Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lurer på hvordan jeg kan sikre meg selv best mulig. 

Tar en bachelor nå samtidig som jeg jobber deltid i butikk. Siste semester lurer jeg på om jeg rett og slett skal si opp jobben min og leve på lån og stipend. Både for å fokusere på studier fullt og helt, og fordi jeg rett og slett hater den jobben. 

Men hva gjør dette med mulighetene mine for å få dagpenger når jeg er ferdig studert? 

Anonymkode: aa2a2...20a

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Bare en bachelor er enkelt. Burde gå fint å kombinere med jobb. 

Anonymkode: 79e4a...15e

AnonymBruker
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Bare en bachelor er enkelt. Burde gå fint å kombinere med jobb. 

Anonymkode: 79e4a...15e

Jeg har mastergrad allerede, og har kombinert dette med jobb hele veien. Du svarer på noe jeg ikke har spurt om :)

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Du får ikke dagpenger hvis du ikke har tjent nok. Studielån/stipend gir ikke rett på dagpenger, med noen unntak.

Anonymkode: 7d0a9...0f5

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Du får ikke dagpenger hvis du ikke har tjent nok. Studielån/stipend gir ikke rett på dagpenger, med noen unntak.

Anonymkode: 7d0a9...0f5

Så det vil kunne lønne seg å trappe opp stillingsprosenten min de siste 12 månedene før jeg sier opp. Men det er ikke sånn at siden jeg sier opp jobben min selv så kan jeg få problemer med å få dagpenger? Det vil jo være et halvt år etterpå at jeg søker om dagpenger, så eventuell karantenetid vil vil være over uansett?

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette svarer heller ikke på spørsmålet mitt i det hele tatt, men takk for at du gir meg helt åpenbar informasjon.

Det gjør det vel? Svaret sier at det gjør ingen forskjell om du sier opp, du har uansett neppe rett til dagpenger.

Anonymkode: 305aa...a9d

AnonymBruker
Skrevet

Du har tydeligvis ikke lest linken som AB linket til. Svaret står i linken. Det hjelper ikke å gå opp i stillingsprosent, for å ha rett på dagpenger. Du må tjente en viss sum i forrige kalenderår for å ha rett på dagpenger.

Anonymkode: 0c8c1...226

• Liker 2
Skrevet

Dagpenger beregnes uansett utifra inntekten din, så jo mindre du jobber, jo mindre får du. Og du må selvsagt tjene over grensen. Det er ikke sånn at dagpenger er en fast sum, det utgjør 62% eller 80% av inntekten (avhengig av om du har tjent over eller under et visst beløp). 

Og sier du opp jobben selv så får du karentstid jo før du kan motta penger. Den er nå justert opp til 18 uker, dvs. 4 mnd. Det vil si at du må regne med å gå 4 mnd før du får dagpenger etter du slutter.

AnonymBruker
Skrevet

Du får 18 ukers karantene fra du søker om dagpenger, dersom du selv har sagt opp.
For å søke dagpenger må du være reell arbeidssøker, og kunne ta minst 50% stilling.

Anonymkode: db56b...e8b

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
On 4/25/2021 at 8:28 AM, AnonymBruker said:

Du har tydeligvis ikke lest linken som AB linket til. Svaret står i linken. Det hjelper ikke å gå opp i stillingsprosent, for å ha rett på dagpenger. Du må tjente en viss sum i forrige kalenderår for å ha rett på dagpenger.

Anonymkode: 0c8c1...226

Hvis jeg går opp i stillingsprosent vil jeg også tjene mer, og dermed tjene nok til å ha rett til dagpenger, og jo mer jeg tjener, jo mer vil jeg få i dagpenger. Dermed tenker jeg at det er hensiktsmessig for meg å planlegge jobb og stillingsprosent på en sånn måte at jeg får maks uttelling av dagpengene.

18 hours ago, AnonymBruker said:

Du får 18 ukers karantene fra du søker om dagpenger, dersom du selv har sagt opp.
For å søke dagpenger må du være reell arbeidssøker, og kunne ta minst 50% stilling.

Fra jeg søker? 

Så hvis jeg sier opp jobben min i desember 2020 mens jeg er student, bruker et halvt år på å skrive bacheloroppgave, og deretter søker om dagpenger i juli 2021: Vil det si at jeg må vente i 18 uker etter jeg er ferdig med studiene, før jeg får utbetalt dagpenger? 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hvis jeg går opp i stillingsprosent vil jeg også tjene mer, og dermed tjene nok til å ha rett til dagpenger, og jo mer jeg tjener, jo mer vil jeg få i dagpenger. Dermed tenker jeg at det er hensiktsmessig for meg å planlegge jobb og stillingsprosent på en sånn måte at jeg får maks uttelling av dagpengene.

Fra jeg søker? 

Så hvis jeg sier opp jobben min i desember 2020 mens jeg er student, bruker et halvt år på å skrive bacheloroppgave, og deretter søker om dagpenger i juli 2021: Vil det si at jeg må vente i 18 uker etter jeg er ferdig med studiene, før jeg får utbetalt dagpenger? 

Det er det som står på nav sine sider, karantene-tiden løper fra du søker, derfor råder de til å søke så raskt som mulig.

• Liker 1
Skrevet

Karensdagene gjelder fra den dagen du søker OG er reell arbeidssøker. Det vil si at fra den dagen du søker så må du være tilgjengelig for jobb og ta i mot de jobbtilbudene som ville kunne komme. 
Beregning gjelder fra forrige år, det vil si at det hjelper ikke å gå opp i stilling en periode nå, dersom du skal søke i år. 
Det høres i det hele tatt ut som du tenker å spekulere i dette.... Bruk heller energien på å være arbeidssøker mens du studerer, så kanskje du ikke trenger å være arbeidsledig i det hele tatt.

Skrevet

Står på nettsidene til NAV at dem kan ta utgangspunkt i de 36 siste månedene dersom det gir bedre uttelling, men da må du ha måttet tjent mer enn 3 ganger grunnbeløpet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...