Gå til innhold

Lille norge kommer til å bruke borte i mot ett år på å vaksinere befolkningen. Hva da med andre land?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lille steinrike Norge kommer til å bruke tett opp mot et år på fullvaksinere en befolkningen på 5 millioner.

Hvor lang tid kommer f.eks India til å bruke på å fullvaksinere 1,4 milliarder mennesker? Viruset kommer til å få yngle og utvikle seg i mange år i slike befolkningstette områder av verden. Det vil komme utallige virusvarianter med årene. Og vi kommer til å måtte leve nedstengning-vaksinering-åpning-nedstengning i alle fall en generasjon fremover. Om ikke lenger.

Alt dette for å beskytte patenter.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nøytralt sett er det greit at vi vaksinerer etter de landene som har havnet i en kritisk situasjon. Vi har så lav smitte at vi fortsatt ikke har mistet kontrollen. Sannsynligheten for at nye mutasjoner skjer her når smitten er så lav (relativt) er mindre enn i disse landene. Det kommer også oss til gode om vi får kontroll i disse landene. Kjedelig å vente for oss, selvsagt. Men av solidaritet og også egoisme er det ingenting å si på dette. 

Teoretisk skulle vi kunne slå ned viruset om vi tok et krafttak og passet grensene :)

produksjonen går raskere. Jeg er på sett og vis enig i at det hadde vært riktig å frislippe patentene. Uten at jeg tør på stå det, så er jeg bekymret for om det vil føre til at produsenter tar snarveier. En annen ting er om ingrediensene blir oppskalert i samme takt.

Skrevet

Sør-Korea, med 50 mill innbyggere, regner med å være ferdig vaksinert i løpet av høsten. 

• Liker 1
Skrevet

Et poeng den dagen en ny virusvariant oppstår med 1000 ganger høyere dødelighet enn covid-19. Da vil måneder med massevaksinering være for sent. 
Men kanskje det ville være positivt? Mennesket er jo ikke noe positivt bidrag til denne kloden og trengs å tynnes ut i rekkene. 

• Liker 1
Skrevet

Ryddet for brukerdebatt, innhold med opphavsrett og svar til dette.

Edie, adm.

• Opprett ny...