Gå til innhold

Konisering/celleforandringer, bli gravid nå?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei. Har nettopp vært hos gyn og tatt prøve pga celleforandringer og hpv viruset. 

må vente noen uker på svar og muligens må jeg ta konisering. 

men spørsmålet mitt er om jeg bør få sistemann før evt en konisering? Vist jeg må ta det. Da jeg føler at barnet vil bli født alt for tidlig.

Nr 2 ble født alt for tidlig og uten grunn. hadde lett svangerskapsforgiftning og svangerskapsdiabetes men det var ikke grunnen til at han kom for tidlig sa de.
Lette fødsler der de bare har sklidd ut omtrent. Føler at vist jeg da har kortere livmorhals at ungen ikke blir levedyktig pga den da kommer til å bli født alt for tidlig. 

føler at vist vi skal ha en til, så må det skje nå. Før det er for sent. 
hva erfaringer har dere andre? 

Anonymkode: 17201...ffe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvis du har forstadier til kreft i livmorhalsen din så må du naturligvis behandle dette ferdig før en eventuell graviditet. Dette må du snakke med gynekologen din om! I verste fall har du livmorhalskreft med spredning i det du føder, og så dør du fra ungene dine. Men si tydelig fra om barneønske før behandling bestemmes og gjennomføres. Kort livmorhals kan støttes kraftig opp ved at det settes på cerclage i første del av svangerskapet.

Anonymkode: 07922...2db

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må du snakke med legen din om. for hvor mye "de tar" ved konisering er individuelt. Men min lege sa at det er sjeldent de tar så mye at det blir et problem for fremtidige graviditeter.

Jeg fikk påvist CIN3 for noen år siden - midt i prøving. Så vi måtte sette prøvingen på vent i et par måneder til jeg fikk gjennomført koniseringen. Dette var en KLAR anbefaling fra legen, å gjøre unna koniseringen før svangerskap (jeg var ikke så lysten på prøvepause). Men tok anbefalingen til etterretning. Jeg ble gravid ikke lenge etter koniseringen, og svangerskapet forløp seg helt normalt. Babyen kom flere dager over termin.

Tok oppfølgingskontroll en stund etter fødsel, og det ble noen funn som gjorde at jeg måtte ha en konisering nr. 2. Den tok jeg, og kontroller etter denne har vist at alt nå er tatt. Jeg er atter igjen prøver nå, og joda, jeg tenker litt på at jeg er konisert to ganger og småredd for at det skal fremkalle senabort/tidlig fødsel. Men legen min har sagt at dette skal gå helt fint. Jeg vil evnt. få god oppfølging og de følge med på livmorhalsen igjennom svangerskapet.

Det er ingen grunn til at ditt neste barn skulle bli født for tidlig bare for at din nr.1 ble det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Amatariel skrev (3 timer siden):

Dette må du snakke med legen din om. for hvor mye "de tar" ved konisering er individuelt. Men min lege sa at det er sjeldent de tar så mye at det blir et problem for fremtidige graviditeter.

Jeg fikk påvist CIN3 for noen år siden - midt i prøving. Så vi måtte sette prøvingen på vent i et par måneder til jeg fikk gjennomført koniseringen. Dette var en KLAR anbefaling fra legen, å gjøre unna koniseringen før svangerskap (jeg var ikke så lysten på prøvepause). Men tok anbefalingen til etterretning. Jeg ble gravid ikke lenge etter koniseringen, og svangerskapet forløp seg helt normalt. Babyen kom flere dager over termin.

Tok oppfølgingskontroll en stund etter fødsel, og det ble noen funn som gjorde at jeg måtte ha en konisering nr. 2. Den tok jeg, og kontroller etter denne har vist at alt nå er tatt. Jeg er atter igjen prøver nå, og joda, jeg tenker litt på at jeg er konisert to ganger og småredd for at det skal fremkalle senabort/tidlig fødsel. Men legen min har sagt at dette skal gå helt fint. Jeg vil evnt. få god oppfølging og de følge med på livmorhalsen igjennom svangerskapet.

Det er ingen grunn til at ditt neste barn skulle bli født for tidlig bare for at din nr.1 ble det.

Takk for svar. Da fikk jeg roet nervene litt 😊 jeg tenker også på det at jeg mest sannsynlig vil få svangerskapsforgiftning ved neste svangerskap, og det i tillegg til kortere livmorhals og at jeg har født for tidlig tidligere så kjenner jeg meg litt redd. Men det går nok bra. 

Anonymkode: 17201...ffe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, men alternativet er jo å utvikle kreft i verste fall da, så hva vil du helst? De utfører ikke konisering på gravide, og hvis du har grove celleforandringer må du dessuten inn for kontroll hele tiden, det er også slitsomt og stressende. 
Skjønner det er kjipt å evt. måtte vente, men du må sette sin egen helse først. 

Anonymkode: 2eb4a...5a9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...