SJI Skrevet 23. april 2021 #1 Skrevet 23. april 2021 Dere som har fått 1.dose AstraZeneca - hva tenker dere om dette: https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/astrazeneca-vaksinerte-far-tilbud-om-mrna-vaksine-som-dose-2/id2845877/ Jeg kjenner at jeg er skeptisk, har prøvd å lese mer om dette, men lite informasjon å finne. Jeg synes det er veldig lite informasjon nasjonale myndighetene har kommet ut med, utenom denne pressemeldingen. De første har vel snart gått 12 uker siden 1.dose AstraZeneca. Vet ikke om man tør å være prøvekanin og ta en sånn blandingscoctail...
Den Sagnomsuste Skrevet 24. april 2021 #2 Skrevet 24. april 2021 (endret) Det er veldig klønete at man ikke bare satte AZ på alle de som hadde påbegynt vaksinasjon. Dette er da tross alt et større eksperiment?! Verken Pfiser eller Moderna har jo forsket på dette, ei heller AZ. De som tørr dette er skikkelig bad ass! Aldri i livet om jeg hadde latt myndighetene forske sånn på meg! Endret 24. april 2021 av Den Sagnsomsuste
Robert Koch Skrevet 24. april 2021 #3 Skrevet 24. april 2021 Dette er da ikke skummelt i det hele tatt! Det er akkurat samme antigen immunforsvaret presenteres for, selv om det blir levert på ulik måte. Jeg har fått én dose av AZ, og tar gladelig dose 2 med en mRNA-vaksine. Jeg ser ikke hva som skulle være skummelt med det. 6
Marshmallow Skrevet 24. april 2021 #4 Skrevet 24. april 2021 Den Sagnsomsuste skrev (35 minutter siden): Det er veldig klønete at man ikke bare satte AZ på alle de som hadde påbegynt vaksinasjon. Dette er da tross alt et større eksperiment?! Verken Pfiser eller Moderna har jo forsket på dette, ei heller AZ. De som tørr dette er skikkelig bad ass! Aldri i livet om jeg hadde latt myndighetene forske sånn på meg! Når man tar reisevaksiner får man gjerne 4-5 vaksiner på samme dag (ja, jeg vet de er mot forskjellige sykdommer og har vært prøvd ut i mange år). Å ta to forskjellige vaksiner mot samme sykdom med tolv ukers mellomrom tar jeg sjansen på. Problemet slik jeg ser det er at det kanskje vil bli vanskeligere å beregne hvor lenge man har immunitet med to helt forskjellige vaksiner? 7
Gjest Tutte Skrevet 24. april 2021 #5 Skrevet 24. april 2021 Nei, er usikker på den gitt. Fikk en skikkelig støkk etter at AZ ble satt på pause etter jeg tok den, og nå føler jeg meg ferdig med å være prøvekanin.
Lillepinnsvin Skrevet 24. april 2021 #6 Skrevet 24. april 2021 Jeg fikk AZ som dose 1, og er veldig i tvil om jeg ønsker en mrna som dose 2. Logisk sett så skulle det ikke være noe problem å blande vaksiner, men jeg kjenner at den vektorkomponenten gjør meg usikker. Usikker på hvilke respons immunforsvaret kan komme med etter å ha blitt trigget av vektorvaksinen først. Har veldig tillitt til mrna vaksinene, men det er kombinasjonen vektor/mrna jeg er usikker på. Det foregår en studie på dette i England, comcom studien, men denne er ikke ferdig på en stund. 2
Bingo Bongo Skrevet 24. april 2021 #7 Skrevet 24. april 2021 (endret) Det blir på en måte som de som har gjennomgått covid-sykdom, og som dermed bare trenger en vaksinedose. Antistoffdannelsen blir trigget på to ulike måter. Jeg takker ja til Pfizer som dose 2 og ser fram til å bli fullvaksinert. Endret 24. april 2021 av Bingo Bongo 1
Robert Koch Skrevet 24. april 2021 #8 Skrevet 24. april 2021 18 minutter siden, Lillepinnsvin said: Har veldig tillitt til mrna vaksinene, men det er kombinasjonen vektor/mrna jeg er usikker på. Men om du har dannet antistoffer mot noen proteiner i vektorviruset, vil jo ikke immunforsvaret eksponeres for disse epitopene ved vaksinering med en mRNA-vaksine.... Får du da en reaksjon, så er det spike-proteinet du reagerer på, og da ville du gjort det ved en hvilken som helst vaksine. Om du tenker at det er noe ved vektorviruset som kan skape en alvorlig reaksjon, er det jo ny dose med AZ som ville utløse dette. Immunforsvaret ditt ser ikke forskjell på hvor S-proteinet kommer fra. 2
Gjest Tutte Skrevet 24. april 2021 #9 Skrevet 24. april 2021 Bingo Bongo skrev (12 minutter siden): Det blir på en måte som de som har gjennomgått covid-sykdom, og som dermed bare trenger en vaksinedose. Antistoffdannelsen blir trigget på to ulike måter. Jeg takker ja til Pfizer som dose 2 og ser fram til å bli fullvaksinert. Ja mulig det kan sammenlignes med de som har hatt covid og deretter får Phizer. Men jeg ønsker uansett noen helt sikre og godt utprøvde studier i forhold til det.
SJI Skrevet 24. april 2021 Forfatter #10 Skrevet 24. april 2021 Lillepinnsvin skrev (26 minutter siden): Jeg fikk AZ som dose 1, og er veldig i tvil om jeg ønsker en mrna som dose 2. Logisk sett så skulle det ikke være noe problem å blande vaksiner, men jeg kjenner at den vektorkomponenten gjør meg usikker. Usikker på hvilke respons immunforsvaret kan komme med etter å ha blitt trigget av vektorvaksinen først. Har veldig tillitt til mrna vaksinene, men det er kombinasjonen vektor/mrna jeg er usikker på. Det foregår en studie på dette i England, comcom studien, men denne er ikke ferdig på en stund. Det er nettopp slik jeg også tenker. Men samtidig tenker jeg at nasjonale myndigheter bør vel ha peiling siden dette nå anbefales. Husker bare at de for noen måneder siden sa at det var uaktuelt å kombinere ulike vaksinetyper siden man ikke hadde nok kunnskap om hvordan virkningen og reaksjonene i kroppen ville bli. Jeg har også sett at det foregår en studie i England, men de har akkurat startet...så hjelper ikke oss som er i denne situasjonen i de nærmeste ukene.
zemer Skrevet 24. april 2021 #11 Skrevet 24. april 2021 SJI skrev (5 minutter siden): Det er nettopp slik jeg også tenker. Men samtidig tenker jeg at nasjonale myndigheter bør vel ha peiling siden dette nå anbefales. Husker bare at de for noen måneder siden sa at det var uaktuelt å kombinere ulike vaksinetyper siden man ikke hadde nok kunnskap om hvordan virkningen og reaksjonene i kroppen ville bli. Jeg har også sett at det foregår en studie i England, men de har akkurat startet...så hjelper ikke oss som er i denne situasjonen i de nærmeste ukene. FHI gikk ut i februar og anbefalte sterkt ikke å blande to vaksiner. Så ble AZ satt på vent, og nå anbefales det å blande. Synes det er altfor mye fram og tilbake her. 1
Lillepinnsvin Skrevet 24. april 2021 #12 Skrevet 24. april 2021 SJI skrev (6 minutter siden): Jeg har også sett at det foregår en studie i England, men de har akkurat startet...så hjelper ikke oss som er i denne situasjonen i de nærmeste ukene. Den studien er også basert på deltakere over 50 år. Hvordan to forskjellige vaksiner kan virke på immunforsvaret til yngre har jeg ikke funnet noen studier på.
SJI Skrevet 24. april 2021 Forfatter #13 Skrevet 24. april 2021 zemer skrev (Akkurat nå): FHI gikk ut i februar og anbefalte sterkt ikke å blande to vaksiner. Så ble AZ satt på vent, og nå anbefales det å blande. Synes det er altfor mye fram og tilbake her. Ja, enig! Derfor savner jeg litt bedre begrunnelse og forklaring fra myndighetene. Greit nok at de la ut pressemeldingen i går, men det var uten begrunnelse og nærmere forklaring. Det synes jeg er for dårlig. 2
Lillepinnsvin Skrevet 24. april 2021 #14 Skrevet 24. april 2021 Robert Koch skrev (15 minutter siden): Får du da en reaksjon, så er det spike-proteinet du reagerer på, og da ville du gjort det ved en hvilken som helst vaksine. Om du tenker at det er noe ved vektorviruset som kan skape en alvorlig reaksjon, er det jo ny dose med AZ som ville utløse dette. Immunforsvaret ditt ser ikke forskjell på hvor S-proteinet kommer fra. Er helt enig med deg, men er mer usikker rundt hvordan vektoren kan ha påvirket immunforsvaret. Hadde nok vært usikker rundt dose to av AZ også. Hadde ikke AZ vært innblandet i dette, hadde jeg glatt tatt to doser mrna.
SJI Skrevet 24. april 2021 Forfatter #15 Skrevet 24. april 2021 Nå fant jeg et brev til oss som har fått første dose av AstraZeneca vaksinen. Lurer på hvor mange skjønner å lete etter nettsidene til FHI om det finnes noe lettleselig informasjon. For en dårlig kommunikasjon. Brevet her: https://www.fhi.no/contentassets/0b879d03f7ac43d18df994980638a02f/til-deg-som-har-fatt-forste-dose-av-astrazeneca.pdf
Lillepinnsvin Skrevet 24. april 2021 #16 Skrevet 24. april 2021 (endret) Det pågår også en liten studie i Spania med deltakere i alle aldre. This week, government researchers in Spain said they will study the effects of mixing Covid-19 vaccines in response to the shifting guidelines on the safety of the AZ shot. The trial will draw on a sample of 600 participants of all ages with the objective to determine within 28 days whether a second dose of the Pfizer vaccine can be given to patients who have received the AstraZeneca vaccine.For now, it’s too soon to tell whether mixing and matching vaccines is effective, more effective or safe. The world is watching these trials closely to see the outcomes.“ There is no reason to think it’s not going to work, and it might even work better – who knows,” theme leader of immunology at the Doherty Institute in Melbourne Professor Dale Godfrey told Australian newspaper The Age.“ Mixing the platforms does not contain any obvious, inherent risk,” he said. “But the main concern is it is not very well tested.” (https://www.clinicaltrialsarena.com/analysis/covid-19-vaccine-mixing-the-good-the-bad-and-the-uncertain/) Endret 24. april 2021 av Lillepinnsvin 1
Robert Koch Skrevet 24. april 2021 #17 Skrevet 24. april 2021 7 minutter siden, Lillepinnsvin said: Er helt enig med deg, men er mer usikker rundt hvordan vektoren kan ha påvirket immunforsvaret. Hadde nok vært usikker rundt dose to av AZ også. Hadde ikke AZ vært innblandet i dette, hadde jeg glatt tatt to doser mrna. Chimpanseadenoviruset vil ha gitt immunitet mot sine egne proteiner, og ikke noe annet om det er mer enn 14 dager siden du ble vaksinert. Det er usannsynlig at du vil oppleve at disse aktiveres for noe annet. Det er ikke gitt at denne immuniteten vil være varig heller. 1
SJI Skrevet 24. april 2021 Forfatter #18 Skrevet 24. april 2021 Robert Koch skrev (5 minutter siden): Chimpanseadenoviruset vil ha gitt immunitet mot sine egne proteiner, og ikke noe annet om det er mer enn 14 dager siden du ble vaksinert. Det er usannsynlig at du vil oppleve at disse aktiveres for noe annet. Det er ikke gitt at denne immuniteten vil være varig heller. Hvordan vet du alt dette? (Mener ikke være frekk når jeg spør dette, men tenker bare om du har spesifikk kunnskap fra fagområdet). 1
Robert Koch Skrevet 24. april 2021 #19 Skrevet 24. april 2021 53 minutter siden, SJI said: Hvordan vet du alt dette? (Mener ikke være frekk når jeg spør dette, men tenker bare om du har spesifikk kunnskap fra fagområdet). Det er ikke lov å oppgi yrke eller utdannelse her. Sorry.. 1
SJI Skrevet 24. april 2021 Forfatter #20 Skrevet 24. april 2021 Robert Koch skrev (1 minutt siden): Det er ikke lov å oppgi yrke eller utdannelse her. Sorry.. Spurte ikke om hverken yrke eller utdannelse. Spurte om du har spesifikk kunnskap Det har ganske mye å si. Vi er mange netteksperter i slike halvanonyme forumer, og noen ganger er det vanskelig å vurdere om det som skrives baserer seg på kunnskap og fakta eller synsing uten faktagrunnlag. Derfor spurte jeg om det, men trenger selvfølgelig ikke svare hvis man ikke vil.
Anbefalte innlegg