Gå til innhold

Forstår ikke oppgaveteksten, begrensninger i et begrep?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke ute etter at dere skal løse oppgaven for meg, men limer inn oppgaveteksten sånn at det kanskje blir letter å hjelpe.

Oppgaveteksten: 

Redegjør for hva du forstår med begrepet "Digital kompetanse". Knytt det du skriver til minst to av arbeidene på pensumlista. Diskuter hvordan den digitale kompetansen viser seg i den praktiske arbeidshverdagen og hvilke muligheter og begrensninger som ligger i begrepet.

Jeg sliter med å skjønne dette, og tror jeg overtenker. Hva mener de med muligheter og begrensninger i begrepet? Hvilke ting begrepet eventuelt ikke dekker? Kan det gå på at forståelsen av begrepet kan skape begrensninger? Eller er det snakk om at begrepet i seg selv er tvetydig?

Temaet er digitalisering innenfor offentlig forvaltning.

Anonymkode: 862e2...ffd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg tenker umiddelbart at det handler om begrepsforståelse og ulike definisjoner av denne. Om man tenker smalt om digital kompetanse, handler det gjerne om datasikkerhet og bruk av Word og andre tradisjonelle verktøy. Om man tenker bredt, får man eksempler som politiets konto på TikTok, som jo har skapt en del debatt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Sosialt arbeid?

1. Forklar hvordan du forstår  med begrepet digital kompetanse.

2. Knytt det til pensumlitteratur, hold deg til to bøker- altså samme område/velg. Velg her hvordan du får bruk for den digitale kompetansen din i hverdagen,

3. Digital kompetanse strekker seg over veldig mye, du må nesten svare basert fra hva du velger ut fra pensumlisten, kan du laget et case? Det går på at det kan skape begrensninger og være tvetydig, men det blir en del av drøftingen-basert på hva du velger å skrive om.

Anonymkode: dfc05...87a

AnonymBruker
Skrevet
16 minutter siden, Alan Smithee said:

Jeg tenker umiddelbart at det handler om begrepsforståelse og ulike definisjoner av denne. Om man tenker smalt om digital kompetanse, handler det gjerne om datasikkerhet og bruk av Word og andre tradisjonelle verktøy. Om man tenker bredt, får man eksempler som politiets konto på TikTok, som jo har skapt en del debatt.

Ja, jeg heller også mot begrepsforståelse, at dører på en måte både åpnes og lukkes med en gang man begrepsfester noe.

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Sosialt arbeid?

1. Forklar hvordan du forstår  med begrepet digital kompetanse.

2. Knytt det til pensumlitteratur, hold deg til to bøker- altså samme område/velg. Velg her hvordan du får bruk for den digitale kompetansen din i hverdagen,

3. Digital kompetanse strekker seg over veldig mye, du må nesten svare basert fra hva du velger ut fra pensumlisten, kan du laget et case? Det går på at det kan skape begrensninger og være tvetydig, men det blir en del av drøftingen-basert på hva du velger å skrive om.

Nei, dokumentasjonsforvaltning o.l.

Jeg forstår første del av oppgaven. Det er dette med muligheter og begrensninger i begrepet, jeg blir rett og slett usikker på hvilket nivå jeg skal legge meg på.

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Ja, jeg heller også mot begrepsforståelse, at dører på en måte både åpnes og lukkes med en gang man begrepsfester noe.

Nei, dokumentasjonsforvaltning o.l.

Jeg forstår første del av oppgaven. Det er dette med muligheter og begrensninger i begrepet, jeg blir rett og slett usikker på hvilket nivå jeg skal legge meg på.

Det kommer an på hva du velger å skrive om, de to arbeidene du skal knytte det til om på pensumlisten-er jo der du må starte. Hva velger du? lettere for folk å bidra når de vet hva du velger.

AnonymBruker
Skrevet

Kan du spørre lærer/foreleser/veileder? Jeg synes oppgaveteksten er dårlig skrevet og vanskelig å forstå, skjønner godt at du lurer på akkurat den formulerlngen. 
Kan det være at de er ute etter noe sånt som:

-muligheter er f eks enklere å bruke for bruker, ressursbesparende for offentlig forvaltning, raskere behandling av saker mm

-begrensninger er at en andel av befolkningen ikke har digital kompetanse nok til å bruke løsningene, ikke har tilgang til nett/pc e l 

....men jeg vet altså ikke. Slik det står i teksten virker det litt meningsløst.

Anonymkode: df0ab...3cd

AnonymBruker
Skrevet

Det så vanskelig ut, stakkars deg.  Jeg vet jo ikke hva digital kompetanse betyr i denne sammenhengen, men får tanken at det enten kan handle om begrepsforståelse (men blir ikke det veldig innadvendt og teknisk og kanskje sirkulært) eller at det er en dårlig formulert setning og at det handler om betydningen av digital kompetanse (om den kan overdrives osv).

Anonymkode: 5aba3...c61

AnonymBruker
Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Kan du spørre lærer/foreleser/veileder? Jeg synes oppgaveteksten er dårlig skrevet og vanskelig å forstå, skjønner godt at du lurer på akkurat den formulerlngen. 

-muligheter er f eks enklere å bruke for bruker, ressursbesparende for offentlig forvaltning, raskere behandling av saker mm

-begrensninger er at en andel av befolkningen ikke har digital kompetanse nok til å bruke løsningene, ikke har tilgang til nett/pc e l 

....men jeg vet altså ikke. Slik det står i teksten virker det litt meningsløst.

Foreleserne har lagt det opp slik med vilje. De har sagt at de er klar over at oppgaven er veldig åpen, og at det er en del av utfordringen. De godtar visstnok veldig mye så lenge man kan argumentere for det. 

Det enkleste hadde jo vært å lagt seg på det nivået du beskriver, men de mulighetene og begrensingene ligger ikke i selve begrepet som sådan. Eller man kan jo kanskje si at de ligger i hvordan begrepet forstås, all den tid dette også er noe som kanskje endrer seg over tid. Vi tenker ikke lenger på at det krever digital kompetanse å manøvrere i nettbanken, men det gjør det jo.

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Det så vanskelig ut, stakkars deg.  Jeg vet jo ikke hva digital kompetanse betyr i denne sammenhengen, men får tanken at det enten kan handle om begrepsforståelse (men blir ikke det veldig innadvendt og teknisk og kanskje sirkulært) eller at det er en dårlig formulert setning og at det handler om betydningen av digital kompetanse (om den kan overdrives osv).

Anonymkode: 5aba3...c61

Jeg håper og tror den ikke er så vanskelig som den ser ut, for jeg har litt fort kort frist på denne :ler: 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Tenker også det må bli noe slikt..

AnonymBruker
Skrevet
23 hours ago, AnonymBruker said:

Det kommer an på hva du velger å skrive om, de to arbeidene du skal knytte det til om på pensumlisten-er jo der du må starte. Hva velger du? lettere for folk å bidra når de vet hva du velger.

Jeg skriver om automatisering av saksbehandlingsprosesser, og hvordan dette fører til en endring i kravene til arkivarens digitale kompetanse.

Nå har jeg måkt meg gjennom det meste av pensum, og det som er herlig er at begrepet "digital kompetanse" ikke forekommer noen steder i det hele tatt.

Må tenke sjæl skjønner jeg... hjelpe meg :ler: 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...