Gå til innhold

Min mor er ekkel mot min samboer.

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Moren min liker ikke samboeren min, altså faren til mine barn. Hun liker han ikke fordi hun synes han er for streng med mitt barn som han er stepappa til. 

Samboeren min har lenge prøvd og prøvd, og stått på pinne for henne for at hun skal like han. I årevis. Det han får tilbake er en kynisk kald skulder. Hun overser han når han prøverå snakke med henne. Later som hun ikke hører at han snakker til henne, snur ryggen til han, smiler og er blod og hyggelig mot alle andre enn han. Mens han prøver og prøver. Nå har han gitt opp. Og det hjelper heller ikke for meg å snakke med henne for hun lager bare drama og masse styr. 

de tingene hun misliker han for er ordnet opp i og ikke et problem lenger. Men hun greier ikke behandle han på en fin måte. Det må også sies at min mor bor ca 50 mil unna oss, og hun er den eneste som ikke liker han pga dette her. Folk som er nære oss og som ser oss mye oftere reagerer ikke på noen ting. Mens hun som bor langt unna kommer i vårt hjem og tror hun er noe og lager masse drama. Resten av familien min synes min samboer er en fin og snill mann som er bra for oss. Så jeg synes det både er rart og veldig urettferdig at hun oppfører jeg sånn og har slik «makt» over oss. 
Nå er hun en veldig dominerende person da, med sterke meninger og liten evne til å se egne feil. Hun kommer nok aldri til å beklage seg. Men synes likevel det ikke er greit å oppføre seg sånn mot andre mennesker. Trodde hun visste at mobbing ikke var greit. Spesielt foran barna mine. ( Hun jobber med barn også, noe som gjør oppførselen hennes enda mer merkelig). 
Det er liksom ikke hvem som helst hun er ekkel mot heller, men min familie! Skulle ønske hun hadde respektert meg mer enn som så.

hva gjør man når sin egen mor gjør sånn?

Anonymkode: 90203...15d

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg hadde irrettesatt henne KRAFTIG hver BIDIGE gang hun er ekkel mot samboeren din, selv om det ble dårlig stemning. Hvis hun ikke endrer seg etter dette kan du si at hun ikke er velkommen. Hun ønsker jo å se barnebarna, så skal love deg det blir en annen tone.

Du skal ALLTID støtte din samboer og dere sammen er én enhet.

Anonymkode: 5d419...2dd

• Liker 19
AnonymBruker
Skrevet

Opplevd det samme selv, med hver partner jeg har hatt. Har bare stengt henne ute så hun ikke får ødelegge mellom oss. Var ikke noe vits i å reagere på adferden, hun vil aldri forstå at det er hun som er problemet

Anonymkode: 78d9d...0d4

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jobber med barn, reagerer på stefars adferd mot barnet. Du velger ordet "streng". Men hva betyr det helt konkret ?

Noe skurrer her.

Anonymkode: 9bc6f...c53

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Jobber med barn, reagerer på stefars adferd mot barnet. Du velger ordet "streng". Men hva betyr det helt konkret ?

Noe skurrer her.

Streng ja. Ingenting skurrer. Men hun mener han har for strenge regler. Innetid feks. Men nå er det nå slik at vi begge har blitt enige om disse reglene vi har, og ikke bare han. Men det ser ikke hun. 

Skrevet

Du får ta henne til side og fortelle henne at f.eks den kommentaren der var uhøflig/frekk, og at du ikkje vil høyre slikt om din kjære. Neste gong gjer du det same. Og så får du trappe opp. Det vil svi dersom du tydelig irettesetter bestemor foran ungane, så det blir neste steg. Dersom ho ikkje klarer å oppføre seg, får du gje beskjed om at det vert vanskeleg å kome på besøk/ta imot besøk av henne.

Skrevet

Hadde aldri hatt mor på besøk om hun oppfører seg slik. DERES HUS, DERES REGLER.

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Jeg hadde irrettesatt henne KRAFTIG hver BIDIGE gang hun er ekkel mot samboeren din, selv om det ble dårlig stemning. Hvis hun ikke endrer seg etter dette kan du si at hun ikke er velkommen. Hun ønsker jo å se barnebarna, så skal love deg det blir en annen tone.

Du skal ALLTID støtte din samboer og dere sammen er én enhet.

Anonymkode: 5d419...2dd

Jeg hadde ikke irettesatt henne. Hadde bare sagt klart og tydelig at ett knyst til i negativ retning ovenfor ham så blir det stille fra oss. Du vil ikke få telefon eller se oss mere. Post blir returnert om det kommer slik at du skal slippe å være plaget med oss lenger. Det blir helt stille herfra og det samme forventes fra deg.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Noe skurrer her.

Enig, oftere så ser "utenforstående" ting som de rundt ikke har lagt merke til.

Anonymkode: f3715...b39

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Enig, oftere så ser "utenforstående" ting som de rundt ikke har lagt merke til.

Anonymkode: f3715...b39

Men hvis det skulle være sånn, hvorfor reagerer ikke de som vi omgås til vanlig da? Venner, familie på hans side? Og resten av min familie? Ingen reagerer bortsett fra henne. jeg har i tillegg en venninne som jobber i barnevernet, som ikke har reagert på noe som helst. Jeg synes det da hadde vært rart om min mor skulle hatt rett i synsingen sin når hun et den eneste her men de meningene. 

Nå må jeg også få tilføyd at hun ikke har likt noen av mine ekser. Hun hatet mitt første barna far som pesten, min andre ex likte hun heller ikke. Hun likte heller ikke min søsters kjæreste da de ble sammen. Tok noen år før hun greide godta han.

Og om det nå hadde vært slik at stefar hadde vært litt streng...det er ingen krise å ha litt strenge foreldre. Men tror det handler om at han ikke er pappaen rett og slett. Hadde hun ment at jeg hadde vært streng så hadde hun ikke lagd så mye oppstyr rundt det, ikke i det hele tatt. Fordi jeg er biologisk mor, og fordi jeg er kvinne. Når en kvinne er streng så ler man det bare vekk. Når er mann er det, ja da er han farlig, voldelig eller lignende. Veldig dobbeltmoralsk. Det er iallfall min observasjon oppigjennom årene.  

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Noe skurrer her.

Hvis du var moren i denne situasjonen, og bekymret deg for at datter og barnebarn hadde denne fyren i livet sitt, hvordan hadde du da tatt det opp?

Du hadde vel som et normalt menneske forsøkt å sparre med voksen datter og gi henne støtte til å gjøre gode grep for seg og barna sine. 

Slik denne kvinnen holder på er  det ingen tvil om at det skurrer hos henne.

Ta, bare ikke tillat denne trakasseringen i deres hjem. Få og korte besøk, avslutt når hun blir ufin. Klargjør at dere alle forventer normal folkeskikk uten demonstrasjoner fra henne 

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Min samboer og pappa til mitt barn har gjort mye feil som er rettet opp i, men min mamma behandler han med respekt og fint. Vi møtes ganske ofte! 
Hadde aldri latt hun holde på sin din mor gjør. Hun var sånn èn gang etter alt og da sa jeg hun får oppføre seg, det gjør hun for meg og nå er alt bra mellom de! 

Anonymkode: 96a58...e2a

Skrevet

I HI skriver du at de tingene hun mislikte er ordnet opp i og ikke er et problem lenger. Da er vel det store spørsmålet hva disse tingene var. Det var neppe at han var litt streng på innetider. Om han pleide å brøle til barnet eller fike til det, eller småkjefte for alt og ingenting, aner ikke jeg, men slikt er ikke noe en mormor glemmer kun fordi datteren sier at det ikke skjer lenger. Hvis det faktisk kun er innetider hun er sur for, så overreagerer hun jo, og da er hun også uhøflig og går over streken, men sjansen er nok stor for at barnebarnet har fortalt henne sin versjon av dette, og den ligner kanskje ikke din.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
Maggi2 skrev (1 minutt siden):

I HI skriver du at de tingene hun mislikte er ordnet opp i og ikke er et problem lenger. Da er vel det store spørsmålet hva disse tingene var. Det var neppe at han var litt streng på innetider. Om han pleide å brøle til barnet eller fike til det, eller småkjefte for alt og ingenting, aner ikke jeg, men slikt er ikke noe en mormor glemmer kun fordi datteren sier at det ikke skjer lenger. Hvis det faktisk kun er innetider hun er sur for, så overreagerer hun jo, og da er hun også uhøflig og går over streken, men sjansen er nok stor for at barnebarnet har fortalt henne sin versjon av dette, og den ligner kanskje ikke din.

Enig i dette. Har han gått over streken til barnet forstår jeg moren her! Jeg som skrev over, og da gjaldt det utroskap mot meg! Ingenting mot vårt barn. Hadde forøvrig dumpet min mann om han hadde behandlet barnet vårt dårlig! 

Anonymkode: 96a58...e2a

• Liker 1
Skrevet

Hvis det dønn seriøst er ting hun har i sitt eget hode som ikke har grunnlag i virkeligheten (altså, at du ikke fornekter noe her, men at ting faktisk er helt greit) hadde hun ikke fått komme på besøk. Vil hun se barnebarna får hun behandle far ordentlig også. Hun trenger ikke nødvendigvis LIKE ham, men man behandler folk med respekt og normal folkeskikk selv om man er uenige om temaer. Igjen, så lenge han faktisk behandler sitt stebarn (og barn!) på en ok måte og det ikke er noe "galt" der!

Hadde gitt beskjed neste gang hun evt planlegger besøk om at hun ikke er ønsket, og hvorfor. Barna må få slippe å se at mormor behandler pappa som dritt....

Har han derimot gått over streken med stebarnet (alle gjør feil, men det kommer jo an på greia her), forstår jeg at hun synes det er vanskelig å forholde seg til ham og at du velger å være med ham. Metoden hennes er kanskje ikke den heldigste, men da kan jeg forstå at hun sliter og kanskje velger en "dum" måte....

Bare du vet hva som innerst inne er sant her, TS. Og er han ikke ok mot stebarnet må du velge barnet! Det sier jeg som både mor og stemor! Har de et godt forhold, og stebarnet faktisk er trygg på ham, så må mormor skjerpe seg.

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes også det virker som at noe skurrer her. Hvis det var strenge innetider det handlet om, så ville du neppe brukt ord som at dette var ordnet opp i for lenge siden. Det er jo ikke noe å ordne opp i hvis dere var enige om saken? 

Din mors oppførsel er ikke ok, men det virker som at hun reagerer på mye verre ting enn innetider. Har hun opplevd ham som psykisk eller fysisk voldelig? 

Du skriver at når en kvinne er streng, ler man det bort, mens når en mann er streng, forstås han som farlig eller voldelig. Er det slik din mor ser på samboeren din? Som en farlig mann? 

• Liker 2
Gjest Fnuggolina
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Streng ja. Ingenting skurrer. Men hun mener han har for strenge regler. Innetid feks. Men nå er det nå slik at vi begge har blitt enige om disse reglene vi har, og ikke bare han. Men det ser ikke hun. 

Jeg tenker det kommer an på reglene?

Streng som i kontrollerende/voldelig er noe annet enn «like regler som barn flest». 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det er flere mødre til døtre som ikke hadde likt den mannen hvis han var samboeren til deres døtre.

For å si det slik.

Anonymkode: 0f140...214

AnonymBruker
Skrevet
Fnuggolina skrev (15 minutter siden):

Jeg tenker det kommer an på reglene?

Streng som i kontrollerende/voldelig er noe annet enn «like regler som barn flest». 

Absolutt ikke kontrollerende/ voldelig. De reglene vi har er jo i omsorg for barna, ikke for å være slemme. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (30 minutter siden):

Jeg tror det er flere mødre til døtre som ikke hadde likt den mannen hvis han var samboeren til deres døtre.

For å si det slik.

Anonymkode: 0f140...214

Fordi at..?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...