Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg fullfører en bachelorgrad nå i løpet av våren og tenker å benytte med av poststudieretten for å forbedre noen fag fra de første semestrene. Dette har jeg tenkt å bruke både høsten og våren på, før jeg hopper på master til høsten neste år. Må jeg begynne å betale ned på studielånet og betale renter mens jeg benytter meg av poststudieretten?

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Svaret på begge spørsmålene er ja, men hvis du har lav inntekt kan du søke om å få slettet renter. Hvis du får slettet renter kan du også få betalingsutsettelse uten at det teller med som en av de vilkårsfrie 36 betalingsutsettelsene.

Anonymkode: 5dfa1...204

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er ikke 100% sikker, men jeg tror ikke du mister «statusen» som student selv om du ikke går på bachelor eller masterprogram. Så lenge du har en plass på et studie (poststudie er vel et slags årsstudie) planlegger å ta 30 studiepoeng i semesteret er du student, og trenger ikke betale studielån enda. 

Anonymkode: 7712e...188

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Fra Lånekassens hjemmesider:

Studielånet er rentefritt så lenge du får lån og stipend til fulltidsutdanning, eller dersom du får støtte til deltidsutdanning og ikke har lån fra tidligere.

Det er ikke slik at lånet er rentefritt så lenge du er student. Det er bare studenter som får lån eller stipend til fulltidsutdanning som har rentefritt lån. Fra dagen etter du ikke får støtte til fulltidsutdanning lenger, legger vi til renter på lånet ditt.

Tolker dette som at rentene ikke begynner å løpe om du studerer fulltid etter bacheloren. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Fra Lånekassens hjemmesider:

Studielånet er rentefritt så lenge du får lån og stipend til fulltidsutdanning, eller dersom du får støtte til deltidsutdanning og ikke har lån fra tidligere.

Det er ikke slik at lånet er rentefritt så lenge du er student. Det er bare studenter som får lån eller stipend til fulltidsutdanning som har rentefritt lån. Fra dagen etter du ikke får støtte til fulltidsutdanning lenger, legger vi til renter på lånet ditt.

Tolker dette som at rentene ikke begynner å løpe om du studerer fulltid etter bacheloren. 

Hmm ok det var akkurat det som sto der jeg var litt usikker på, for jeg planlegger å ta emner som gjør opp 30 studiepoeng men var litt usikker på om det gjør meg til fulltidsstudent når jeg i utgangspunktet bare tar opp eksamen. Men takk!

AnonymBruker
Skrevet
Mmarte skrev (5 minutter siden):

Hmm ok det var akkurat det som sto der jeg var litt usikker på, for jeg planlegger å ta emner som gjør opp 30 studiepoeng men var litt usikker på om det gjør meg til fulltidsstudent når jeg i utgangspunktet bare tar opp eksamen. Men takk!

Men du tar ikke 30 studiepoeng? Siden det er poeng du allerede har, regnes de ikke med, og i forhold til Lånekassen tar du altså ingen studiepoeng det året. 

Anonymkode: ccf8b...57a

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...