Gjest Lija Skrevet 24. april 2021 #1 Skrevet 24. april 2021 (endret) Hei, har et barn på straks 2 år som er helt desperat etter alt som ligner mat og spiser kjempefort. Det er for så vidt fint at barnet er glad i mat, men problemet er at h*n har ikkeno begrep om at munnen er full og setter derfor ofte maten nesten i halsen fordi h*n har stappet på. Så fort vi ikke er obs kan det gå galt. Kan feks ikke få en halvskive brød, en fruktbit større enn noe som kan svelges helt, eller et helt vaffelhjerter, fordi da går hele inn og det ender med halvveis kvelning og at maten må dunkes ut/hostes opp. Grøtbollen og middagstallerkenen er som regel tom før vi andre får begynt på vår. Prøver selvfølgelig å få h*n til å roe ned og ta lite på skjea/gaffelen, men det fungerer kun et halvt sekund. Tenker jo at dette handler om nedsatt følsomheten i munnen, men hva gjør vi med det? Noen med erfaring? Barnehagen kommenterer det stadig, men helsestasjon har ikke vært til hjelp foreløpig. Endret 24. april 2021 av Gjest
Mazarini Skrevet 24. april 2021 #2 Skrevet 24. april 2021 Har ikke erfaring med at det er så heftig som du beskriver, men vår gutt er også en «stapper». Han er nylig fylt tre, da. Vi må bare være veldig nøye med å si fra om det, «ikke putt mer mat i munnen», «tygg opp det du har i munnen først, før du putter inn mer», «vent!» osv. Og har forklart han dette med at han får det i halsen og ikke få puste hvis han har for mye i munnen. Det har blitt litt bedre etter hvert som har forstår mer og mer. Men dere har jo også forsøkt med «dialog» Keg ville snakket med helsestasjonen, det går jo an å ringe dit uten å måtte bestille en egen time for det.
AnonymBruker Skrevet 24. april 2021 #3 Skrevet 24. april 2021 Dere bør øve på å ta en bit og legge ned skiva. Tygge og svelge før man tar en ny bit. Viser barnet tegn på å være mett? Jeg synes dere skal lage en plan sammen med barnehagen slik at dere gjør likt. Hvordan er vekten til barnet? Anonymkode: 3a69d...74b
AnonymBruker Skrevet 24. april 2021 #4 Skrevet 24. april 2021 Høres ut som min da hen var 2. Hen stappet inn det meste, og vi måtte passe på at ting var i små nok biter. Nå er hen 2,5 år, og har forstått at man må ta maten i biter. Det skal også sies at hen ikke var så god til å stoppe å spise selv om hen var mett. Men nå er det også blitt mye bedre. Men så klart, er du bekymret, så ville jeg tatt det opp med helsestasjon/lege. Anonymkode: b96eb...aa8
AnonymBruker Skrevet 24. april 2021 #5 Skrevet 24. april 2021 Dette høres ut som meg, og jeg er 30 😂 Må forøvrig være skummelt å oppleve slikt med barn. Håper at dette ordner seg for dere raskt! Anonymkode: 1a34f...9ae
AnonymBruker Skrevet 24. april 2021 #6 Skrevet 24. april 2021 Ja har erfaring med det. Siden barnet ikke er mer enn to år er det fortsatt vanskelig å forklare, så prøv å vise det med handling. Gi bare en og en bit eller en kvart skive av gangen. Ikke la barnet ha mer foran seg enn hva hen kan klare å få i munnen og tygge ferdig. Det samme med middager, gi det små biter, kanskje to tre på tallerken av gangen. Det er litt tiltak, jeg vet, men fortere vil barnet lære seg til å spise ferdig og du kan servere mer. Jeg vil ikke påstå at det hjelper dere og barnet deres siden alle barn er ulike, men fungerte på mitt. Det tok ikke mange ukene før det stabiliserte seg. Nå kan barnet ha en halv skive og spise den ved å ta en bit, tygge og svelge før neste bit. Anonymkode: 1a02b...f01
Gjest Lija Skrevet 24. april 2021 #7 Skrevet 24. april 2021 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Dere bør øve på å ta en bit og legge ned skiva. Tygge og svelge før man tar en ny bit. Viser barnet tegn på å være mett? Jeg synes dere skal lage en plan sammen med barnehagen slik at dere gjør likt. Hvordan er vekten til barnet? Anonymkode: 3a69d...74b Har jobbet med dette flere mnd allerede.. funker om man sitter og stirrer på h*n og sier «legg ned maten», men så fort man ikke følger med er det stapping. Hjemme er jeg ofte alene med flere barn som trenger tilsyn, så må hele tiden porsjonere ut. Ligger nesten over øverste vekstkurven.
Gjest Lija Skrevet 24. april 2021 #8 Skrevet 24. april 2021 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Ja har erfaring med det. Siden barnet ikke er mer enn to år er det fortsatt vanskelig å forklare, så prøv å vise det med handling. Gi bare en og en bit eller en kvart skive av gangen. Ikke la barnet ha mer foran seg enn hva hen kan klare å få i munnen og tygge ferdig. Det samme med middager, gi det små biter, kanskje to tre på tallerken av gangen. Det er litt tiltak, jeg vet, men fortere vil barnet lære seg til å spise ferdig og du kan servere mer. Jeg vil ikke påstå at det hjelper dere og barnet deres siden alle barn er ulike, men fungerte på mitt. Det tok ikke mange ukene før det stabiliserte seg. Nå kan barnet ha en halv skive og spise den ved å ta en bit, tygge og svelge før neste bit. Anonymkode: 1a02b...f01 Takk for svar. Er i grunn dette vi har gjort helt fra h*n begynte å spise selv, men har gitt litt opp. Det blir bare grining og masinga fordi h*n skal ha mer fort. Jobber i stedet med bhg om å ta en bit av gangen, men har ikke alltid mulighet til å sitte rett foran og si «en bit» og «legg ned brødskiva»,så da kan vi kun legge frem en og en bit for å unngå stapping. Har et annet barn som må mates til alle måltider, så klarer ikke følge med på begge hele tiden😑 hadde håpet av det gikk seg litt til, men virker ikke sånn. Men både dette barnet og mitt forrige har omtrent ikke brekningsrefleks, så det må være noe nedsatt følsomhet i munnen. De merker ikke at munnen er full på en måte.
Gjest Lija Skrevet 24. april 2021 #9 Skrevet 24. april 2021 AnonymBruker skrev (51 minutter siden): Høres ut som min da hen var 2. Hen stappet inn det meste, og vi måtte passe på at ting var i små nok biter. Nå er hen 2,5 år, og har forstått at man må ta maten i biter. Det skal også sies at hen ikke var så god til å stoppe å spise selv om hen var mett. Men nå er det også blitt mye bedre. Men så klart, er du bekymret, så ville jeg tatt det opp med helsestasjon/lege. Anonymkode: b96eb...aa8 Takk for svar! Skal høre med helsestasjon igjen😑 legen har jeg ikkeno tro på😂
Gjest Lija Skrevet 24. april 2021 #10 Skrevet 24. april 2021 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Dette høres ut som meg, og jeg er 30 😂 Må forøvrig være skummelt å oppleve slikt med barn. Håper at dette ordner seg for dere raskt! Anonymkode: 1a34f...9ae Haha😂 takk!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå