Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Har en venninne med baby på 11 måneder som hun sender snaps av hver helg hvor jeg stusser på at babyen i helgene er oppe til både kl. 23,24,01. 
En gang fikk jeg snap av babyen som kravlet rundt å lekte kl. 01:40 mens moren enda var på besøk på natten i helg. 
hun venninnen drar babyen med på helgebesøk til andre venninner til langt på natt. Jeg har ikke orket å si noe på det og blande meg inn i hvordan andre gjøre det. Jeg har en baby på 4 måneder og i dag ville hun at jeg også skulle komme til et annet vennepar av oss ikveld. Jeg sa jeg ikke kunne for jeg akkurat hadde lagt babyen kl. 19 og hun begynte da å mase og si jeg bare kunne ta babyen opp igjen og ta henne med dit og begynte å spørre hvorfor jeg legger babyen min på 4 måneder så tidlig som kl. 19 når det er helg og at det bare er tull osv. jeg sa jeg ville beholde rutiner for å sikre at babyen får tilstrekkelig søvn og ikke blir døgnvill. Hun sa det bare var tull og tøys og at hennes barn på 11 månedet kunn være oppe til kl. 01-02 på natten i helgene når de var på besøk og det var ingen problem siden det var helg og de er babyer som ikke skal på skole eller barnehage. 
Har det virkelig ikke noe å si hvor lenge de holdes våken når det er helg når de er så små? 🤔

Gjelder rutiner og legging bare for barn som har begynt i barnehage og skole og som må opp til det dagen etterpå?

Anonymkode: 24651...b52

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Rutiner gjelder for alle. Om det er barnehage eller ei. Det legger grunnlaget for veldig mye fremover. Bare det å hvite som er neste steg ila dagen litt forutsigbarhet. Enig med deg! 

Anonymkode: 96e1d...ee9

• Liker 15
Skrevet

Er det ikke korona der hvor du bor?

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Høres ikke sunt ut! Håper hun er en god mor på andre områder og at babyen har det bra. En ting er at barn våkner, kan være tøft å få til legging, men vekke de for å reise på besøk🙈 Får litt vondt av å lese dette.

Anonymkode: fe3a7...b49

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hver familie, sin rutine 🤷‍♀️ Noen barn har det helt utmerket med å duppe litt på kvelden og legge seg samtidig som mamma og pappa og sover godt om morran, andre trenger den lange søvnen på kvelden og våkner mer på morrakvisten. 

Anonymkode: 3d193...19d

• Liker 11
Skrevet

Kunne ikke falt meg inn å sette mine egne behov for sosial omgang foran barnets behov for søvn og forutsigbare rutiner. 

Man mister slike muligheter når man får barn, slik er det bare. Forferdelig egoistisk å drive på slik. 

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Vi gjør det. Barnet er 2 år og får være litt lenger oppe i helgene og sove litt lengre.  Så lenge barnet får nok søvn og har rutiner sånn ellers så går det jo fint. Synes du skal bry deg mest om din egen familie fremfor å legge deg i hva andre gjør.

Anonymkode: 4770a...ca4

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

Denne moren høres uansvarlig ut synes jeg.

Jeg kunne aldri gjort dette med mitt barn, uansett hvor sent han hadde blitt lagt så hadde han hatt mange oppvåkninger i løpet av natten, og våknet tidlig om morgenen og hadde vært helt utslitt.

Anonymkode: 0635c...639

• Liker 6
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Vi gjør det. Barnet er 2 år og får være litt lenger oppe i helgene og sove litt lengre.  Så lenge barnet får nok søvn og har rutiner sånn ellers så går det jo fint. Synes du skal bry deg mest om din egen familie fremfor å legge deg i hva andre gjør.

Vårt barn på 9 år får også lov til å være litt lengre oppe fredag og lørdag, men da snakk om en time og ikke langt ut til midnatt. Yngste på 1 år har faste rutiner om det så er tirsdag eller lørdag. 

Anonymkode: 96e1d...ee9

• Liker 14
AnonymBruker
Skrevet
Tough cookie skrev (19 minutter siden):

Er det ikke korona der hvor du bor?

Bor på en liten øy utenfor Kristiansund, er ikke noen koronatilfeller her nå nei. 

AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Bor på en liten øy utenfor Kristiansund, er ikke noen koronatilfeller her nå nei. 

Er hun venninnen din veldig ung? Tenåringsmor eller rundt 20 år?

• Liker 2
Skrevet

Barn og foreldre er forskjellige. Noen fungerer ikke uten rutiner, noen takler uforutsigbarhet og mangel på rutiner. Hvis man har fri dagen etter (og har en baby som takler det) har man mulighet til å gjøre som venninna di. Hadde selv med meg eldste i vogn ut på restaurant sent om kvelden på nittitallet, et sted i Europa. Kosa oss alle sammen. 

Blir litt annerledes når det er skole og barnehage. Så jeg ser ikke problemet, det er uansett ikke ditt problem så lenge barnet blir ivaretatt. Hvis det blir tull med soving og greier pga dette, er det jo mora som får det og ikke deg.

• Liker 12
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Som skrevet i hovedinnlegget gjør jeg jo det og har ikke brydd meg om det før hun i dag ville vi skulle komme med vår datter på kvelden og begynte å argumentere at det bare var tull av meg å Legge barnet kl. 19 når det var helg. Så jeg begynte å tenke at kanskje hun hadde rett for barnet mitt går jo hverken i barnehage eller skole. 

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

På så små hadde ikke jeg rutiner heller. Funker det - så hvorfor ikke.

Anonymkode: c88e0...ea3

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet
Helgeline skrev (2 minutter siden):

Barn og foreldre er forskjellige. Noen fungerer ikke uten rutiner, noen takler uforutsigbarhet og mangel på rutiner. Hvis man har fri dagen etter (og har en baby som takler det) har man mulighet til å gjøre som venninna di. Hadde selv med meg eldste i vogn ut på restaurant sent om kvelden på nittitallet, et sted i Europa. Kosa oss alle sammen. 

Blir litt annerledes når det er skole og barnehage. Så jeg ser ikke problemet, det er uansett ikke ditt problem så lenge barnet blir ivaretatt. Hvis det blir tull med soving og greier pga dette, er det jo mora som får det og ikke deg.

Skjønte ikke helt hva du mener? Hvis jeg vekker datteren min på 4 måneder for å ta henne med dit så blir det ikke mitt problem? Hvem blir det sitt problem da? 

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Er hun venninnen din veldig ung? Tenåringsmor eller rundt 20 år?

Ganske ung ja 31 eller 32, men ikke SÅ ung liksom. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Skjønte ikke helt hva du mener? Hvis jeg vekker datteren min på 4 måneder for å ta henne med dit så blir det ikke mitt problem? Hvem blir det sitt problem da? 

Jeg snakket om barnet til venninna di nå..

Det er selvsagt teit av henne å kreve at du skal vekke datra di og dra på besøk. Men hun tenker kanskje at du har et enda mindre barn, og derfor enda mindre behov for rutine. 
Både hun og du må lære dere at folk er forskjellige. Det er ingen fasit på dette. 

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes det er veldig rart å være borte hos venner og la babyen krabbe rundt der til langt på natt, helg eller ei. Ikke alle babyer på 11 måneder som nødvendig sover på den tiden, men de bør jo ha rutiner på når det er er kveld og når det er dag. 

Anonymkode: 8fc92...c63

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Kunne dratt på besøk om man kunne fått babyen til å sove hos besøket, ellers nei. 

Anonymkode: 24231...3a7

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...