Gå til innhold

Får vondt inni meg hver gang jeg hører at det snakkes om konfirmasjon

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har nylig mottatt en invitasjon til en konfirmasjon,  en i familien skal konfirmeres. Må si det stikker litt inni meg. Det får meg til å tenke på min konfirmasjon som gir meg vondt i magen. Dette er sårt. Min mor bor på institusjon, så far og stemor fikk ansvaret for den. Faren min brydde seg aldri og stemor likeså.  Ingen ellers i familien min stilte opp heller. Stemor forsøkte å presse meg til å ikke konfirmeres,  men jeg ville. Husker også at jeg ønsket meg bunad, men det kunne jeg bare glemme. Det endte med at stemor smurte noen skiver med kokt skinke,  skjærte dem på skrå og kalte det snitter. Vi satt i stua og spiste, farmor, far, jeg og stemor. Jeg tok på meg en kjole jeg hadde lånt av den eldre søstera mi. 

Jeg synes det var trist fordi det bekreftet hvor lite de brydde seg om meg. Far er høyt utdannet og tjener godt over en million i året. Så det var ikke pengene det stod på, det var viljen. Da halvsøsteren min (stemor sin datter) ble konfirnert sparte de ikke på noe,  hun fikk både bunad med alt sølv, stor fest og alt som hører med.  

Jeg vet at dette ikke er verdens undergang, men det har satt dype spor. Bo hos stemor og far var dritkjipt,  men konfirmasjonen min var dråpen. 

Jeg sitter her med en vond følelse igjen og gjør det hver gang jeg mottar en slik invitasjon.  

Håper dere stemødre og fedre der ute kan tenke litt på hva dere gjør.

Anonymkode: c8708...bd8

• Liker 34
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Uff, dette hørtes veldig trist ut. Håper det går bra med deg nå.

Anonymkode: 9d8af...389

• Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Det hørtes veldig trist og vondt ut💔

Mange menn glemmer sine egne barn når de får seg ny dame og nytt barn.

Anonymkode: 7127c...12c

• Liker 11
Skrevet

Huff. Du har min medfølelse! Dette hørtes vondt ut, jeg forstår at det gir dype sår 💔. Å føle seg uelsket er den verste følelsen. Håper du har mennesker rundt deg nå, som viser kjærlighet til deg. 

• Liker 7
Skrevet

Kan du «ta» konfirmasjonen tilbake? 

Hvis din ikke var bra, hvordan kan du få de nye til å bli det for den som konfirmerer seg? 

Har du bunad nå? Har du råd til å gjøre noe fint for deg selv? 

• Liker 10
Skrevet
liljene skrev (2 timer siden):

Kan du «ta» konfirmasjonen tilbake? 

Hvis din ikke var bra, hvordan kan du få de nye til å bli det for den som konfirmerer seg? 

Har du bunad nå? Har du råd til å gjøre noe fint for deg selv? 

Jeg tenkte på akkurat det samme selv... Dette kommer litt an på hvor gammel TS er. Er du voksen nå eller skjedde dette i fjor liksom, TS?

Og jeg syns ikke du trenger å bagatellisere det, for det hørtes skikkelig vondt og kjipt og feil ut! Hvor stor aldersforskjell var/er det på deg og stesøster som fikk stor fest? Helt horribelt å gjøre sånn forskjell!! Blir veldig sint på dine vegne! Og jeg skjønner godt at du får vondt følelse av å bli bedt i konfirmasjoner.

Men jeg tror rådet for å takle dette fremover, er litt som det over. Og å jobbe med å akseptere at det ble som du ble, du var et barn og du kunne ikke gjøre noe mer med situasjonen. Men etter hvert når du blir voksen, så kan du i større grad skape din egen lykke. Og hvis du får til det (å akseptere), så blir det kanskje lettere å være glade på vegne av de som tross alt får det du ikke fikk, særlig siden du av alle vet hvor mye det betyr! 

Uansett, lykke til ❤️❤️❤️

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg har nylig mottatt en invitasjon til en konfirmasjon,  en i familien skal konfirmeres. Må si det stikker litt inni meg. Det får meg til å tenke på min konfirmasjon som gir meg vondt i magen. Dette er sårt. Min mor bor på institusjon, så far og stemor fikk ansvaret for den. Faren min brydde seg aldri og stemor likeså.  Ingen ellers i familien min stilte opp heller. Stemor forsøkte å presse meg til å ikke konfirmeres,  men jeg ville. Husker også at jeg ønsket meg bunad, men det kunne jeg bare glemme. Det endte med at stemor smurte noen skiver med kokt skinke,  skjærte dem på skrå og kalte det snitter. Vi satt i stua og spiste, farmor, far, jeg og stemor. Jeg tok på meg en kjole jeg hadde lånt av den eldre søstera mi. 

Jeg synes det var trist fordi det bekreftet hvor lite de brydde seg om meg. Far er høyt utdannet og tjener godt over en million i året. Så det var ikke pengene det stod på, det var viljen. Da halvsøsteren min (stemor sin datter) ble konfirnert sparte de ikke på noe,  hun fikk både bunad med alt sølv, stor fest og alt som hører med.  

Jeg vet at dette ikke er verdens undergang, men det har satt dype spor. Bo hos stemor og far var dritkjipt,  men konfirmasjonen min var dråpen. 

Jeg sitter her med en vond følelse igjen og gjør det hver gang jeg mottar en slik invitasjon.  

Håper dere stemødre og fedre der ute kan tenke litt på hva dere gjør.

Anonymkode: c8708...bd8

kjipt at du føler det sånn da, har ikke du laget en del tråder om dette tidligere? 

Hvis du har så lyst på bunad så kjøp det selv da? Vi kjøpte ikke bunad til barna våre selv om vi har råd til det, hvorfor kaste bort så mye penger på noe som aldri blir brukt omtrent? Vi sa de kunne bruke pengene de fikk til konfirmasjon på bunad, da var det visst ikke så stas like vel

Kanskje på tide å legge dette bak seg og gå videre?

• Liker 3
Gjest Lama_Drama
Skrevet

Da synes jeg du skal kjøpe deg bunad, dra i alle konfirmasjoner du blir bedt i og ta dagen tilbake. Feire den konfirmerte slik du skulle ønske du ble feiret, vi fingeren til fortiden og grip mulighetene nåtiden gir!

Skrevet

Husker tråden din ts. Stor klem til deg.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Dette gjorde vondt å lese. At noen foreldre kan behandle barna sånn!

Anonymkode: 595fe...ffa

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet
6 hours ago, AnonymBruker said:

Det gjelder også damer!!

Anonymkode: dd1e5...4a2

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Det gjelder også damer!!

Anonymkode: dd1e5...4a2

Jo helt sikkert, men man hører bare om menn som mister fullstendig hodet når de får nye dame og nytt barn/ eller stebarn.

Damen styrer skuta og så tasser de bare etter...

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Så utrolig trist å lese 💔. Det var nok hovedsakelig din stemor som sørget for at halvsøsteren din fikk en mye bedre konfirmasjon enn det du fikk. Ikke at det er noen særlig trøst, men jeg tviler på at han er primus motor. De fleste menn dilter bare etter når det kommer til konfirmasjon, julefeiring osv. 

Har du fått snakket med dem om det? Jeg synes de fortjener å få høre hvor vondt du har opplevd det. Helt forjævlig oppførsel, rett og slett. Jeg har selv blitt sviktet totalt av min egen far. Han bryr seg ikke om oss barna (vi er voksne nå) og har fått ny kone. Jeg har jobbet mye med å klare å akseptere det og tilgi det. Nå som jeg er middelaldrende har jeg endelig klart å akseptere at min far ikke klarte bedre. Han er et skadet barn selv, som ble emosjonelt vanskjøttet av sine foreldre. 

Det er ikke formildende at man har hatt en dårlig oppvekst, men det er en forklaring. Hvordan var din fars oppvekst? Ble han tatt godt vare på emosjonelt? Sannsynligheten er stor for at han ikke ble det, siden han ikke har lært seg å ta vare på andre.

Anonymkode: 4b02b...0e6

• Liker 4
Skrevet

Alle er ikke sånn. Jeg ba mannen min tilby at vi kunne ta ekstra kostnader rundt konfirmasjoner, da vi er 2 og har ok økonomi. Han var selvsagt enig.

Du burde kanskje finne noen å snakke med? Siden dette går sånn inn på deg? Klarer du å snu tankegangen til at "dette var trist, men jeg unner selvfølgelig andre å få en bedre konfirmasjon. Og jeg klarer meg godt uanett"? Ikke greit, men du plager bare deg selv med å gå å tenke på det.

AnonymBruker
Skrevet

Veldig trist å lese TS. Jeg skjønner godt at dette har gitt vonde minner. Foreldrene dine burde skamme seg.

Anonymkode: d51fe...0bc

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Slik er det ikke greit å oppføre seg mot barn. Det er leit å høre de var så kjipe mot deg. Slikt skader familieforhold for all fremtid.

Anonymkode: c392d...0da

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Fy f for en drittfar! Er han helt blind?? Hadde ikke orket å ha noe med de å gjøre i voksen alder sånn som de har behandlet deg. Omgi deg med mennesker som gir deg positiv energi og kast energityvene. Ville også anbefalt deg terapi slik at du får bearbeidet oppveksten da det er å anta at dette ikke er det eneste tilfellet av dårlig behandling av dine foreldre. Utrolig trist å lese 😥ønsker deg alt godt!

Anonymkode: 3e631...f2e

• Liker 2
Skrevet
Loff77 skrev (9 timer siden):

kjipt at du føler det sånn da, har ikke du laget en del tråder om dette tidligere? 

Hvis du har så lyst på bunad så kjøp det selv da? Vi kjøpte ikke bunad til barna våre selv om vi har råd til det, hvorfor kaste bort så mye penger på noe som aldri blir brukt omtrent? Vi sa de kunne bruke pengene de fikk til konfirmasjon på bunad, da var det visst ikke så stas like vel

Kanskje på tide å legge dette bak seg og gå videre?

Du er jo ikke så dum at du trur dette handler om bunad/ikke bunad. Så hvorfor later du som? For å bagatellisere opplevelsen til TS, og de veldig berettiga vonde følelsene hun sitter med? Hvorfor det, i så fall? Hva gir det deg å bevisst vri på hele situasjonen hennes, for så å stikke henne med at hun er overfølsom? 

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

Ja, merkelig det. Vet om flere menn som overhode ikke følger opp sine egne barn etter samlivsbrudd. Da er det liksom eksen (moren) som må stilles opp på alt (selvfølgelig uten unntak). 

Men til TS, dette var trist og høre ❤️

Anonymkode: 05a0d...f97

AnonymBruker
Skrevet
kisskissbangbang skrev (29 minutter siden):

Du er jo ikke så dum at du trur dette handler om bunad/ikke bunad. Så hvorfor later du som? For å bagatellisere opplevelsen til TS, og de veldig berettiga vonde følelsene hun sitter med? Hvorfor det, i så fall? Hva gir det deg å bevisst vri på hele situasjonen hennes, for så å stikke henne med at hun er overfølsom? 

Helt enig. Unødvendig kommentar fra Loff77. At Loff77 ikke kjøpte bunad til noen av barna, så gjelder dette alle barna til Loff77 og ikke bare det ene barnet. Det handler ikke om bunad eller ei. 

Her er det snakk om tydelig forskjellsbehandling. Og jeg forstår ts sin kjipe følelse ❤️

Anonymkode: 05a0d...f97

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...