen i landskap-modus så får du gjerne en litt mer avansert versjon av kalkulatoren. 

AnonymBruker
Skrevet
24 minutter siden, Kastanjefrø said:

Du svarer meg jo her? Last ned geogebra så skriver du uttrykket inn der. Forøvrig burde du kjøpe deg en kalkulator umiddelbart om du skal gjøre matematikk.

https://play.google.com/store/search?q=calculator&c=apps har ca 100 gratis kalkisapper til mobilen, men for dissee oppgavene der behøves bare hode og penn. Ikke lur barna med at kalkulator er nødvendig, da lærer de aldri.

Anonymkode: 584c0...d0c

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

https://play.google.com/store/search?q=calculator&c=apps har ca 100 gratis kalkisapper til mobilen, men for dissee oppgavene der behøves bare hode og penn. Ikke lur barna med at kalkulator er nødvendig, da lærer de aldri.

Anonymkode: 584c0...d0c

Nemlig, kalkulator er som støttehjul på sykkel.

Anonymkode: 584c0...d0c

Gjest Kastanjefrø
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

https://play.google.com/store/search?q=calculator&c=apps har ca 100 gratis kalkisapper til mobilen, men for dissee oppgavene der behøves bare hode og penn. Ikke lur barna med at kalkulator er nødvendig, da lærer de aldri.

Anonymkode: 584c0...d0c

Om du oppriktig mener det ikke er behov for kalkulator til matematikkfaget er du ikke i nærheten av å vite hva du snakker om. Personen spurte etter fasit, den logiske slutningen fra det er at han/hun ville kontrollere om utregningen (som hun gjorde med penn og papir) var riktig. Det beste instrumentet for det er en kalkulator. 

Hva med at du ikke lurer deg selv med at du tror du bidrar til noe? 

AnonymBruker
Skrevet
Charlie Amberson skrev (20 timer siden):

Sukk, dette er jo enkel hoderegning, ungdommen nå til dags osv, obligatorisk gamlissnakk, så til saken, standardform er vel det som kalles scientific notation der jeg er utdannet.

a) ganger du først de vanlige tallene, dvs 3,2 * 4 = 12,8 og bruker pluss på tierpotensene: 10^(8+-3) = 10^5. Så svaret blir 12,8*10^5, men helst med forskyvd komma slik at du bare får ett siffer i heltallsdelen, dvs divider 12.8 med 10. Og når 12.8 deles med 10 må 10^5 ganges med ti for at det fortsatt skal være samme tall, så svaret blir 1,28 * 10^6  "Forresten er 10^6 synonymt med million, så dette er egentlig 1,28 millioner" ...skriv dette også så blir du mattelærerens gullgutt/-jente.

b1) er (2^2)^-5 * 4^4 = 4^-5 * 4^4 = 4^(-5+4) = 4^-1 = 1/(4^1) = 1/4 = 0,25.

b2)   (3/2)^2 * (2^3)^2*3^-1/6 = (3^2  / 2^2) * 8^2/(3*6) = 9/4 * 8*8/18 = 9*8*8/(4*18) = 72*8/72 = 8

Faktisk kan google regne ut dette for deg: https://www.google.com/search?q=(3%2F2)^2*(2^3)^2*3^-1%2F6

Hvilken klasse er dette?

Tusen takk!

Denne oppgaven er bare en repetisjonsoppgave. Har mange store hull fra barne- og ungdomsskolen. Tar påbygging til generell studiekompetanse. Til de som sier at man ikke skal bruke kalkulator, så ville dere fått stryk i matte, da en stor del av pensum går utpå å vise bruk av digitale ferdigheter 

TS

Anonymkode: e718b...fbd

  • Liker 1
Skrevet
23 hours ago, AnonymBruker said:

Tusen takk!
Denne oppgaven er bare en repetisjonsoppgave. Har mange store hull fra barne- og ungdomsskolen. Tar påbygging til generell studiekompetanse. Til de som sier at man ikke skal bruke kalkulator, så ville dere fått stryk i matte, da en stor del av pensum går utpå å vise bruk av digitale ferdigheter 

TS

Anonymkode: e718b...fbd

Absolutt, digitale ferdigheter er viktig. Men det viktigste med denne oppgaven burde være å vise at man forstår tallenes natur og sammenhengen mellom multiplikasjon og divisjon og med tierpotenser som kan adderes og substraheres, ikke at man behersker en kalkulator. Dvs at man skriver hvert trinn i utregningen for å demonstrere denne tallforståelsen. Om man bare skriver svaret og ikke noe mer vil læreren kunne tro at "kalkulatorteknikk" eller annen tasting er det eneste man kan, at man egentlig ikke forstår tallene. Iallfall hvis jeg var lærer, noe jeg ikke er.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...