AnonymBruker Skrevet 24. april 2021 #1 Skrevet 24. april 2021 hei godtfolk☺️ jeg har en 5 år gammel nedbetalt peugeot, som jeg vurderer å bytte inn i en toyota. men klarer ikke å bestemme meg. kjører ca 10 000 km i året. brukte nylig 13000 kr i vedlikehold, skiftet bla a registerreim. usikker på hva jeg kan forvente av lignende kostnader i årene fremover; bilen har bare gått 55 000 km. jeg får ca 70 000 i innbytte, og 100 000 fra pappa hvis jeg kjøper ny bil(vi forhandler om jeg evt kan bruke de 100 på fond og aksjer😁) men det er likevel snakk om en bil til en halv million, og jeg har ikke veldig god inntekt. heldigvis er jeg ikke permittert eller noe, men redselen er jo der for at jeg ikke klarer dette🤭🤷♀️ vil verdien på peugeoten være nærmere null om jeg venter et par år? uff river meg i håret og grubler😅 Anonymkode: 3c84a...82e
AnonymBruker Skrevet 24. april 2021 #2 Skrevet 24. april 2021 For å si det sånn, så vurderer du å selge bilen på det tidspunktet ekspertene sier er best å kjøpe på. Særlig nå når du har tatt registerreimen er jo viktig vedlikehold unnagjort. Skal vel kjøpe nye dekk snart, som eventuelt blir 2x4000 kr, men ellers er en fem år gammel bil fortsatt som ny å regne. Du har nå det største verditapet bak deg. 70000kr for en fem år gammel er likevel elendig; er det forhandlerens tilbud? Sjekk FINN for hva denne biltypen ligger ute for, med samme motor og utstyrsnivå, og trekk fra 10-20% for å finne reell salgspris. tl;dr - behold bilen! Det er et lite usikkerhetsmoment mtp. vedlikehold, men å kjøpe nytt koster deg garantert mer penger. Anonymkode: 7ca80...58e 1
newman01 Skrevet 24. april 2021 #3 Skrevet 24. april 2021 Så Peugeot er 5 år gammel og verdt 70k. En ny bil koster halv million. Hva er ny bil verdt om 5 år? Er det verdt det? Som sagt over; mye av det dyre vedlikeholdet har du tatt allerede
AnonymBruker Skrevet 24. april 2021 #4 Skrevet 24. april 2021 tror jeg beholder den. 70 000 var tilbud fra forhandler. registerreimen holder forhåpentligvis 5 år til. den andre holder seg godt i verdi, så på lang sikt kan det være et godt kjøp. men jeg ser på bil som et fremkomstmiddel, og er ikke nøye på utseende. pappa mener den toyotaen er tryggere da. han misliker franske biler🤭håper jeg får de 100 000; det frister jo. men ikke å tredoble utgiftene. Anonymkode: 3c84a...82e
AnonymBruker Skrevet 24. april 2021 #5 Skrevet 24. april 2021 Om du svir av pappa sine penger så er det likevel en dårlig deal, økonomisk sett. Hva slags Peugeot er det? Jeg synes restverdivurderingen høres helt crazy ut. Til og med en Hyundai i20 - en av de billigste bruktbilene i markedet - er verdt vel 90-100k som femåring. Denne forhandleren ville jeg ha holdt meg langt unna. Anonymkode: 7ca80...58e
AnonymBruker Skrevet 24. april 2021 #6 Skrevet 24. april 2021 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Om du svir av pappa sine penger så er det likevel en dårlig deal, økonomisk sett. Hva slags Peugeot er det? Jeg synes restverdivurderingen høres helt crazy ut. Til og med en Hyundai i20 - en av de billigste bruktbilene i markedet - er verdt vel 90-100k som femåring. Denne forhandleren ville jeg ha holdt meg langt unna. Anonymkode: 7ca80...58e det er en mester utgave(varebil). betalte 255 000 for den. er en del striper på den, men kun kosmetiske feil. det varierer voldsomt når jeg ser på finn. men hører så mange skrekkhistorier om «evig» reklamasjon. for den er vel på 5 år når man selger privat? selv er jeg mer interessert i fond og aksjer, og har mest lyst å sette penger der. må i forhandlinger!😅 Anonymkode: 3c84a...82e
AnonymBruker Skrevet 24. april 2021 #7 Skrevet 24. april 2021 Kjøp nyere brukt Toyota Corolla. De er veldig fine. Trenger ikke Toyota til 500.000, med mindre du må bare ha ny Toyota RAV4 eller Camry eller kanskje Supra. Du selger ikke Peugeoten til forhandleren. Du fikser den på Nettbil, har begynt å bli mer og mer vanlig det. Da slipper du det du bekymrer deg for - nemlig potensiell reklamasjon fra den som kjøper bilen din, fordi den blir NAF-testet før den må på budrunde hos Nettbil. Det finnes et par tråder om dette fra før på forumet, så bare let de opp. Ikke sikkert at du får så mye mer enn 70.000, men du velger selv til slutt om du aksepterer det siste budet - og det viktigste som sagt er at man slipper reklamasjon. Ellers, viktig å huske, kjøp bare av en merkeforhandler - altså ikke noen sånne "bruktbil butikker" som ingen har hørt om før. Og sjekk alltid deres "score" på Google og Facebook. Mange kunder liker å legge igjen ordentlig tilbakemelding og det er viktig å få lest gjennom både de positive og negative tilbakemeldingene. Anonymkode: 40b5c...d85 1
Gjest Alterego666 Skrevet 24. april 2021 #8 Skrevet 24. april 2021 AnonymBruker skrev (45 minutter siden): tror jeg beholder den. 70 000 var tilbud fra forhandler. registerreimen holder forhåpentligvis 5 år til. den andre holder seg godt i verdi, så på lang sikt kan det være et godt kjøp. men jeg ser på bil som et fremkomstmiddel, og er ikke nøye på utseende. pappa mener den toyotaen er tryggere da. han misliker franske biler🤭håper jeg får de 100 000; det frister jo. men ikke å tredoble utgiftene. Anonymkode: 3c84a...82e Registerreima holder i ti år så lite som du kjører. Bytt olje og følg vanlig vedlikehold. Vask bilen ofte særlig omvinteren, så ruster den ikke bort. En ny bil taper 70k i verdi før du har forlatt forhandleren. Min forrige bil hadde over 300kkm på telleren da jeg solgte den, og det var en tilnærmet gratis bil med de fleste sikkerhets- og komfortopsjoner som en ny bil har i dag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå