AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #1 Skrevet 23. april 2021 Svigermor er psykisk ustabil, drikker, snuser og røyker. Bor i kommunal bolig og har generelt ikke orden på livet sitt. Jobb har hun aldri hatt, penger er mangelvare og hun har null kontroll. Med jevne mellom, senest i dag gikk vi dit (jeg og mannen) og måtte bruke 3-4 timer på å vaske ned leiligheten, for det var en svinesti. Det var sneiper overalt, søppel, utgått mat, hele boligen så ut som ett lite høl. Helt grusomt! Dette skjer med jevne mellomrom. Vi bærte bort søppel og vaska overalt, jeg brakk meg flere ganger. I samme slengen måtte vi handle inn mat og presse svigermor til å dusje, hun nekter. Som dere sikkert skjønner er hun ikke istand til å greie seg selv. Hun får derfor hjelp av kommunen, noen kommer å vasker hos henne. Men hun er såpass utagerende og ugrei at de som regel hopper over hennes bolig. Dette har de all grunn til, hun har sendt folk på legevakta før. Nå ønsker flere instanser at hun flyttes til en institusjon, der har de mer kompetanse og erfaring til å ta seg av henne. Samtidig som hun vil være på ett sted som er døgnbemannet. Problem er at mannen min (hennes eneste barn) er sterkt imot dette. Han mener dette er tvang og å umyndig gjøre henne helt og "fengsle " henne. Jeg mener dette er det hun trenger, for hun er ikke istand til å greie seg selv eller bo alene. Hun vil selvsagt ikke dette selv. Jeg blir også litt lei meg. Tenker at jeg bare er en som skal brukes som vaskehjelp, men når det kommer til stykket har jeg ingenting å si... Hva tenker dere? Anonymkode: 32914...02c
solmåneogstjerner Skrevet 23. april 2021 #2 Skrevet 23. april 2021 Jeg tenker at mannen din kan ta det hele og fulle ansvaret. Jeg hadde ikke giddet å involvere meg. 16
Gjest loveli Skrevet 23. april 2021 #3 Skrevet 23. april 2021 (endret) Jeg tenker at du har rett og at du må prøve å snakke med mannen din om at det nok er best for henne at hun flytter til bolig. Jeg hadde ikke sagt at det også er det beste for dere og for deg, bare hatt fokus på henne. At hun vil være tryggere i en bolig og at hun vil kunne få mer støtte og hjelp der. Så går det jo an å foreslå det som en midlertidig løsning til å begynne med. Det er mer fengsel for henne å bo alene høres det ut som enn å gi henne hjelp i form av oppfølging. Hun greier seg åpenbart ikke godt alene, men med veiledning, oppmuntring og læring av utdannet personell vil hun kunne bli bedre og dermed friere. Han må kanskje bli fortalt litt om hvordan slike boliger fungerer? Det er ikke som på film hvor pasientene vandrer rundt i hvite drakter dopet og sløve. Mennesker blir forsøkt hjulpet slik at de kan leve mest mulig verdige liv. Er svigermoren din ensom? Det vil også kunne bli bedre hvis hun flytter. Mange finner glede i andre som står i samme situasjon som dem selv. Endret 23. april 2021 av loveli
AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #4 Skrevet 23. april 2021 Tenker at du har ingenting du skulle sagt. Anonymkode: d55d5...dc9
Ulven Skrevet 23. april 2021 #5 Skrevet 23. april 2021 Vil ikke mannen din hjelpe sin mor til et bedre liv, kan du med god samvittighet melde deg ut av oppfølgingen hennes. Ikke noe mer vasking og matkjøp. Det får mannen selv ta seg av. 8
Gjest laPistola Skrevet 23. april 2021 #6 Skrevet 23. april 2021 Jeg synes det er litt rart at de kan hoppe over hennes leilighet fordi hun har sendt folk på legevakta før? I så fall kan hun jo sende alle på institusjonen på legevakta da , om hun er så voldelig ? Hva med andre beboere ? Tror jeg først hadde klaget over dette. ellers er jeg enig i at dette ikke er din oppgave .
Glød Skrevet 23. april 2021 #7 Skrevet 23. april 2021 Hadde ikke giddet å vaske og handle hos henne i hvert fall. Det hadde han skulle fått ordnet med selv. 3
AnonymBruker Skrevet 23. april 2021 #8 Skrevet 23. april 2021 Nå må du lære deg å sette ned foten kvinne! La mannen ta alt ansvaret for sin mor. Du har ikke tilfeldigvis beskjeden personlighet? Spør fordi jeg blir stemplet som dette selv. Anonymkode: 9cc69...40d 3
AnonymBruker Skrevet 24. april 2021 #9 Skrevet 24. april 2021 Anonyminist skrev (10 timer siden): Jeg synes det er litt rart at de kan hoppe over hennes leilighet fordi hun har sendt folk på legevakta før? I så fall kan hun jo sende alle på institusjonen på legevakta da , om hun er så voldelig ? Hva med andre beboere ? Tror jeg først hadde klaget over dette. ellers er jeg enig i at dette ikke er din oppgave . Klage til hvem??? Anonymkode: 2df76...4f8
Gjest laPistola Skrevet 24. april 2021 #10 Skrevet 24. april 2021 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Klage til hvem??? Anonymkode: 2df76...4f8 Hvis hun bor i kommunal bolig er hun jo under boligkontoret, så regner med at hun har psykiatrisk sykepleier el el via boligkontoret som skal vaske leiligheten , men altså hopper over? Da ville det vel være naturlig og klage dit? Hvis jeg har missfortsått noe er det uansett der de burde henvende seg for og få hjelp .
AnonymBruker Skrevet 24. april 2021 #11 Skrevet 24. april 2021 Du kan begynne med å la være å hjelpe. Forklar til mannen din hvorfor: hun er alvorlig syk og trenger faktisk hjelp i den grad at hjemmehjelptjeneste ikke klarer ivareta. Nå ble dette siste gang, og og om han ikke unner henne ordentlig hjelp så får han ta ansvaret selv. Anonymkode: 9f9ed...f50 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå